Empresa i Treball

El director de l'Agència Catalana del Consum I el director dels Serveis Territorials d'Empresa i Treball a Tarragona, Jordi Fortuny i Guinart, en l'atenció als mitjans.

Consum resol el 67% de les reclamacions al Camp de Tarragona el 2023

query_builder   18 abril 2024 13:59

event_note Nota de premsa

Consum resol el 67% de les reclamacions al Camp de Tarragona el 2023

  1. L’Agència Catalana del Consum va atendre 4.993 consultes i va gestionar 2.173 reclamacions a la vegueria, principalment per incidències relacionades amb el subministrament elèctric, la compra de productes, els serveis sanitaris privats i la telefonia
  2. Les denúncies presentades per la ciutadania a les comarques tarragonines augmenten un 88%, sobretot les relacionades amb la vulneració dels drets lingüístics dels consumidors

El 66,7% de les reclamacions gestionades el 2023 al Camp de Tarragona per l'Agència Catalana del Consum, del Departament d’Empresa i Treball, s'han resolt per la via de la mediació o l’arbitratge, mecanismes extrajudicials de resolució de conflictes. Aquesta és una de les dades destacades que ha donat a conèixer avui a Tarragona el director de l’Agència, Albert Melià Roset, en la presentació de les actuacions principals de l’any passat a les comarques de la vegueria. Melià ha valorat positivament aquest resultat ja que “suposa un increment de les reclamacions resoltes amb relació a l’any anterior” i perquè “la difusió i la potenciació d’aquests mecanismes extrajudicials de resolució de conflictes ha estat un objectiu clar durant la legislatura, ja que considerem que es tracta de la via més adequada per solucionar les controvèrsies de consum”.

Del total de reclamacions gestionades per Consum a la vegueria (2.173), 1.299 casos s’han resolt per acord de mediació –un 15% més que l’any anterior– i 152 per la via del laude arbitral –un 20% més–. En aquest sentit, els sectors en què es resolen més reclamacions són els serveis de telefonia i internet i els serveis d’electricitat, gas i aigua.

Pel que fa a les denúncies presentades per la ciutadania a les comarques de Tarragona, augmenten un 88% respecte de l’any anterior, sobretot les relacionades amb la vulneració dels drets lingüístics dels consumidors. Segons Melià, aquesta dada mostra “un increment de la preocupació de la ciutadania per aquesta vulneració de drets i, lògicament, des del Govern estem donant una resposta a aquesta situació, per tal de garantir la protecció dels drets lingüístics de la ciutadania en les seves relacions de consum”.

El director de l'Agència Catalana del Consum s’ha reunit amb el director dels Serveis Territorials d'Empresa i Treball a Tarragona, Jordi Fortuny i Guinart, per analitzar els resultats de les actuacions en matèria de defensa dels drets de les persones consumidores a la vegueria.

De les dades d’actuacions al Camp de Tarragona durant el 2023, s’extreu que els motius que han generat més consultes i reclamacions han estat, principalment, les incidències relacionades amb el subministrament elèctric, la compra de productes, els serveis sanitaris privats i la telefonia.

Companyies energètiques i de telefonia destaquen en la llista d’empreses amb més reclamacions

El sector dels subministraments de la llar concentra el 23% de les reclamacions rebudes, majoritàriament per incidències relacionades amb el subministrament elèctric. Pel que fa a la resta de sectors amb més reclamacions, destaquen les incidències relacionades amb la compra de productes com ara vehicles, productes tèxtils, mobiliari o material informàtic (17%); altres serveis generals de consum (15%), en què destaquen les reclamacions relacionades amb el tancament de centres d’estètica; la telefonia i internet (13%) o els serveis financers (9%).

Empreses subministradores d’energia, operadores de telefonia i companyies aèries encapçalen la llista de les empreses amb més reclamacions a la vegueria: Endesa, amb 149 reclamacions; Orange, amb 91; Naturgy, amb 80; Vueling, amb 58; Energia XXI, amb 56; Vodafone, amb 56; Edistribución, amb 45; Telefónica, amb 43; Endesa X Servicios, amb 38, i Iberdrola, amb 38.

Prop de 5.000 consultes ateses, gairebé la meitat relacionades amb els subministraments de la llar i la compra de productes

Amb relació a les consultes, l’Agència n’ha atès un total de 4.993, majoritàriament relacionades amb els serveis d’electricitat i gas i el lloguer i la lectura dels comptadors (25%); la compra de productes (20%); d’altres serveis generals de consum, en què destaquen els serveis mèdics de caràcter privat (16%); la telefonia i internet (12%) o els serveis bancaris (10%).

Augmenten les denúncies presentades per la ciutadania per vulneracions dels seus drets com a consumidors

L'any 2023, les denúncies a Tarragona van augmentar un 88%, amb un total de 378 denuncies presentades a l’Agència, de les quals el 42,5% correspon a casos en què els consumidors i les consumidores han vist vulnerats els seus drets lingüístics en el marc d’una compra o una contractació.

Així mateix, des de la Secció de Consum a Tarragona s’han dut a terme un total de 777 actuacions inspectores i de control de mercat a la vegueria, que representen prop del 10% del total d’inspeccions dutes a terme al conjunt de Catalunya. El 67% de les inspeccions es van iniciar d’ofici, és a dir, per iniciativa pròpia de la inspecció de consum, i la resta arran de denuncies presentades per la ciutadania o bé per comunicacions provinents d’altres administracions públiques.

Les actuacions de control dutes a terme durant el 2023, han derivat en un total de 57 expedients sancionadors, per un import global de 446.327 euros. Les infraccions sancionades estan relacionades, principalment, amb mancances pel que fa a la documentació que es facilita als consumidors o en les condicions de venda o de prestació dels béns i serveis; la inclusió de clàusules abusives i pràctiques que limiten els drets de les persones consumidores i la vulneració dels drets lingüístics.


El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia