Servei Català de Trànsit

Infografia sinistralitat abril 2024

Un total de 35 persones han mort en el primer quadrimestre de l'any a les carreteres catalanes

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 30 d'abril de 2024

query_builder   1 maig 2024 11:10

event_note Nota de premsa

Un total de 35 persones han mort en el primer quadrimestre de l'any a les carreteres catalanes

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 30 d'abril de 2024

Hi ha hagut una reducció del 31,5% de víctimes mortals respecte a l’any passat i d’un 35% respecte al mateix període del 2019

El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que, fins al 30 d’abril, han perdut la vida 35 persones en 33 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya.

Durant el primer quadrimestre de l’any passat, van morir 51 persones en 42 sinistres mortals, el que suposa una reducció del 31,5%. Si ho comparem amb el 2019, any de referència amb 54 morts en 52 sinistres, la reducció és del 35%. Al llarg d’aquests primers quatre mesos del 2024 també s’ha registrat una reducció el ferits greus, un 9% menys que en el mateix període del 2023.

El mes d’abril 7 persones han perdut la vida a la xarxa viària interurbana, el que suposa una important reducció respecte el mateix mes dels anys anteriors (17 víctimes el 2019 i el 2023).

Sinistralitat per demarcacions

Destacar les reduccions de sinistralitat en totes les demarcacions a excepció de Girona on es registren les mateixes víctimes mortals que el 2023.

Si analitzem les morts en carretera per demarcacions, Barcelona és la demarcació amb més mortalitat, amb 15 víctimes mortals, 6 menys que l’any passat i 4 menys que el 2019. La segueix Tarragona, amb 11 morts, 4 menys que l’any passat i 6 menys que el 2019.A Lleida hi ha hagut 5 víctimes mortals, la meitat que el primer quadrimestre de 2023 i amb reducció també respecte al 2019, quan es van registrar 8 morts. Per últim, a Girona han mort 4 personesa la xarxa interurbana, les mateixes que en el mateix període de l’any passat però 6 menys que l’any 2019.

Víctimes per sexe i edat

De les 35 víctimes mortals a les carreteres catalanes aquests primers quatre mesos, 31 eren homes i 4, dones, i la majoria eren els que conduïen el vehicle amb què viatjaven. Així, dels homes morts en accident, 27 eren conductors, 2 passatgers i 2 eren vianants. En el cas de les quatre dones, 3 eren conductores i 1 passatgera.

Pel que fa a l’edat de les víctimes, el 52% de les víctimes mortals tenien més de 55 anys. A més convé destacar que respecte al mateix període de l’any passat, a la franja d’edat d’entre 65 i 74 anyss’ha passat d’una víctima mortal a 6 persones mortes.

Tipus de vehicle i d’accident

Senyalar la reducció de víctimes mortals dels col·lectius vulnerables respecte als anys anteriors. Aquests primers quatre mesos la reducció de víctimes mortals en col·lectius vulnerables és del 38% respecte al 2023 i una reducció del 40% respecte al 2019.

De les 35 víctimes mortals, una tercera part eren de col·lectius vulnerables, en concret, 11 eren motoristes i 2 eren vianants. En aquest sentit convé destacar que es manté una contenció de la sinistralitat de motoristes, amb dos motoristes morts menys que en el mateix període de l’any passat i un menys que el primer quadrimestre de 2019. Quant als vianants, s’ha passat de 7 persones mortes atropellades l’any passat a dues aquest primer quadrimestre. A més, en el que portem d’any no hi ha hagut cap víctima ciclista (el primer quadrimestre de 2023 n’hi havia hagut 1 i en el mateix període de 2019, 2).

Per contra, convé destacar que en el que portem d’any hi ha hagut 6 víctimes mortals que viatjaven en furgoneta, quan en el mateix període de l’any passat no se n’havia registrat cap (el 2019 sí que hi va haver 5 morts en furgoneta).

Pel que fa al tipus de sinistre, dels 33 accidents mortals, 12 han sigut sortides de via i hi ha hagut 8 xocs frontals i també 8 xocs laterals.

Vies i franges horàries

Si ens fixem en les vies on han tingut lloc els sinistres mortals, cal destacar que hi ha una dispersió molt gran, ja que dels 33 accidents mortals, tots s’han registrat a vies diferents, a excepció de la C-25 i la C-31 on hi ha hagut 2 accidents mortals. A més, a la C-51 i a la T-310 els accidents que hi ha hagut van ser amb 2 víctimes cadascun.

Hi ha hagut una reducció de víctimes mortals a l’autopista AP-7 des de l’alliberament de peatges. Durant els primers quatre mesos del 2019 (abans de la gratuïtat) s’havien produït 3 víctimes mortals, al 2022 s’havien produït 10 víctimes mortals, al 2023 3 víctimes mortals i enguany hem de lamentar la mort d’una persona.

Si analitzem les morts per franja horària, la majoria de les víctimes, 19 de les 35, es van accidentar a la tarda i, en concret, 14 ho van fer en tardes de divendres o vigília de festiu, de cap de setmana o de festiu. També cal destacar que els matins dels dies feiners acumulen 7 víctimes mortals.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia