- Amb un pressupost de 38 MEUR, la instal·lació es construirà al costat de l’estació de ferrocarril per a potenciar la intermodalitat amb el tren i altres modes de transport
- Arquitectònicament, l’obra permetrà recuperar i donar un ús ciutadà a l’edifici dels Docs i donarà resposta a una demanda que actualment ja se situa en els 1,4 milions de viatges anuals
- Ocuparà una superfície de 12.500 m2 i disposarà de 28 andanes
El Departament de Territori iniciarà dilluns vinent les obres de la nova estació d’autobusos de Lleida, amb un pressupost de 38,1 MEUR, que s’ubicarà a l’entorn de l’antiga farinera de la Meta i els Docs, al costat de l’estació de ferrocarril de Lleida. Les obres, que compten amb finançament del Fons Next Generation, tindran un termini d’execució de 22 mesos. Lleida registra anualment 1,4 milions de viatgers de més de 120 línies d’autobús, entre trajectes interurbans arreu de Catalunya, estatals i internacionals, i la ubicació de la nova estació permetrà potenciar la intermodalitat del transport públic.
Aquesta estació, que ocuparà una superfície de prop de 12.500 m2, donarà resposta a la demanda de mobilitat actual i futura de la ciutat. La instal·lació substituirà l’actual estació del carrer Saracíbar, que data dels anys 70, i es construirà al costat de l’estació del tren de la ciutat. Així, la nova estació facilitarà els intercanvis amb aquest mode de transport, potenciarà la mobilitat col·lectiva i proporcionarà uns serveis més moderns i de més qualitat a les persones usuàries.
Els primers treballs que es duran a terme a partir de dilluns consistiran principalment en la implantació de les instal·lacions d’obra, la col·locació de tancaments, la senyalització dels accessos i d’itineraris per vianants o la reubicació de la parada d’autobús. Així mateix, es desenvoluparan tasques de protecció de diversos elements dels Docs, i treballs topogràfics i geotècnics, i neteja i desbrossada de les zones exteriors.
D’altra banda, l’execució de l’obra comportarà, a partir del 20 de maig, el tancament de l’aparcament de zona blava al carrer Príncep de Viana. Com alternativa, es proposa a les persones usuàries la utilització de l’aparcament soterrat de l’estació Lleida Pirineus, en quèdisposaran d'un període gratuït de 15 minuts.
Durant les primeres setmanes de l’obra, no es preveuen afectacions en la mobilitat i el trànsit de la ciutat.
Característiques de l’estació
L’accés principal a la instal·lació se situarà a la plaça Berenguer IV, on es formarà un nucli d’intercanvi de diversos modes de transport: autobusos interurbans i urbans, tren d’alta velocitat i convencional, taxi, mobilitat a peu i també vehicle particular. Com a tret arquitectònic, cal remarcar que el projecte incorpora la nau dels Docs, exemple d’arquitectura industrial i bé cultural d’interès local, com a part de la nova estació d’autobusos, recuperant el seu valor, donant-li un ús ciutadà i minimitzant les intervencions a dur a terme. Així mateix, la construcció de la nova estació contribuirà a millorar urbanísticament aquest àmbit de la capital del Segrià.
El nou edifici per a l’estació d’autobusos s’implantarà a la plaça tot establint una relació amb el de la terminal de trens. Es planteja l’accés a l’estació a través d’un volum singular de vidre que s’eleva per sobre de l’alçada de la coberta dels Docs i que permeti la visió de la façana rehabilitada dels Docs també des de l’exterior. En aquest espai, s’ubicaran els mostradors d’informació i des d’aquí s’accedirà, al vestíbul de taquilles i a l’espai d’andanes També s’ha previst un espai mirador a la part superior del vestíbul de l’estació que, en un futur, es preveu destinar a usos culturals i socials.
La zona d’andanes de l’estació ocuparà una àrea de prop de 9.300 m2; una part estarà integrada per l’edifici dels Docs i la resta es completa amb una zona de nova construcció a la parcel·la sense edificar adjacent al carrer Comtes d’Urgell. En total, aquest espai disposarà de 28 andanes.
A més de l’accés principal, l’estació comptarà amb un segon accés per a vianants a l’altre extrem de l’edifici, al carrer Comtes d’Urgell, facilitarà l’accés a l’estació de la població resident als barris de Balàfia i Pardinyes. En estar a una cota elevada respecte del carrer Príncep de Viana, aquest accés comptarà amb escales fixes i un ascensor. D’altra banda, la instal·lació comptarà amb un accés, cobert, exclusiu per autobusos, al carrer Príncep de Viana.
1