1. Els investigats posaven a la venda per internet les obres falses, suposadament procedents del projecte DISMALAND de l’artista, però elaborades a un taller de Saragossa, algunes venudes a 1.500 euros
  2. Fins al moment s’han intervingut 9 obres i es tenen comptabilitzades 25 vendes més, amb víctimes ubicades a Espanya, Alemanya, Suïssa, Estats Units i Escòcia

Agents de la Unitat Central de Patrimoni Històric de la DIC han desmantellat un taller diferents punts de venda des d’on es distribuïen obres falses atribuïdes a l’artista Banksy. Per aquests fets, investiguen quatre persones a qui se’ls imputen delictes d’estafa continuada i contra la propietat intel·lectual.

En el marc del ciberpatrullatge i les tasques de control del mercat de l’art, els investigadors de la Unitat Central de Patrimoni Històric van detectar el mes de juliol de 2023 la venda de diferents d’obres atribuïdes a l’artista “Banksy” a plataformes en línia, sales de subhasta i antiquaris.

Durant el mes d’agost es van fer les primeres inspeccions i intervencions d’aquestes obres, per tal de comprovar la traçabilitat i localitzar la font d’on brollaven les obres falses.

Els investigadors van intervenir 9 obres, algunes de les quals ja havien estat venudes i altres que encara es trobaven a la venda. La traçabilitat de les operacions va permetre identificar el principal distribuïdor que diversificava les vendes a botigues especialitzades, a sales de subhastes de Barcelona, i des de pàgines de venda en línia molt concorregudes.

El mes de desembre de 2023 es va fer inspecció de l’activitat del taller punt de creació de les obres. Un pis de la ciutat de Saragossa era el lloc des d’on una parella de joves seguidors de l’art urbà de Banksy i amb problemes econòmics, creaven les obres sobre cartrons a les que afegien complements gràfics que les feien més atractives. Els agents els van intervenir plantilles o stencils, segells de tinta, espècimens d’entrades a Dismaland així com els esprais de pintura que feien servir, tot i això, les vendes acreditades d’aquesta parella eren a preus raonables i no superiors als 80 euros, poden dir que a preu de subvenir.

El principal investigat amb el rol de distribuïdor, és una persona amb coneixements del funcionament del mercat de l’obra gràfica i la seva distribució. Va trobar la manera de fer diners, i va introduir al mercat un producte gens habitual, però exitós, afegint-li algun complement que generés més engany com segells i adhesius de la marca.

Amb la col·laboració interessada d’una entitat distribuïdora, van elaborar un tipus de certificats que de manera individualitzada indicaven que l’obra havia estat creada per la mà de l’artista dins del projecte DISMALAND.

Com es va poder acreditar a través de l’empresa Pest Control, únic organisme oficial que autentifica obres de Banksy, les obres eren falses, igual que els certificats. La persona responsable d’aquestes certificacions està sent investigada per la seva col·laboració.

Els dos investigats principals són persones amb coneixements del món de l’art i que s’hi dediquen des de fa anys.

Es tenen documentades 25 vendes, amb víctimes ubicades a tot el territori espanyol, Alemanya, Suïssa, Estats Units i Escòcia. Algunes víctimes van arribar a pagar 1500 euros per l’obra i es tenen acreditats més de 10000 euros estafats.

La investigació continua oberta i no es descarten més víctimes ni noves detencions.

Obres suposadament procedents del projecte DISMALANAD

Les obres s’anunciaven com procedents de l’esdeveniment DISMALAND. DISMALAND va ser un projecte artístic ocorregut entre el 22 d'agost i el 27 de setembre de 2015; un parc d'atraccions “depriment” de caràcter reivindicatiu creat per l'artista Banksy a Somerset (Anglaterra).

A l'interior del recinte s'exposaven obres de desenes d'artistes convidats personalment per Banksy, i s'especula que aquest hauria amagat obres de la seva pròpia mà perquè els visitants les poguessin trobar, sense poder contrastar aquests extrems, significant que en cap cas va existir una botiga amb les seves obres a la venda. D'aquí que les obres venudes s’acompanyaven dels justificants fotocopiats d'entrades al Parc Dismaland. Els venedors pretenen donar una garantia amb l’origen o la traçabilitat de les obres a la venda.

Les obres es realitzaven sobre cartró amb esprai, utilitzant plantilles e incorporant elements que generen confiança als compradors, com són els segells de tinta i adhesius. Aquestes obres van aparèixer de manera abundant i aparentaven tenir un origen comú per les certificacions que les acompanyaven, els adhesius i altres marques de creació. Les característiques observades i el volum d’oferta va fer sospitar els investigadors.


Oficina de Comunicació

Sabadell, 7 de març de 2024