Empresa i Treball

Consum resol el 70% de les reclamacions a la vegueria de Lleida el 2023

Consum resol el 70% de les reclamacions a la vegueria de Lleida el 2023

query_builder   25 abril 2024 13:39

event_note Nota de premsa

Consum resol el 70% de les reclamacions a la vegueria de Lleida el 2023

  1. L’Agència Catalana del Consum va atendre 3.655 consultes i va gestionar 1.258 reclamacions a la vegueria, principalment per incidències relacionades amb el subministraments de llum i gas i els serveis de telefonia i internet
  2. Les denúncies presentades per la ciutadania a les comarques lleidatanes augmenten gairebé un 37%, sobretot les relacionades amb la vulneració dels drets lingüístics dels consumidors

El 70% de les reclamacions gestionades el 2023 a la vegueria de Lleida per l'Agència Catalana del Consum, del Departament d’Empresa i Treball, s'han resolt per la via de la mediació o l’arbitratge, mecanismes extrajudicials de resolució de conflictes. Aquesta és una de les dades destacades que ha donat a conèixer avui a Lleida el director de l’Agència, Albert Melià Roset, en la presentació de les actuacions principals de l’any passat a les comarques de la vegueria. Melià ha valorat positivament aquest resultat ja que “suposa un increment de les reclamacions resoltes amb relació a l’any anterior”, i ha destacat que “la difusió i la potenciació d’aquests mecanismes extrajudicials de resolució de conflictes ha estat un objectiu clar durant la legislatura, ja que considerem que es tracta de la via més adequada per solucionar les controvèrsies de consum”.

Del total de reclamacions gestionades per Consum a la vegueria (1.258), 824 casos s’han resolt per acord de mediació –un 21,5% més que l’any anterior– i 59 per la via del laude arbitral –un 40,5% més–. En aquest sentit, els sectors en què es resolen més reclamacions són els serveis de telefonia i internet i els serveis d’electricitat, gas i aigua.

Pel que fa a les denúncies presentades per la ciutadania a les comarques de lleidatanes, augmenten un 37,3% respecte de l’any anterior, sobretot les relacionades amb la vulneració dels drets lingüístics dels consumidors. Segons Melià, aquesta dada mostra “un increment de la preocupació de la ciutadania per aquesta vulneració de drets i, lògicament, des del Govern estem donant una resposta a aquesta situació, per tal de garantir la protecció dels drets lingüístics de la ciutadania en les seves relacions de consum”.

El director de l'Agència Catalana del Consum s’ha reunit amb el director dels Serveis Territorials d'Empresa i Treball a Lleida, Vidal Vidal Culleré, per analitzar els resultats de les actuacions en matèria de defensa dels drets de les persones consumidores a la vegueria.

De les dades d’actuacions a Lleida durant el 2023, s’extreu que els motius que han generat més consultes i reclamacions han estat, principalment, les incidències relacionades amb els subministraments de llum i gas, els serveis de telefonia i internet, la compra de productes o els serveis bancaris, entre d’altres.

Companyies energètiques i de telefonia destaquen en la llista d’empreses amb més reclamacions

El sector dels subministraments de la llar concentra el 35% de les reclamacions rebudes, majoritàriament per incidències relacionades amb els subministraments de llum i gas, i concretament pel lloguer i la lectura dels comptadors. Pel que fa a la resta de sectors amb més reclamacions, destaquen les incidències relacionades amb la telefonia i internet (14%); la compra de productes com ara productes tèxtils, material informàtic, vehicles o mobiliari (13%); o els serveis financers (10%).

Empreses subministradores d’energia i operadores de telefonia encapçalen la llista de les empreses amb més reclamacions a la vegueria: Endesa, amb 147 reclamacions; Naturgy, amb 100; Orange, amb 82; Iberdrola, amb 47; Energia XXI, amb 44; Vodafone, amb 34; CaixaBank, amb 30; Edistribución, amb 24; Telefónica Móviles, amb 22; i Vueling, amb 22.

3.655 consultes ateses, més de la meitat relacionades amb els subministraments de llum i gas i amb la telefonia

Amb relació a les consultes, l’Agència n’ha atès un total de 3.655, majoritàriament relacionades amb els serveis d’electricitat i gas i el lloguer i la lectura dels comptadors (39%); els serveis de telefonia i internet (17%); o els serveis bancaris (13%).

Augmenten les denúncies presentades per la ciutadania per vulneracions dels seus drets com a consumidors

L'any 2023, les denúncies a la vegueria de Lleida van augmentar un 37,3%, amb un total de 103 denuncies presentades a l’Agència, de les quals el 14,6% correspon a casos en què els consumidors i les consumidores han vist vulnerats els seus drets lingüístics en el marc d’una compra o una contractació.

Així mateix, des de la Secció de Consum a Lleida s’han dut a terme un total de 555 actuacions inspectores i de control de mercat a la vegueria. El 65% de les inspeccions es van iniciar d’ofici, és a dir, per iniciativa pròpia de la inspecció de consum, i la resta arran de denuncies presentades per la ciutadania o bé per comunicacions provinents d’altres administracions públiques.

Les actuacions de control dutes a terme durant el 2023, han derivat en un total de 30 expedients resolts amb sanció, per un import global de 116.803 euros. Les infraccions amb sancions de major quantia estan relacionades, principalment, amb la inclusió de clàusules abusives i pràctiques que limiten els drets de les persones consumidores; amb mancances pel que fa a la documentació que es facilita als consumidors o en les condicions de venda o de prestació dels béns i serveis; la negativa o la resistència a subministrar dades a la inspecció de consum o la vulneració dels drets lingüístics.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia