Servei Català de Trànsit

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 31 de maig de 2024

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 31 de maig de 2024

query_builder   1 juny 2024 12:20

event_note Nota de premsa

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 31 de maig de 2024

  1. Un total de 48 persones han mort en aquests cinc mesos a les carreteres catalanes
  2. Es manté una reducció significativa de la sinistralitat mortal a l’AP-7

El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que fins al 31 de maig, han perdut la vida 48 persones en 45 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya.

Durant el mateix període de l’any passat, van morir 61 persones en 51 sinistres mortals, el que suposa una reducció del 21%. Si ho comparemamb el 2019 (any de referència), període en què van morir 69 persones en 66 sinistres, la reducció és del 30%. En aquests primers cinc mesos s’han registrat 280 persones ferides greus en accident de trànsit,que són quasi les mateixes que en el mateix període del 2023, però un 10% menys respecte al 2019.

En aquest mes de maig 13 persones han perdut la vida a la xarxa viària interurbana i esdevé el mes amb més sinistralitat d’aquest 2024, per davant de gener, que va registrar 12 víctimes mortals.

Reducció en els col·lectius vulnerables

Es manté una reducció significativa de les víctimes dels col·lectius vulnerables (motoristes, vianants i ciclistes), en la qual enguany n’han mort 18, mentre que el 2023 n’eren 27 i el 2019, 29. De les 18 víctimes mortals d’enguany, 15 són motoristes, 2 vianants i 1 ciclista.

No obstant, la proporció de motoristes morts respecte al total continua sent d’una tercera part, concretament un 31% (15 motoristes de 48 víctimes mortals). Tanmateix, convé destacar que es manté una lleugera contenció de la sinistralitat dels motoristes, atès que en els primers cinc mesos de l’any passat n’havien mort 19, i 20 en el cas de 2019. Pel que fa als vianants, s’ha passat de 7 persones atropellades l’any passat a 2 aquest any. Finalment, quant als ciclistes, aquest 2024 n’ha mort 1, el mateix nombre que l’any passat i 2 menys respecte al 2019.

Per contra, cal destacar que enguany ha augmentat la sinistralitat dels accidents mortals amb furgoneta implicada. Fins al 31 de maig, han mort 8 persones que viatjaven en furgoneta. En el mateix període de 2023 no es va registrar cap víctima; en canvi, al 2019 hi va haver 5 morts en furgoneta.

Pel que fa al tipus de sinistre, dels 45 accidents mortals, 14 han estat sortides de via, 13, xocs frontals i 9, xocs laterals.

Reducció a totes les demarcacions

Cal destacar que es manté la reduccióde la sinistralitat a totes les demarcacions respecte al 2023. Barcelona es manté, però, com la demarcació amb més mortalitat, amb 21 víctimes mortals, 5 menys que l’any passat. Les comarques amb més víctimes han estat l’Anoia, el Bages i el Maresme, amb 4 morts cadascuna, i 11 dels 15 motoristes han mort en aquesta demarcació. La segueix Tarragona, amb 14 morts, 2 menys que l’any passat. Les comarques tarragonines que acumulen més morts són l’Alt Camp i el Baix Camp, amb 4 víctimes respectivament. A continuació, Lleida, demarcació on hi ha hagut 9 víctimes mortals, 2 menys que al 2023. La comarca del Segrià suma 6 dels 9morts i en aquest mes de maig han mort 4 persones a Lleida. I per acabar, Girona, on han mort enguany 4 persones, la meitat que en el mateix període de l’any passat. En aquest mes de maig no hi ha hagut cap accident mortal a les carreteres gironines.

Víctimes per sexe i edat

De les 48 víctimes mortals a les carreteres catalanes aquests primers cinc mesos, 42 eren homes i 6, dones, i la majoria eren els que conduïen el vehicle amb què viatjaven. Així, dels homes morts en accident, 36 eren conductors, 3 passatgers i 2 eren vianants. En el cas de les 6 dones, 4 eren conductores i 1 passatgera.

Pel que fa a l’edat de les víctimes, el 54% de les víctimes mortals tenien més de 55 anys. Les dues franges d’edat que acumulen més morts (el 45% del total) són la de 45 a 54 anys i la de 55 a 64 anys, amb 10 i 11 morts respectivament.

Dispersió i en franja de tarda

Si ens fixem en les carreteres on han tingut lloc els sinistres mortals, es posa de manifest que la sinistralitat a la xarxa viària continua sent molt dispersa: els45accidents mortals s’han registrat en 34 vies diferents. No obstant, l’Eix Transversal (C-25) ha registrat darrerament diversos accidents mortals i actualment acumula 5 morts. A continuació, hi ha la C-12, la C-37 i la T-310, que enguany han registrat 3 morts cadascuna.

A l’AP-7 es manté una notablereducció de víctimes mortals. Durant els primers cinc mesos del 2019 (abans de la gratuïtat) es van produir 4 víctimes mortals, la mateixa xifra que el 2023. Al 2022, durant aquest període, la sinistralitat a l’AP-7 havia augmentat fins a les 13 víctimes mortals. Enguany, s’ha registrat una víctima mortal.

Finalment, si analitzem les 48 morts per franja horària, més de la meitat de les víctimes, 28 de les 48, es van accidentar a la tarda i, en concret, 22 ho van fer en tardes de divendres o vigília de festiu, de cap de setmana o de festiu. Per dies de la setmana, dissabte, amb 12 morts, aglutina una quarta part de totes les víctimes mortals. Així mateix, els caps de setmana i festius, amb el 56%, continuen acumulant més de la meitat dels morts en accident de trànsit a les carreteres catalanes.

1  

Imatges

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 31 de maig de 2024

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 31 de maig de 2024 604762

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia