- La quarta edició del 'Congrés de competències digitals' se celebrarà el proper 10 d’abril al Cibernàrium, a Barcelona, i dos dies abans hi haurà diversos tallers virtuals com a prèvia
- Els reptes i les eines per abordar les desigualtats i garantir l’autonomia digital al llarg de la vida, posant l’atenció en com i amb quins principis es construeixen les identitats augmentades dins i fora de línia, seran l’eix de la ponència principal del congrés
- El 'Congrés de competències digitals' és una iniciativa conjunta de la Generalitat de Catalunya, Barcelona Activa, Blanquerna - Universitat Ramon Llull i la Universitat Oberta de Catalunya, i compta amb el suport del centre tecnològic Eurecat
Les estratègies i eines per garantir i afavorir l’autonomia digital al llarg de la vida de les persones per superar la bretxa digital en cada etapa i perfil de forma inclusiva, fent especial atenció a la inclusió en termes d’edats, capacitats i situacions de vulnerabilitat, seran l’eix de la quarta edició del 'Congrés de competències digitals', que se celebrarà el proper 10 d’abril al Cibernàrium, a Barcelona.
La velocitat a què avança i innova la tecnologia i el ritme amb el qual s’assumeixen aquests avenços i innovacions genera una bretxa, que obliga a reforçar de forma contínua la competència digital de les persones amb una perspectiva inclusiva que garanteixi l’equitat digital i eviti desigualtats.
En aquest sentit, els reptes i les eines per abordar les desigualtats al llarg de la vida, posant l’atenció en com i amb quins principis es construeixen les identitats augmentades dins i fora de línia, davant l’envelliment de la població i l’augment de les bretxes globals entre els més rics i la resta, centraran la ponència de la professora i directora executiva d’Assumptes Internacionals del Gender Centre, la Dra. Claire Somerville.
Aquesta antropòloga mèdica centrada en la recerca en qüestions de la intersecció de gènere, els drets de les dones i les desigualtats en el context de la salut pública i global, analitzarà com els eixos de desigualtat i discriminació sovint es perpetuen darrere la pantalla en les noves realitats digitals, amb un impacte en l’accés, les habilitats i les competències digitals que canvien al llarg de la vida.
El quart 'Congrés de competències digitals' serà inaugurat per la directora general de Societat Digital de la Generalitat de Catalunya, Liliana Arroyo i Moliner; la directora executiva de Sectors Estratègics i Talent de Barcelona Activa, Sara Díaz Roig; la rectora de la Universitat Oberta de Catalunya, Àngels Fitó; i la vicerectora d’Ordenació i Qualitat Acadèmica de la Universitat Ramon Llull, Elisabet Golobardes Ribé.
El programa del congrés inclou conferències i taules rodones sobre equitat digital, perspectiva inclusiva contra la bretxa digital, competències digitals per a col·lectius específics com les dones, persones discapacitades o infants i joves, tecnologies i salut, i competències per a la cohesió social.
A més, s’hi presentarà l’'Estudi sobre benestar digital', un document d’anàlisi sobre aquest aspecte que impregna les interaccions de les persones mitjançant eines digitals, elaborat per l’associació paneuropea All Digital, que representa les organitzacions membres d'arreu d'Europa que treballen amb 25.000 centres de competència digital. El document inclou les contribucions de la Secretaria de Polítiques Digitals a través de la Xarxa Punt TIC de Catalunya, i d’altres membres de la iniciativa com Maks vzw, de Bèlgica, i CARDET, de Xipre.
D’altra banda, la mateixa setmana de l’esdeveniment i com a prèvia del congrés, els dies 8 i 9 d’abril tindran lloc diversos tallers virtuals de caràcter metodològic i tecnològic impartits per persones expertes de les tecnologies digitals avançades per oferir eines i recursos per millorar les competències digitals en àmbits com el contrast de la informació falsa; la mesura de la inclusió digital a nivell local; l’ocupabilitat de persones amb discapacitat i en risc d’exclusió social al sector TIC; les habilitats de les educadores socials per incloure la metodologia maker en la seva pràctica professional i la creació d’espais segurs per a l’alumnat per prevenir la ciberviolència en el marc del projecte RESCCUE, que ha comptat amb la participació de la UOC.
El 'Congrés de competències digitals' és una iniciativa conjunta del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya a través de la Secretaria de Polítiques Digitals, Barcelona Activa, Blanquerna - Universitat Ramon Llull i la Universitat Oberta de Catalunya, i compta amb el suport d’Eurecat en aquesta edició.