BRCAT Girona Salt
A l'esquerra, secció actual; a la dreta, corredor previst
{"name":"2024/05/10/13/45/9e0de1ee-a092-4906-80a5-3ab713c971aa.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":"122675"}



  1. Els treballs consisteixen en la construcció de nous trams de carril – bus per a fer-lo més competitiu i atractiu davant del vehicle privat i inclouran un carril bici i millores en la vialitat


  1. L’actuació s’insereix en la xarxa de corredors de bus ràpid (BRCat) de la Generalitat


  1. L’obra permetrà incrementar l’oferta de transport públic en un 40%, amb un bus cada 3,5 minuts, i ampliar-ne la cobertura


El Departament de Territori ha adjudicat les obres del corredor de bus ràpid (BRCat), entre Girona i Salt, per un import de 5 MEUR. Aquesta actuació suposa una millora integral de l’eix metropolità Salt – Girona que potenciarà la mobilitat sostenible, tant en autobús, com també en bicicleta i a peu. Els treballs començaran a finals d’aquesta primavera.


Els serveis d’autobús entre Salt i Girona transporten uns 2,6 milions de passatgers anuals a través de les línies urbanes L3, L4 i L9, a més de la demanda que canalitzen les interurbanes provinents de Caldes de Malavella, Olot, Amer i Arbúcies. Aquests serveis acumulen creixements molt elevats en els últims anys; només entre 2022 i el 2023, han estat de l’ordre del 30% a les línies urbanes esmentades i han superat en més d'un 25% respecte de la demanda pre-pandèmia. En concret, per l’eix central d’aquest corredor –format per l’avinguda dels Països Catalans i el passeig d’Olot– circulen 13 expedicions cada hora.El sistema urbà que conformen Salt i Girona suma 130.000 habitants.


Tenint en compte aquestes xifres, el Girona-Salt és un dels 6 corredors que formen part de la primera fase de la xarxa de corredors de bus ràpid que el Departament està desplegant en àrees que formen un mateix sistema urbà i que estan especialment congestionades, per a potenciar l’ús de l’autobús. És el segon dels corredors del qual impulsa les obres, després del Castelldefels-Cornellà, en servei des de l’any passat. Les actuacions en aquests 6 corredors estan valorades en 78 MEUR.


En el cas del corredor Girona-Salt, les obres, amb un termini d’execució de 16 mesos, es focalitzaran en tres àmbits situats al llarg de 3,5 quilòmetres i consistiran principalment en:


  1. Construcció d'un carril bus per sentit, en el corredor format pel passeig dels Països Catalans i el passeig d’Olot, entre la plaça Mercè Rodoreda de Salt i la rotonda del Pont del Dimoni de Girona.


  1. Altres millores per afavorir la fluïdesa i la seguretat del trànsit: es construiran dues rotondes semaforitzades a les confluències del passeig dels Països Catalans amb el passeig Marquès de Camps i amb el carrer de Josep Irla, a Salt; s’eliminen girs a l’esquerra i se simplifiquen les fases semafòriques.
  2. Millores a l’avinguda de Sant Narcís de Girona per a fer més fàcil i eficient el pas dels autobusos en un tram en corba.


  1. Remodelació de la plaça Joan Brossa com a terminal de les línies L3 i L4, per optimitzar-ne el recorregut. A més, la nova plaça facilitarà l’accessibilitat i la distribució de les persones usuàries cap al centre de Girona i l’àmbit de les estacions del tren i d’autobusos.


  1. Configuració d’un carril bici bidireccional en el corredor principal. Afavorirà la mobilitat quotidiana entre els dos municipis i també significarà una connexió més directa amb la via ciclista del carrilet (Bescanó-Girona).


  1. Millores en la mobilitat a peu, com l’ampliació de voreres; la creació de nous passos de vianants per afavorir el creuament d’un costat a l’altre de la via; i l’augment d’espais per als vianants (per exemple, a la plaça Joan Brossa).
BRCAT Salt Girona autobús{"name":"2024/05/10/13/46/41e89292-6744-4b20-88d7-f2887bda9ec0.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":184386}


D’aquesta manera, les obres que es duran a terme i l’aplicació d’altres mesures permetran transformar la prestació i l’oferta de serveis de transport públic en aquest àmbit. Així, es preveu:


  1. Increment de l’oferta al corredor en un 40%, amb la potenciació de l’L9 com a línia troncal que comunica amb la Universitat de Girona i l’optimització dels serveis i recorreguts de les línies L3 i L4.
  2. Augment de la demanda: Es preveu que la millora dels serveis captarà entre 300.000 i 500.000 noves persones usuàries.
  3. Ampliació i millora de la cobertura en transport públic: Es dona servei, mitjançant l’L4, al polígon industrial de Torre-Mirona, que no en tenia, i es milloren les connexions Salt-Eixample Girona-Universitat i Girona-Hospital de Santa Caterina.
  4. Augment de les freqüències de pas: L’L9 passarà a oferir freqüències de 15 minuts –enfront dels 30 actuals; l’L3 als 8minuts (10 actualment) i l’L4 als 12 minuts. Tenint en compte aquestes expedicions i les interurbanes, per aquest corredor hi circularà un bus cada 3,5 minuts.
  5. Reducció dels temps de viatge: les persones usuàries s’estalviaran de mitjana 6 minuts.
  6. Millora de la intermodalitat amb tren: Amb la remodelació de la Plaça Joan Brossa, es millora la intermodalitat, ja que queda a 100 metres del tren convencional R11, Mitja Distància, RG1, el tren d’alta velocitat i l’estació interurbana d’autobusos.
  7. Electrificació de la L9: la línia troncal L9 s’operarà amb “vehicles zero emissions” totalment electrificats.
  8. Millora de punts de parada i marquesines

2  

Imatges

Secció corredor

Secció corredor 122675

Plànol

Plànol 184386

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 595717