- La consellera d’Educació ha inaugurat la jornada En marxa per les matemàtiques: “Volem fer un tomb als darrers resultats en competències matemàtiques, som conscients que tenim camí per recórrer en aquest àmbit. Volem que l’alumnat assoleixi plenament la competència matemàtica”
- La jornada, adreçada a docents, ha comptat amb la participació de les principals entitats i persones referents en matemàtiques, que han ajudat a dissenyar el programa Florence
- El programa tindrà una durada de 3 anys, i els centres participants incrementaran les hores lectives de matemàtiques, entre 1 h i 4 h setmanals
El Departament d'Educació obre aquesta setmana la convocatòria als centres que vulguin participar al programa de millora de la competència matemàtica de l’alumnat de l’educació bàsica, el programa Florence. Una iniciativa que neix amb l’objectiu de millorar els resultats de l’alumnat català en aquesta competència, i que s’engegarà el proper curs amb una durada de 3 anys.
La consellera d’Educació, Anna Simó Castelló, ha inaugurat la jornada En marxa per les matemàtiques, que ha aplegat gairebé 400 docents del segon cicle d’educació infantil, primària secundària obligatòria. La consellera ha remarcat la importància d’aquesta iniciativa per posar a l’abast dels centres les eines per a millorar la competència matemàtica entre l’alumnat català.
“Amb la jornada d’avui ens posem en marxa per les matemàtiques, ja fa temps que estem caminant per les matemàtiques: Volem fer un tomb als darrers resultats en competències matemàtiques, i som conscients que tenim camí per recórrer en aquest àmbit. Volem que l’alumnat assoleixi plenament la competència matemàtica”, ha afirmat Simó.
En aquest sentit, la consellera ha explicat que des del Departament d'Educació “Ho farem amb més hores de matemàtiques: els centres que hi participin podran fer entre 1 i 4 hores més a la setmana de matemàtiques, ho decidiran els centres. Ho farem amb formació als docents en didàctica de les matemàtiques. Ho farem lliurant als centres participants una maleta amb material pràctic que ajudi a entendre millor les matemàtiques. I ho farem amb persones referents en matemàtiques a les escoles. Tot de la mà i amb la tutorització del Departament d'Educació”, ha afirmat Anna Simó.
Durant la jornada, s’han pogut conèixer exemples d’escoles i instituts que han dut a terme bones pràctiques en l’àmbit matemàtic, així com les activitats que ofereixenles diferents entitats que treballen la didàctica de les matemàtiques. L’expert en didàctica de les matemàtiques, Anton Aubanell, ha pronunciat la conferència Millorar l’educació matemàtica, un propòsit col·lectiu.
Precisament cal destacar la col·laboració d’experts referents en l’àmbit matemàtiques i entitats especialitzades en el programa Florence. Entitats com la Federació d’Entitats per a l’Ensenyament de Matemàtiques a Catalunya, el Museu de les Matemàtiques de Catalunya, l’Associació de Mestres Rosa Sensato el Laboratori CREAMAT (Centre de Recursos per Ensenyar i Aprendre Matemàtiques). Aquests experts han col·laborat i assessorat el Departament d'Educació en la creació del programa Florence i en el disseny dels materials formatius per a professorat i alumnat.
200 centres, amb més hores de matemàtiques
El programa Florence es posa en marxa el programa inicialment en 200 centres educatius -120 d’educació primària i 80 d’ESO- amb més possibilitat de millora de la competència matemàtica. El nom Florence és un homenatge a Florence Nightingale (1820-1910), que va ser una infermera i estadística britànica pionera en la sanitat moderna. A través del seu treball, va contribuir significativament al desenvolupament de models matemàtics en la sanitat pública, consolidant el seu llegat com una figura fonamental en la salut i l'estadística.
El programa va dirigit als centres que tinguin més marge de millora de les matemàtiques i que tinguin voluntat de fer-ho, i els centres participants incrementaran les hores lectives de matemàtiques, entre 1h i 4h setmanals.
El Departament d'Educació ofereix a aquests centres formació per al professorat i una maleta amb materials que els docents i l’alumnat podran manipular per tal de treballar les matemàtiques d’una forma didàctica. Per primera vegada, a més, es crea la figura de referent de centre en matemàtiques a l'educació primària. Serà una persona que triarà el propi centre, i que rebrà formació i acompanyament específic, atès que no hi ha especialista en matemàtiques en aquesta etapa.
Aquest curs escolar s’han endegat algunes iniciatives per a la millora de la competència matemàtica com a primeres mesures, com ara la creació de 1.000 places noves de cursos de matemàtiques a través d’acords amb els Instituts de Ciències de l’Educació, 700 noves places de formació en situacions d’aprenentatge per a l’ESO i el batxillerat, i la reactivació del programa AraMat de formació en didàctica matemàtica, amb més de 700 places.