- L’Executiu valida un nou pla amb 43 mesures amb l’objecte d’incorporar de manera transversal la perspectiva de gènere a la planificació del transport i la mobilitat
- Concreta el desplegament d’actuacions específiques amb especial èmfasi en les dificultats en la mobilitat de les dones al món rural, les cuidadores de persones dependents i de dones que treballen en el sector del transport i el repartiment a domicili
- Es tracta d’un pla pioner, fruit de la col·laboració entre els departaments de Territori i d’Igualtat i Feminismes, i altres entitats del sector del transport
El Consell Executiu ha aprovat el Pla estratègic de mobilitat i gènere (PEMG) que ha elaborat la Direcció General de Transports i Mobilitat, del Departament de Territori, amb la voluntat de millorar la seguretat de les dones i els col·lectius LGBTI en el transport públic. Es tracta d’un pla pioner amb una visió integral del sector del transport, i incorpora de manera transversal la perspectiva de gènere a la planificació del transport i la mobilitat.
El nou document és fruit del treball conjunt amb el Departament d’Igualtat i Feminismes, en col·laboració amb altres entitats del sector. S’ha redactat a través d’un procés participatiu entre administracions, empreses, entitats i grups socials determinats (dones, persones migrades, amb discapacitat, LGBTI+, joves, etc.).
El Pla exposa els reptes en l’àmbit del transport públic, i pretén atendre les diferents problemàtiques que afecten específicament les dones i col·lectius com l’LGBTI, que pateixen situacions de discriminació i violència.
El Pla estratègic de mobilitat i gènere desenvolupa 43 mesures amb les eines necessàries i actuacions concretes a dur a terme per erradicar les situacions de violències masclistes i LGBTI-fòbiques que es produeixen a l’espai públic i en el transport públic.
En aquest sentit, el Pla, coordinat amb el Pla Nacional per a la prevenció de les violències masclistes a Catalunya, posa especial èmfasi a donar solució a les dificultats en la mobilitat per a les dones residents en entorns rurals, impulsant les parades de bus a demanda. D’altra banda, proposa la creació d’un abonament per al transport públic amb tarifes reduïdes per a les cuidadores de persones dependents, dones víctimes de violència masclista i altres col·lectius en situació de vulnerabilitat.
Així mateix, el nou Pla planteja l’elaboració d’eines pràctiques per prevenir l’assetjament sexual i l’LGBTI-fòbia en el transport, com ara el botó lila en les aplicacions del transport públic i el repartiment de mercaderies a domicili. Precisament, un dels objectius específics del Pla és garantir que els espais de repartiment i les àrees d’estacionament siguin segurs. Així, es considera redissenyar-los tenint en compte elements com la il·luminació, l’accessibilitat, la conservació dels equipaments i l’afluència de gent, entre d’altres.
Aquestes accions pivoten sobre quatre eixos d’actuació i tres línies transversals que han de permetre l’adopció i implementació del planejament en el decurs de cinc anys.
Els quatre eixos són:
- Conèixer la mobilitat amb perspectiva de gènere interseccional.
- Erradicar les violències masclistes i LGBTI-fòbiques en el sistema de transport.
- Enfortir la paritat de gènere i la cultura institucional en el sector del transport.
- Atendre les necessitats i els patrons de viatge de les dones.