1. El titular d’Empresa i Treball ha presentat a Palamós la primera embarcació elèctrica fabricada en el marc del projecte per la drassana gironina Zephyr Boats, una llanxa de 8 metres d’eslora amb una autonomia superior als 100 quilòmetres
  2. El projecte contempla la construcció de sis embarcacions que navegaran durant la Copa Amèrica per mostrar al món les capacitats tecnològiques de Catalunya i accelerar la descarbonització del sector nàutic català
  3. Amb un pressupost de 3 milions d’euros, la iniciativa està impulsada per la Fundació Barcelona Capital Nàutica, el Govern a través d’ACCIÓ, l’Ajuntament de Barcelona i compta amb la participació de quatre drassanes catalanes
  4. Es tracta d’una de les actuacions que han de servir per garantir l’impacte i el llegat tecnològic i industrial de la 37a Copa Amèrica que començarà a Barcelona aquest estiu


El conseller d’Empresa i Treball i president de la Fundació Barcelona Capital Nàutica (FBCN), Roger Torrent i Ramió, ha presentat aquest dijous a Palamós el projecte ‘Descarbonització d’Embarcacions d’Esbarjo’ per impulsar l’electrificació i descarbonització del sector nàutic català aprofitant la celebració a Catalunya de la Copa Amèrica. Torrent ha presentat l’embarcació elèctrica fabricada per la drassana Zephyr Boats, la primera del projecte, que té per objectiu impulsar la innovació i el desenvolupament tecnològic al sector i el seu posicionament internacional.

La iniciativa, que disposa d'un pressupost de 3 milions d’euros, està impulsada per la FBCN, el Govern a través d’ACCIÓ, l’Ajuntament de Barcelona i compta amb la col·laboració del Barcelona Clúster Nàutic. Hi participaran quatre drassanes catalanes que construiran sis embarcacions elèctriques de diferents dimensions i característiques que navegaran durant la celebració de la Copa Amèrica a Barcelona a partir d’aquest estiu.

El conseller ha explicat que “des que es va anunciar que la Copa Amèrica se celebraria a Barcelona, el Govern va començar a treballar perquè tingués un impacte socioeconòmic que vagi molt més enllà de la competició: volem que deixi un pòsit permanent i que impacti no només a Barcelona sinó a tot Catalunya”. En aquest sentit, ha apuntat que “hem vehiculat aquesta vocació de llegat mitjançant tres eixos: impulsar projectes innovadors amb trajectòria industrial, generar oportunitats per a les pimes del país i alimentar el creixement del sector nàutic i l’economia blava”. A l’acte també hi ha participat el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ, Albert Castellanos i Maduell; l’alcalde de Palamós, Lluís Puig; i la CEO de Zephyr Boats, Gemma Pagès.

D’aquesta manera, el projecte vol impulsar la competitivitat del sector nàutic català aprofitant el repte de la descarbonització i enfortir el desenvolupament tecnològic de les empreses en aquest camp, ja sigui en la construcció d’embarcacions com en la fabricació de sistemes de recàrrega. La iniciativa va començar el 2023 identificant les capacitats tecnològiques de les drassanes catalanes en l’àmbit de l’electrificació i seleccionant les drassanes Electric Inside, Magonis Electric Boats, Marcelo Penna Yachts i Zephyr Boats per participar en el projecte.

Aquestes sis embarcacions s’exhibiran i utilitzaran per a la Fundació Barcelona Capital Nàutica durant la Copa Amèrica, aprofitant que el focus del món estarà posat sobre Barcelona, per fer difusió de la iniciativa com a acció estratègica del país, alhora que per exhibir les embarcacions de fabricació catalana.

Una embarcació 100% elèctrica i catalana

L’embarcació construïda per la drassana empordanesa Zephyr Boats, anomenada Zephyr 800 ECO, és una llanxa 100% elèctrica, de 8 metres d’eslora amb motors elèctrics foraborda. Amb una capacitat de 12 passatgers, l’embarcació ha estat dissenyada i desenvolupada des de zero per ser elèctrica, de manera que les seves dimensions i espai han estat concebuts per treure el màxim profit a una tecnologia basada en un sistema de propulsió elèctric amb una potència de 168 Kw (230 CV) fins a 225 kW (300 CV). La llanxa pot aconseguir una velocitat màxima de 25 nusos (46 km/h) i una autonomia superior a les 70 milles (110 quilòmetres).

El llegat de la Copa Amèrica

El projecte presentat aquest divendres forma part de les actuacions que han de servir per garantir l’impacte i el llegat tecnològic i industrial de la 37a Copa Amèrica que començarà a Barcelona aquest estiu. De fet, la setmana passada es va constituir la Taula del Sector Estratègic de la Descarbonització de la Nàutica, la primera iniciativa publicoprivada que té per objectiu fomentar l’ús de nous combustibles renovables aplicats a la nàutica i que inclou tots els agents implicats en la cadena de valor.

En aquesta línia, el Govern —per mitjà d’ACCIÓ— va signar l’estiu passat un acord de col·laboració amb l’America’s Cup Event (ACE) per impulsar l’ús de l’hidrogen verd al sector nàutic català o el desenvolupament del primer videojoc de la Copa Amèrica amb proveïdors catalans, entre d’altres.


Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________

@empresacat | @treballcat

►►► més xarxes socials

1  

Imatges

Primera embarcació fabricada per la drassana gironina Zephyr Boats, a Palamós.

Primera embarcació fabricada per la drassana gironina Zephyr Boats, a Palamós. 766360