1. La jornada compta amb debats sobre les causes i conseqüències del fenomen, amb experts i joves que han explicat la seva trajectòria
  2. Es presenten 14 experiències d’arreu del territori, a càrrec de centres educatius, ajuntaments i entitats
  3. Consellera Simó: “Només amb l’aportació de diferents mirades i experiències aconseguirem tenir perspectiva global d’una qüestió que cal abordar des d’àmbits diversos”


La consellera Simó amb participants a la XXXI Jornada de Reflexió del CEC{"name":"2024/03/02/12/01/b01cf1a9-c995-4c02-9775-a30860f52c83.jpg","author":"Educació","type":"0","location":"0","weight":254737}


El Consell d’Educació de Catalunya (CEC) ha centrat la seva 31ena jornada de reflexió en l’abandonament educatiu prematur. L’organisme de consulta i participació del Departament d’Educació ha reflexionat al voltant de les causes i les conseqüències del fenomen en el context europeu i a Catalunya en un acte a l’Hospitalet de Llobregat que ha servit d’espai de trobada, debat, formació i generació de propostes a l’entorn de l’abandonament i les oportunitats de continuïtat formativa al llarg de la vida.


La benvinguda institucional ha anat a càrrec de la consellera d’Educació, Anna Simó Castelló, que, si bé ha celebrat que s’hagin reduït “significativament” els percentatges d’abandonament, ha apuntat que no s’hi val a conformar-s’hi, perquè no s’està assolint l’objectiu que marca la UE. Simó ha agraït al CEC que hagi centrat la Jornada en aquesta qüestió i hagi donat veu a alumnes, famílies, món local i centres més enllà dels experts: “Només amb l’aportació de les diferents mirades i experiències aconseguirem tenir una perspectiva global d’una qüestió que, com l’abandonament, cal abordar des d’àmbits diversos perquè els factors que la determinen són múltiples: socials, econòmics, psicològics, emocionals...”.


La consellera també ha destacat que cal complementar la lluita contra l’abandonament amb l’impuls d’iniciatives d’equitat com el combat de la segregació escolar, l’abaixada de ràtios, l’educació fora de l’escola, la presència d’integradors i educadors socials, la simplificació de l’accés a la Formació Professional i les millores en l’orientació (amb l’esborrany del Decret d’orientació actualment en fase de procés participatiu).


També ha intervingut el president del CEC, Jesús Vinyes i Cirera, que ha subratllat que “el debat sobre l’abandonament educatiu supera el marc estrictament escolar”. Per això ha celebrat la pertinència de l’evolució recent de Consell Escolar a Consell Educatiu de Catalunya. “L’entorn social i territorial determina la necessitat de respostes diversificades arreu de Catalunya. Igualment cal destacar la importància de l’orientació i l’acompanyament a l’alumnat. En els casos d’abandonament educatiu hi ha una variable de context personal i social que fa que les solucions hagin de ser molt personalitzades”, ha ressaltat Vinyes.


Desenvolupament de l’acte


Amb una assistència presencial d’unes 250 persones, la jornada ha comptat amb una ponència marc a càrrec de la doctora en Sociologia de la UAB Aina Tarabini, i una entrevista al coordinador del Grup de Treball Vida del CEC, Jordi Collet Sabé. També hi ha hagut dues taules rodones: una sobre com millorar les transicions cap a l’educació postobligatòria i les noves oportunitats (amb els doctors en Sociologia Maribel Garcia Gràcia i Xavier Martínez Celorrio i la directora de la Fundació El Llindar Begonya Gasch Yagüe), i una altra sobre abandonament escolar prematur i experiències de les persones joves (amb el psicòleg i educador Jaume Funes i Artiaga i alumnes de l’Escola de Noves Oportunitats El Llindar i l’Escola Municipal de Segones Oportunitats de Barcelona).


Per la tarda es faran presentacions de diferents experiències:


  1. Desafecció escolar, a càrrec del Pla Educatiu d’Entorn Vallès Occidental VII i els ajuntaments de Badia del Vallès i Barberà del Vallès
  2. Itineraris formatius, una oportunitat formativa i professionalitzadora per a alumnes amb discapacitat intel·lectual, a càrrec de l’Institut Montilivi (Girona)
  3. Formació per a orientadors i orientadores de secundària i batxillerat: descoberta d’àmbits i itineraris professionals, a càrrec del Consorci d’Educació de Barcelona
  4. Escola de noves oportunitats Albir, un projecte d’escola comarcal en xarxa a Osona, a càrrec de l’Escola de noves oportunitats Albir (Osona)
  5. Missió Abandonament Escolar Zero, a càrrec de l’Ajuntament de Viladecans
  6. Servei d’Atenció Psicopedagògica a l’Estudiant (SAPE), a càrrec de l’Institut Francesc Vidal i Barraquer (Tarragona)
  7. Projecte ACADA La Garriga, a càrrec de l’Ajuntament de La Garriga
  8. La Mercè, una escola oberta, inclusiva i participativa, a càrrec de l’Escola La Mercè (Tortosa)
  9. El BATpro, una experiència per afavorir la continuïtat escolar i la recerca del talent personal, a càrrec de les Escoles FEDAC (Berga)
  10. L’aula d’acollida accelerada, a càrrec del Consorci d’Educació de Barcelona
  11. Mentora, una resposta coordinada i local a un repte de país, a càrrec de la Fundació Jaume Bofill i l’Ajuntament de Martorell
  12. Ensenyaments Esportius, una alternativa per a la comunitat formativa, a càrrec de l’ICEM Pallars (Pallars Jussà)
  13. La Unitat d’Escolarització Compartida, a càrrec de l’Associació Centre Educatiu Esclat Bellvitge (L’Hospitalet de Llobregat)
  14. Escola i família, a càrrec de l’Escola Camins (Banyoles)


2 de març de 2024

3  

Imatges

La consellera Simó amb participants a la XXXI Jornada de Reflexió del CEC

La consellera Simó amb participants a la XXXI Jornada de Reflexió del CEC 254737

La consellera Simó amb participants a la XXXI Jornada de Reflexió del CEC

La consellera Simó amb participants a la XXXI Jornada de Reflexió del CEC 404535

XXXI Jornada de Reflexió del CEC

XXXI Jornada de Reflexió del CEC 479221