Durant la sessió s’han presentat les 15 recomanacions de l’estudi Activant la reparació a través del comerç, elaborat per la consultora Inèdit
La reparació de béns es consolida com un pilar de l’economia circular i alhora com a oportunitat de negoci
L’activitat ha estat organitzada pel Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya i l’Agència de Residus de Catalunya
La Generalitat de Catalunya ha celebrat la primera jornada per al foment de la reparació de béns en l’àmbit del comerç, amb el títol Innovar a través de la reparació: noves oportunitats per al comerç. Organitzat de manera conjunta pel Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM) del Departament d’Empresa i Treball, i l’Agència de Residus de Catalunya (ARC) del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, l’objectiu de la sessió ha estat sensibilitzar sobre la importància de promoure la reparació, el recondicionament i la remanufactura de béns, de manera que se n’allargui la vida útil i es minimitzi els residus. L’acte ha comptat amb la participació de la directora del CCAM, Agnès Russiñol i Amat, el director de l’ARC, Isaac Peraire i Soler, han obert la jornada; i el director general de Comerç, Jordi Torrades i Aladrén.
En la seva intervenció, el director de Comerç ha destacat que la iniciativa s’emmarca el Pla d’Acció de Comerç, Artesania i Moda 2022 – 2025, que contempla actuacions per millorar la competitivitat de les empreses comercials. En aquest sentit, Torrades ha ressaltat que davant d’un context d’emergència climàtica aquesta jornada és necessària ja que “ la reparació de béns pot ser un pilar de l’economia circular i alhora una oportunitat de negoci”. “El foment d’aquests serveis suposa l’oportunitat d’obrir nous camins en el desenvolupament econòmic del comerç de proximitat”, ha remarcat el director. Així mateix, la directora del CCAM ha destacat que “ tirar endavant iniciatives com aquesta, en matèria de promoció econòmica, posen un gra de sorra més en el foment de l'economia sostenible i la lluita contra l'emergència climàtica”.
De la seva banda, el director de l’Agència de Residus de Catalunya ha destacat que “la reparació de béns ocupa una posició prioritària en la jerarquia de gestió de residus de la Unió Europea”, per davant del propi reciclatge, i que és imprescindible que aquesta activitat guanyi pes en l’economia si volem un futur de sostenibilitat. Perarire també ha remarcat que en la nova ordre d’ajuts per a projectes de prevenció i preparació per a la reutilització de residus municipals, publicada aquesta setmana, “hi ha un import d’1,5 M € destinats exclusivament a crear centres de reutilització”.
Els continguts de la jornada s’han dividit en tres parts. En la primera, el cofundador i director executiu d'Inèdit, Jordi Oliver i Solà, ha presentat l’estudi ‘Activant la reparació a través del comerç’, que radiografia les potencialitats de la reparació en els diferents sectors del comerç. Aquest treball identifica 12 criteris clau a tenir en compte per promoure la reparació de béns en el comerç, i conclou amb 15 recomanacions tant per a les administracions públiques com per a les empreses i el teixit associatiu del comerç. Entre d’altres recomanacions, l’estudi proposa fomentar serveis que centralitzin la recollida i el lliurament de productes per reparar, la creació de vals de reparació per a les persones consumidores, potenciar el ressò que del Dia internacional per a la reparació, o promoure esdeveniments pedagògics.
La segona part de la jornada ha consistit en la taula rodona ‘Innovant a través de la reparació’, en què s’han presentat tres experiències d’èxit de serveis de reparació amb establiment a peu de carrer: Suela Ràpid ( Premi al Comerç més Sostenible 2022), representat per Núria Rosell i Comaposada; Andròmines, amb la participació de Núria Sau i San Luis; i l’Hospital de les joguines, amb Noemí Batllori i Vidal. Totes elles han destacat el seu compromís amb el reciclatge i la sostenibilitat i la necessitat de donar una segona vida als béns i fer-ho amb garantia.
Finalment, la jornada s’ha tancat amb la taula rodona ‘Reptes i oportunitats per al comerç’, en què s’ha debatut sobre les oportunitats que s’obren per al comerç en el sector de la reparació de béns, i possibles accions que permetran fomentar aquestes activitats, tant des de l’àmbit privat com des de l’àmbit públic. Aquesta taula ha comptat amb la participació de la responsable de medi ambient de Solidança, Nati Yesares i Domínguez, el cap de servei de programes i estudis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, Víctor Mitjans i Sanz, i la directora de projectes de la fundació Rezero, Laia Carulla i Pont.
En la cloenda, el director general de Comerç ha recordat també que aquesta jornada pren significat després que el passat mes d’abril el Parlament Europeu aprovés l’anomenada Directiva del dret a reparar. Aquesta normativa obliga els fabricants a oferir serveis de reparació a preus raonables un cop acabada la garantia i a facilitar accés a peces de recanvi. Així mateix, promou l’existència de plataformes on les persones consumidores puguin localitzar serveis de reparació i incentiva el foment de programes i actuacions que promouen la reparació.
L’estudi “Activant la reparació a través del comerç” es pot sol·licitar a través d’aquest enllaç: https://ccam.gencat.cat/ca/arees_actuacio/comerc/estudis/