
Les principals campanyes de publicitat de la Generalitat de Catalunya dels darrers deu anys es recullen en el llibre “10 anys de publicitat institucional, 2001-2010”, publicat pel Govern per commemorar el desè aniversari de la llei de publicitat institucional, aprovada pel Parlament de Catalunya, per unanimitat, el 29 de desembre de 2000.
El llibre aplega una selecció de més de setanta campanyes, agrupades en 14 capítols temàtics, i pretén donar una visió panoràmica de la publicitat realitzada durant aquest període, que abasta gairebé tres legislatures. El volum inclou, per exemple, totes les campanyes de les eleccions al Parlament, les del procés de redacció i aprovació de l’Estatut o les grans campanyes institucionals del Govern. També hi ha les campanyes més importants d’informació ciutadana sobre serveis públics, de prevenció de riscos, de foment de valors i actituds cíviques o les de projecció o de promoció turística de Catalunya, incloent les que han obtingut premis Laus de disseny gràfic.
El recull de campanyes permet veure l’evolució de les tendències i dels estils formals de la publicitat institucional durant aquests anys. Una única campanya es presenta de manera individual, “amb capítol propi”: es tracta de La revolució dels petits gestos, dels anys 2009 i 2010, que és l’única premiada amb el Grand Laus de disseny gràfic i comunicació visual, en la categoria “Gràfica i comunicació d’administracions públiques”.
Els diferents àmbits temàtics en què el llibre classifica les campanyes són la participació democràtica, la prevenció dels accidents de trànsit, la prevenció dels incendis forestals, el reciclatge, l’estalvi d’aigua, la seguretat, les actituds cíviques, l’empresa i el treball, l’educació i la salut, els serveis, la cultura i el turisme i la promoció de productes de qualitat.
El llibre inclou un pròleg del president de la Comissió Assessora sobre la Publicitat Institucional (CAPI), Jordi Menéndez, que afirma que “no hi ha dubtes sobre l’encert de les persones que fa deu anys van contribuir a fer realitat una llei que, vista l’experiència, podem qualificar gairebé d’exemplar”. També inclou un epíleg del membre més veterà de la CAPI, el publicitari Enric Sagrera, representant de l’Associació Empresarial de Publicitat. Des de les publicacions que recullen la tasca del Comissariat de Propaganda de la Generalitat republicana, no s’havia editat fins cara cap publicació sobre la publicitat institucional del Govern de Catalunya.



