- Prop de 240 oficines ipunts d’informació on treballen 600 professionals formen part de la Xarxa
- Coincidint amb aquest aniversari, avui i demà tenen lloc a Tortosa les XXVIII Jornades tècniques de la Xarxa d’Oficines de Turisme de Catalunya, organitzades per la Direcció General de Turisme del Departament d’Empresa i Treball
La Generalitat celebra enguany el 30è aniversari de la creació de la Xarxa d'Oficines de Turisme de Catalunya. Actualment, la Xarxa està formada per 198 oficines, una quarantena de punts d’informació turística i uns 600 informadors i informadores que hi treballen.
Amb motiu d’aquest aniversari, el president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès i Garcia, ha volgut felicitar els professionals que en formen part i ha assegurat que “cada treballadora i treballador de les gairebé 200 oficines sou essencials per explicar la gran riquesa del nostre país als milions de persones que ens visiten cada any. Sou els ambaixadors de les nostres viles i ciutats. Els millors amfitrions possibles que podem tenir”. Aragonès també n’ha destacat “el paper protagonista i actiu en l’economia del país, acompanyant el comerç local, la restauració i els allotjaments turístics que tants llocs de treball generen”.
Per la seva banda, la directora general de Turisme, Marta Domènech i Tomàs, ha explicat que “els nostres informadors i informadores estan en contacte directe amb els turistes en tot moment: inspirant els potencials visitants; ajudant-los en la preparació del viatge; acollint-los i ‘enamorant-los’ quan estan a la nostra destinació i, un cop marxen, treballant per fidelitzar-los. En definitiva, una atenció de qualitat de la qual, al 2023, se’n van beneficiar 2,2 milions de turistes.Tot un rècord històric per a la Xarxa d’Oficines de Turisme”.
Aquesta feina de cara al públic és només la part visible de les múltiples tasques que es fan des de les oficines de turisme, ja que també són agents dinamitzadors de l’activitat econòmica del teixit empresarial local. Són agents que organitzen i difonen tota mena d'activitats de promoció com ara fires, mercats, jornades gastronòmiques, festivals i programes d'estiu.
Així mateix, les oficines de turisme vetllen per la qualitat dels serveis de la destinació, sovint obtenint certificats de qualitat (com ara ISO, Q, EMAS o Biosphere) i gestionant les auditories anuals per mantenir-los. També treballen projectes perquè els seus municipis formin part de programes d’especialització de la seva oferta per accedir a públics nous. “Aquesta implicació –explica Domènech- genera un alt coneixement de les seves destinacions i dels seus visitants. Els professionals de les nostres oficines juguen un paper de gran valor estratègic per a la gestió turística dels municipis i vull agrair-los el seu esforç diari per fer xarxa, fer comunitat i fer servei públic”.
Jornades professionals
Coincidint amb aquest aniversari, avui i demà tenen lloc a Tortosa les XXVIII Jornades tècniques de la Xarxa d’Oficines de Turisme de Catalunya, organitzades per la Direcció General de Turisme del Departament d’Empresa i Treball. S’hi han donat cita uns 150 professionals de la informació turística que han pogut conèixer les novetats de l’eina de gestió i recollida de dades Infotourist, així com endinsar-se en el món de la intel·ligència artificial en l’àmbit de les oficines de turisme.
Avui al vespre tindrà lloc un acte de reconeixement i celebració d’aquests 30 anys. Demà divendres, els participants tindran l’oportunitat de conèixer el parc natural dels Ports, assistir a una xerrada sobre la seva acreditació amb la Carta Europea del Turisme Sostenible i sobre el projecte d’Itinerari d’accés universal.
Perfil de l’usuari de les oficines de turisme de Catalunya
La procedència dels turistes que sol·liciten informació a les oficines de turisme de la Xarxa correspon en un 42,67 % a mercats internacionals, un 41,70 % d’origen català i un 15,63 % de la resta de l’Estat. Els mercats internacionals més rellevants per a les oficines són, per ordre de magnitud: França (16,3 % del total d’usuaris), Regne Unit (6,3 %), Alemanya (4%), Països Baixos (2,3 %) i Itàlia (1,9 %). Pel que fa al turisme intern, els turistes procedents del Barcelonès són majoritaris, amb el 15,6 % del total de persones ateses.
Entre els seus interessos principals, hi figura, en primer lloc, el turisme cultural, que consta en un 31,6 % de les demandes registrades i comprèn totes les peticions relacionades amb monuments, patrimoni cultural, museus, exposicions i esdeveniments. Altres peticions habituals fan referència a la informació sobre transports (7,4 %), espais naturals (7,4%), rutes i itineraris (6,7 %) i turisme actiu i de natura (4,7 %).
El motiu del viatge és majoritàriament d’oci o vacances (86,3 %), mentre que un 5,3 % visiten Catalunya per raons de negocis, congressos o esdeveniments. Pel que fa als acompanyants, els usuaris de les oficines acostumen a viatjar en parella (44 %) o en família (22 %).
En relació amb la distribució territorial de les atencions realitzades per demarcacions, un 45,3 % s’han concentrat a Girona, un 23,9 % a Barcelona, un 20,4% a Tarragona i un 10,4 % a Lleida. Quant a l’interès segons marca turística, les peticions d’informació han fet referència a: Costa Brava (36,8 %), Costa Daurada (15,1 %), Pirineus (14,4 %), Costa Barcelona (12,5 %), Barcelona (6,7 %), Terres de l’Ebre (5,3 %), Paisatges Barcelona (4,3 %), Terres de Lleida (3,5 %) i Val d’Aran (1,4 %).
@empresacat | @treballcat