- La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, ha visitat l’última fase d’una de les obres més importants del Govern a les comarques gironines, amb una inversió de més de 30 MEUR
- La nova carretera, d’1,6 quilòmetres, connectarà la C-63 i l’N-141e, i permetrà alleugerir de trànsit l’interior del nucli urbà
La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, ha visitat avui les obres de la variant d’Anglès, una de les actuacions en marxa més importants del Govern a les comarques gironines, amb una inversió de 30,7 MEUR. Aquesta infraestructura connectarà la C-63 i l’N-141e i permetrà evitar el trànsit de pas per l’interior del nucli urbà, fet que millorarà la mobilitat i la seguretat viària. Les obres, que encaren l’última fase, finalitzaran el setembre vinent.
“Aquesta actuació està encaminada a millorar el funcionament, la seguretat i la integració territorial de la xarxa viària”, ha assenyalat la consellera Capella durant la visita a les obres. En aquest sentit, ha assegurat que la nova variant permetrà “una millora notable en la mobilitat tant del nucli urbà com per als vehicles de pas” i ha remarcat que “les infraestructures són les eines bàsiques que connecten el país sencer, reequilibren territorialment i garanteixen un dret bàsic, que és la mobilitat”
Actualment, el recorregut de la C-63 en el tram comprès entre Anglès i Santa Coloma de Farners assumeix uns 7.000 vehicles diaris de mitjana, amb prop d’un 8,5% de pesats. Pel que fa a la N-141e, a la zona d’Anglès absorbeix uns 12.000 vehicles diaris, dels quals un 8% són pesants. Així, la nova variant que executa la Generalitat permetrà alleugerir de trànsit la travessera d’Anglès.
La nova variant tindrà una longitud d’1,6 quilòmetres i inclou com a actuació principal un nou túnel de 485 metres de longitud. Estarà conformada per una calçada de dos carrils de 3,5 m d’amplada cadascun, separats per una mitjana d’1 metre i vorals d’1 metre d’amplada. A més, l’obra inclou un conjunt de millores al ferm de la travessera urbana de la C-63.
El traçat de la nova carretera, que discorre per l’est del municipi, comença a la C-63, al sud del municipi d'Anglès. En aquest punt, s’hi ha construït una rotonda (accés sud), per a connectar la travessera d'Anglès, la C-63, el cementiri d’Anglès i altres camins de la zona amb la nova carretera. Uns 250 metres a continuació, comença el túnel.
La variant continua després del túnel en direcció nord fins a la connexió amb l’N-141 Olot – Girona, on s’inclou una altra rotonda (accés nord) que també servirà per accedir al nucli d'Anglès. En l’execució de les obres, a més de la formació de la nova carretera, les noves rotondes i el nou túnel, es construeixen dues estructures: un pas inferior que dona accés al cementiri per sota de la variant i un pas inferior per donar continuïtat a un camí.
L’obra també inclou l’execució de la infraestructura necessària per l’estesa de la fibra òptica al llarg de tota la traça, dels elements per a facilitar el drenatge de la carretera, les mesures d’integració ambiental i la millora del ferm de la travessera d’Anglès de la C-63 (avinguda de Santa Coloma), amb un paviment nou que tindrà característiques fonoabsorbents, per a reduir l’impacte sonor del trànsit. En aquest sentit, la consellera ha ressaltat que l’obra de la variant també “inclou altres mobilitats i altres elements, com la fibra òptica, que fan falta per a reconnectar-nos”. A més, Capella ha explicat que es preveu instal·lar-hi plaques solars, en el marc de l’estratègia del Govern per “a garantir l’autoabastiment a la xarxa viària de la Generalitat”.
El túnel de la variant és l’element constructiu més significatiu d’aquesta actuació. Atesa la geologia i geotècnia de la zona, el túnel s’ha excavat mitjançant perforació i voladura, segons el tram. El túnel es va calar el setembre de 2022 i, un cop executat el sosteniment i el revestiment, s’han dut a terme les tasques per a dotar-lo de les instal·lacions de seguretat i control corresponents.
Fins a la posada en servei de la variant, s’efectuaran proves de funcionament al túnel i addicionalment, cal completar la senyalització, l’abalisament i les barreres de seguretat, així com la reposició d’un tram de via verda que forma part de la ruta del Carrilet Olot – Girona i que resulta afectat pel traçat de la nova variant.