El secretari de Relacions Institucionals i Participació, Josep Vendrell, ha dit que “aquest seminari ha de servir per reivindicar el dret a informar”
Dissabte, 15 de novembre (13.30 h), el director de l’Oficina de Promoció de la Pau i de secretari de Relacions Institucionals i Participació de la Generalitat, Xavier Badia, clourà les jornades “Reptes del periodisme en situacions de conflicte”
En la cloenda, es presentaran les conclusions i recomanacions de les jornades, que mediadors, periodistes i investigadors recolliran en un document de proposta d’annex al Codi Deontològic dels periodistes
El secretari de Relacions Institucionals i Participació, Josep Vendrell, ha destacat que el seminari “planteja dues qüestions fonamentals: el dret a informar i la responsabilitat que implica exercir aquest dret”. Vendrell ha dit que “avui, el dret a la professió periodística no està garantit al món i aquest seminari ha de servir per reivindicar el dret a informar”. Josep Vendrell ha remarcat que “els mitjans reprodueixen i creen la informació” i ha afegit que tenen un “paper fonamental a generar estereotips i en la construcció de la imatge dels actors implicats en la resolució del conflicte”. Vendrell ha fet aquestes declaracions aquest matí en la inauguració de les jornades “Reptes del periodisme en situacions de conflicte”.
Les jornades s’emmarquen en els actes commemoratius que ha organitzat l’Oficina amb motiu del 60è aniversari dels Drets Humans. En referència a aquests actes commemoratius, Vendrell ha dit que “no volem que sigui només commemorativa, sinó que considerem que ha de servir per a revisar els reptes que encara queden per afrontar en la garantia dels drets humans i per estimular-nos a analitzar què hauríem de fer perquè els DDHH siguin respectats arreu del món”.
En les jornades, que acaben demà, es debatrà sobre el tractament que fan els mitjans de comunicació de la informació dels conflictes de Darfur, Colòmbia i Israel-Palestina. Les jornades les han organitzat conjuntament l’Oficina de Promoció de la Pau i dels Drets Humans de la Generalitat, l’Observatori de la Cobertura de Conflictes i el Col·legi de Periodistes.
Per la seva banda, el degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Josep Carles Rius, ha dit que “les jornades poden ser molt útils per resoldre la contradicció en què per part dels mitjans es busca constantment l’impacte de la informació i explicar la realitat, que és cada vegada més complexa”. També ha destacat “el risc d’egocentrisme i de mirar els conflictes oblidant els protagonistes dels conflictes”.
Al seu torn, el director de les jornades, Xavier Giró, ha anunciat que en el seminari “crearem una comissió que reculli debats i expliciti recomanacions per al tractament periodístic dels conflictes”.
El seminari va dirigit a periodistes especialitzats en l’àmbit internacional, mediadors de conflictes internacionals. L’objectiu és analitzar els reptes amb què es troben els periodistes que informen sobre les situacions de conflicte. Avui i demà, investigadors i mediadors analitzaran els efectes que el discurs dels mitjans de comunicació té sobre el desenvolupament dels conflictes de Darfur-Txad, Palestina- Israel i el de Colòmbia. Per fer-ho, es comptarà amb la participació del periodista colombià, Holman Morris, i del coautor de ‘Bad News From Israel’, estudi de la cobertura de la BBC i la ITV del conflicte a Palestina, Mike Berry.
En l’acte de cloenda, demà dissabte, 15 de novembre (13.30 h), el director de l’Oficina de Promoció de la Pau i dels Drets Humans, Xavier Badia, i el director de les jornades, Xavier Giró, presentaran les conclusions i recomanacions de les jornades. Posteriorment, mediadors, periodistes i investigadors crearan un grup de treball que redactarà una proposta d’annex al Codi Deontològic de Col·legi de Periodistes de Catalunya.
PONENTS DESTACATS
Holman Morris
Periodista colombià especialitzat en el conflicte armat a Colòmbia. Ha treballat en diverses emissores de ràdio i de televisió cobrint informació de pau i drets humans. A televisió, ha realitzat programes com Bitácora i Contravia, i el 2004 va rebre el premi Nacional India Catalina com millor programa periodístic i el Premi Nacional Simon Bolívar a la millor crònica. En premsa escrita, ha estat editor de la secció de pau i drets humans del diari El Espectador i ha publicat el llibre Operación Ballena Azul (2002).
Mike Berry
La investigació de Berry se centra en el tractament que fan els mitjans de comunicació dels conflictes i com afecta aquest al coneixement públic dels fets. També ha fet recerca en l’àmbit de la comunicació política, desenvolupament internacional i canvi climàtic. Berry és coautor del llibre “Bad news from Israel”, un anàlisi de la cobertura dels mitjans de comunicació del conflicte de l’Orient Mitjà i el seu impacte en l’opinió pública. El llibre explora els processos de construcció de la notícia i la diferent percepció del conflicte entre palestins i israelites. Actualment està escrivint un assaig sobre la influència de les amenaces terroristes en els processos electorals nacionals a Rússia, Estats Units i la Gran Bretanya.
L’Oficina de Promoció de la Pau i els Drets Humans de la Generalitat és la unitat del govern que s’encarrega de les politiques públiques de promoció de la pau. Entre altres actuacions, l’Oficina ha organitzat diversos actes amb motiu del 60è aniversari dels Drets Humans.
Podeu consultar el programa en la pàgina web: http://www10.gencat.cat/drep/AppJava/cat/ambits/Pau/activitats/activitats2008/60DUDH/periodisme08.jsp



