Capella pressupostos{"name":"2024/02/29/12/31/2fe13b1f-98c6-4933-95e1-697aa0b98a80.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":192849}


  1. El Departament de Territori i el seu sector públic disposaran d’un pressupost consolidat de 4.600 M€, un 10% més que l’any passat
  2. Les actuacions en favor del transport públic representen el 60% dels recursos del Departament, prop de 3.000 M€
  3. La despesa per a millorar la xarxa viària, ciclista, els ports i els aeroports sumarà més de 500 milions
  4. Les polítiques urbanístiques per a promoure l’activitat econòmica, l’aplicació de l’Agenda dels pobles i ciutats, el suport a les comarques de muntanya i la protecció del litoral disposaran de 312 milions d’euros

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, ha exposat avui a la Comissió de Territori del Parlament de Catalunya les grans xifres del projecte de pressupostos del Departament per al 2024, enfocats a garantir els drets a la mobilitat, l’accessibilitat i l’habitatge, així com a promoure un territori equilibrat i dinàmic. Uns pressupostos “absolutament expansius”, ha remarcat la consellera, que “són una eina clau i essencial de transformació” i representen un salt en les polítiques d’habitatge, ja que el Departament de Territori hi destinarà 1.232 M€, la xifra més alta de la història de la Generalitat.

“La garantia del dret a l’habitatge és una de les prioritats absolutes d’aquest Govern”, ha subratllat la consellera Capella, i les actuacions que es portaran a terme permetran “fer front a l’emergència residencial més immediata, augmentar el parc públic d’habitatge i garantir un habitatge digne”. I, tot i no tenir una translació directa en el pressupost, “treballem per treure l’habitatge de la lògica del mercat”, ha exposat la consellera.

El Departament de Territori més el seu sector públic tindrà per al 2024 un pressupost consolidat de 4.600 milions d’euros, el tercer més elevat en el context de la Generalitat, una xifra que representa un 10% més que l’any passat. Tenint en compte els recursos propis, el Departament ha incrementat en prop d’un 25% el pressupost respecte de fa quatre anys. Pel que fa a inversions, el Departament de Territori i el seu sector públic són els que tenen major pes en el conjunt de les inversions reals de la Generalitat, representa, amb 935,5 M€, i en representen el 36%.

Els quatre eixos sobre els quals giren principalment aquests pressupostos són: avançar en el reconeixement del dret a l’habitatge com a dret fonamental (732,8 M€ de recursos propis, més 500 procedents del Banc Europeu d’Inversions); potenciar el sistema ferroviari integral de Catalunya i el transport públic (2.862,1 M€); reforçar una bona infraestructura viària per a garantir drets i oportunitats que afavoreixin la competitivitat i el benestar de la ciutadania (508,9 M€); i planificar territorialment per a garantir drets i oportunitats per a tothom, visqui on visqui (312,4 M€).

Dret a l’habitatge efectiu

Amb una partida de 732,8 M€, les polítiques d’habitatge són l’eix que augmenta més, tant en valor absolut (+257,6 M€), com en percentatge (+54,2%) dels pressupostos del Departament. “Aquest pressupost significa que el 2024 destinem un 91% més a polítiques d’habitatge que a l’inici de la legislatura” i, afegint els 500 M€ procedents del BEI, “aquest Govern mobilitzarà per polítiques d’habitatge, en un sol any, el mateix que governs anteriors en 3 anys”, ha assenyalat la consellera Capella.

Aquest esforç per a garantir el dret a l’habitatge, “la porta d’entrada a tots els altres drets”, ha posat en relleu la consellera, es desplegarà, entre altres, en aquestes línies d’actuació:

  1. 570,8 M€ per fer front a l’emergència habitacional més immediata, amb el desplegament de l’Estratègia Catalana del Sensellarisme; línies d’ajut i suport en casos de desnonament a famílies vulnerables; programes d’ajut al pagament del lloguer o foment de l’emancipació juvenil
  2. 125,8 MEUR a augmentar el parc públic d’habitatge; promoció directa i indirecta de promocions d’habitatges de lloguer assequible; reforç del patrimoni públic per a ús residencial o promoció de l’habitatge al món rural.
  3. 39,3 MEUR per a garantir habitatges dignes; ajuts a la rehabilitació d’edificis, ajuts a l’accessibilitat i subvencions a àrees d’atenció especial.


Transport públic a tot arreu

Les actuacions en matèria de transport públic representen el 60% del pressupost del Departament de Territori, a les quals destina 2.862 M€, amb l’objectiu de “garantir l’accessibilitat amb transport públic a tot arreu”, ha ressaltat Capella. Enfortir el sistema integral de transport públic i millorar i ampliar la xarxa d’infraestructures de transport públic, ferroviari i viari, tant el metropolità com el de les zones rurals, són els principals eixos.

  1. 1.743 M€ es destinaran a avançar en la integració tarifària de tot Catalunya pel 2025 amb el desplegament de la T-Mobilitat; al manteniment de les bonificacions T-Jove, T-usual i T-16 i al finançament del sistema de transport públic.
  2. 1.118 MEUR en l’execució d’infraestructures com l’L9 del metro; el perllongament de l’L8; la unió dels tramvies a Barcelona, l’adquisició de nous trens per al tren a l’Aeroport, el metro; el tramvia del Camp de Tarragona; corredors BRCAT i millores d’accessibilitat a les estacions de metro i d’FGC.


Infraestructures resilients i competitives

Les infraestructures viàries, portuàries i aeroportuàries “són claus per a garantir la competitivitat de la nostra economia i el benestar de la nostra ciutadania”, ha valorat la consellera. “Tenir una xarxa viària més segura i sostenible; fomentar i ampliar les vies ciclables i transformar les infraestructures per fer-les més resilients” són els objectius del Departament en aquest àmbit, als quals destina 508,9 M€.

  1. 459,7 M€: És la partida destinada a la xarxa viària; amb actuacions enfocades especialment a la sostenibilitat com el pla de ferms sostenibles i el pla de descarbonització i a la seguretat viària i la millora de la seguretat del trànsit com les millores a l’eix de la C-17, la variant de Sagàs, el condicionament de la C-59 (Sant Feliu de Codines i Moià) i de la C-51 (el Vendrell-Valls) o la variant d’Olot i de les Preses, la millora de la C-16 entre Berga i Bagà i de l’eix de Comiols i seguir desenvolupant el pla 2+1 arreu del país.
  2. 10,5 M€: Recull el desplegament de l’Estratègia Catalana de la Bicicleta i l’ampliació de la xarxa per a ciclistes i vianants, amb actuacions com les vies ciclables a la C-35 entre Santa Maria de Palautordera i Riells i Viabrea, l’N-150 entre Barberà del Vallès i Ripollet, la C-14 entre Reus i Salou o la Via Ciclista del Ter.
  3. 38,6 M€: Es destina a la inversió en els aeroports d’Andorra-la Seu i Lleida-Alguaire i en els ports gestionats per la Generalitat de Catalunya.


Territori ordenat, dinàmic i equilibrat

El quart eix en què es fonamenta el pressupost del Departament “és el de disposar d’un territori ordenat, dinàmic i equilibrat per un país amb oportunitats per a tothom, visqui on visqui”. Així, Territori ha destinat una partida de 312,4 M€, més d’un 14% més que l’any passat, a les polítiques d’estratègia territorial i de suport al teixit productiu per a fomentar l’activitat econòmica.

  1. 164,8 M€ per al desenvolupament del pla d’Acció de l’Agenda dels pobles i ciutats de Catalunya; subvencions al planejament urbanístic municipal; l’ampliació del programa Arrelament amb vincles amb les polítiques d’habitatge; o a les Lleis de Territori i d’Alta Muntanya.
  2. 147,5 M€ permetran desenvolupar diversos PDU associats a l’activitat econòmica; invertir en sòl per activitats econòmiques a través de l’INCASÒL (a Cardona, a Tàrrega o a Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant) i centres logístics a través de CIMALSA (Logis Montblanc o Logis Empordà-Vilamalla).

1  

Imatges

Fotografia

Fotografia 192849

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 576040