Cultura

Foto

El Govern impulsa la producció de musicals de gran format en català

query_builder   29 maig 2024 14:04

event_note Nota de premsa

El Govern impulsa la producció de musicals de gran format en català

  1. La consellera Garriga ha participat en la presentació de la nova temporada del Teatre Nacional de Catalunya, que obre la Sala Gran amb el musical Ànima
  2. A part d’Ànima, a finals de l’any 2024 podrem veure dos espectacles musicals més de gran format en català: El dia de la marmota i Mar i Cel, i l’any 2025 un altre
  3. Aquestes estrenes són fruit de l’impuls que el Departament de Cultura ha fet aquesta legislatura per a la producció d’espectacles musicals de gran format en català, per als quals ha creat una línia de suport específica
Consellera Garriga i Carme Portaceli {"name":"2024/05/29/14/08/2106d968-fbe4-4702-8cc8-46e44e5f1c63.jpeg","author":"Departament de Cultura ","type":"0","location":"0","weight":121800}

Aquest 2024, a Catalunya hi haurà tres musicals de gran format en català i el Govern, conjuntament amb el sector, ja n’ha assegurat l’existència d’un altre l’any vinent. La proliferació d’aquests musicals està relacionada amb l’aposta que el Departament de Cultura ha fet per aquesta modalitat d’espectacle, com ha explicat avui la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, a la presentació de temporada del Teatre Nacional de Catalunya (TNC). “Si ens fixem en les dades, veiem que mentre que els musicals suposen menys del 5% del nombre d’espectacles programats, representen el 17% dels espectadors que van al teatre. I d’aquests espectadors de musicals, un 62% els va a veure en castellà”, ha detallat Garriga, “per això, com a Departament, durant aquesta legislatura hem volgut revertir aquesta situació, en línia amb l’aposta que hem fet per la llengua catalana.”

El primer musical que s’estrenarà a la taquilla catalana és d’un equipament públic. El Teatre Nacional de Catalunya obre la temporada de la Sala Gran amb el muntatge Ànima, que es podrà veure a partir del 26 de setembre. Ànima és una història a partir de fets reals que té com a punt de partida la indústria de les pel·lícules d’animació dels grans estudis nord-americans. Es tracta d’una producció pròpia amb una partitura i un llibret excel·lents en mans d’un equip jove i ple de talent (guanyador de la primera edició del RIIIING!): idea original d'Oriol Burés, dramatúrgia de Blanca Bardagil, Oriol Burés i Víctor G. Casademunt, i direcció escènica de Gara Roda. Garriga ha assegurat que “és la nostra feina com a institucions públiques apostar per aquelles produccions ambicioses, amb tantíssims professionals implicats i en la nostra llengua.”

A part de l’aposta pública pels musicals, el Departament de Cultura també ha explicat avui que ha impulsat una nova línia de suport a grans musicals en llengua catalana. Aquests ajuts s’atorguen en forma d’aportacions reintegrables. “Amb aquesta línia, el que volem és donar oxigen a l’esforç inicial de les empreses i assegurar que cada any hi hagi com a mínim un gran musical en català de gran format”, ha explicat Garriga. El primer musical que ja s’ha anunciat, i que compta amb l’impuls d’aquesta línia, és El dia de la Marmota, dirigit per Àngel Llàcer i Manu Guix i produït per The Producers, que s’estrenarà aquest desembre al Teatre Coliseum. I l’any 2025 es representarà un nou musical, també amb el suport d’aquesta línia.

A tota aquesta oferta, cal sumar-hi també el musical Mar i Cel d’Àngel Guimerà, produït per Dagoll Dagom, que tornarà a portar als escenaris catalans aquest any 2024. En aquest cas, l’espectacle compta amb el recolzament del Departament de Cultura a través de la línia de subvenció pluriennal al desenvolupament i a la producció de nous muntatges teatrals de sala i de carrer de caràcter professional per al període 2023-2026.

Pel que fa als musicals de petit i mitjà format, l’augment pressupostari el 2023 va permetre incrementar en un 30% la dotació dels ajuts pluriennals per al sector teatral per als anys 2023-26. L’increment també ha permès bonificar les produccions de musicals familiars, la pedrera del futur públic de musicals en català.

El Teatre Nacional de Catalunya encara el final d’una temporada d’èxit i presenta la nova programació

Amb la temporada 2023/2024 encara en curs, el TNC ja compta amb un 83,3% d'ocupació, més de 126.500 espectadors dels quals un 25% és públic jove. El Teatre Nacional de Catalunya agraeix “la confiança, la fidelitat i la proximitat del públic amb el projecte artístic actual”: 5.701 persones s'han abonat a la Temporada 2023/2024 del TNC. Amb aquesta xifra, el Teatre Nacional de Catalunya bat el seu rècord històric d'abonats per segon any consecutiu.

Aquest dimecres, Carme Portaceli ha presentat la que serà la seva quarta temporada com a directora artística del TNC. "Aquesta temporada tenim moltes propostes que parlen de vides als marges”, ha explicat Portaceli, que ha declarat que “l'art ha estat prohibit massa vegades" i que "la censura s'adapta als nous temps per continuar exercint-ne el control". Els marges és el concepte que englobarà la programació i que prendrà el relleu a la també necessària “memòria” per lluir, també, en lletres de neó damunt la porta de la Sala Gran.

Podeu consultar tota la programació de la temporada 2024/2025 aquí.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia