· L’operatiu es va posar en marxa a mitjans de l’any 2023 per identificar, localitzar i detenir els autors amb més de 200 delictes de danys

·Se’ls atribueixen pintades a combois i infraestructures de tren i metro de RENFE, Metro Barcelona, TMB, Metro BILBAO, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana

Agents dels Mossos d’Esquadra, Guàrdia Urbana i Policia Nacional han dut a terme una operació policial conjunta contra els autors d’un gran número de grafitis realitzats en infraestructures ferroviàries. El dispositiu s´ha desenvolupat en dues fases: la primera destinada a identificar els presumptes autors dels danys, i la segona, i un cop identificats, localitzar-los i detenir-los. tot això portat a terme amb un equip conjunt d’investigació on van participar Mossos d’Esquadra, Policia Nacional i Guàrdia Urbana.

L’operació ha conclòs amb la detenció de 21 persones, dotze a Barcelona, dues a Vilanova i la Geltrú, tres a Tarragona i dues més a Madrid. Se’ls atribueixen més de 200 delictes de danys realitzant aquestes pràctiques, causant danys materials valorats en més de 1.000.000 d’euros.

La Policia del Transport del Cos de Mossos d’Esquadra en col·laboració amb la Comissaria General de Seguretat Ciutadana, la Brigada Mòbil-Policia en el Transport i la Brigada Provincial d’Informació de Policia Nacional de Barcelona, han dut a terme durant aquests últims anys diferents operatius contra aquests grups de grafiters, que realitzaven actes vandàlics sobre les infraestructures del transport a totes les comunitats autònomes.

Cal destacar “l’Operació Despertar” duta a terme al 2021, on en van detenir 103 persones a qui se’ls van atribuir danys a trens i infraestructura ferroviària a Catalunya, valorats en més de 22 milions d’euros. A aquesta li van seguir altres operatius com “Retorno”, també investigat per Mossos d’Esquadra i Policia Nacional, Tramuntana i Amanecer, realitzades durant els anys 2022 i 2023.

Des de l’any 2023 s’ha registrat un augment a Catalunya de les accions criminals consistents en la vandalització de trens i metro, arribant a cometre episodis de pintades per part de gran número de persones simultàniament que acabaven provocant danys materials. En aquest sentit, entre els detinguts hi ha alguns dels presumptes autors dels actes vandàlics duts a terme el passat 21 de gener a la L4 i L2 del Metro de Barcelona, obligant a parar la circulació en aquestes línies, i també dels desperfectes en les instal·lacions del clavegueram municipal ubicades al Passeig Sant Joan.

A més, l’impacte d’aquest fets afectava directament al servei de tren i metro, provocant retards i aturades a les línies, comportant un perjudici per als usuaris del servei. Aquests episodis van estendre’s també a infraestructures ferroviàries de les ciutats de Copenhage (Dinamarca), Malmö (Suècia) i Oslo (Noruega).

S’ha pogut acreditar que la gran majoria dels investigats tenien residència a Catalunya. Aquestes persones es desplaçaven també a diferents ciutats de la resta de l’estat i d’altres països d’Europa per portar a terme les seves accions. Aquesta itinerància delictiva ha dificultat la identificació dels autors i la persecució d’aquests delictes, pelque s’han hagut de realitzar diverses diligències policials a través d’Interpol-Madrid per informar les autoritats policials i judicials dels països afectats per fets delictius comesos, presumptament pels investigats.

Els grafiters posaven sempre la seva signatura i es gravaven per compartir-los a través de xarxes socials, per tal d’obtenir visibilitat a les xarxes i guanyar seguidors.

La fase final d’explotació de l’operatiu, s’ha desenvolupat en diferents municipis de les demarcacions de Barcelona i Tarragona, així com a la ciutat de Madrid, i ha requerit una gran coordinació per part de les unitats dels tres cossos policials.


Oficina de Comunicació

Sabadell, 14 de març de 2024