Educació

Fotografia consellera

Primer any de funcionament del programa de residència inicial docent Sensei, amb una valoració inicial positiva

query_builder   27 juny 2024 16:29

event_note Nota de premsa

Primer any de funcionament del programa de residència inicial docent Sensei, amb una valoració inicial positiva

  1. Segons un primer informe d’avaluació del programa a càrrec d’Ivàlua, els participants en el Sensei consideren la necessitat de seguir apostant pel programa


  1. La consellera d’Educació clou la I Jornada del Programa de residència inicial docent, que ha aplegat els centres, docents novells i docents mentors


  1. El proper curs escolar continuarà el programa en 55 centres d’arreu de Catalunya


  1. Acompanyar el docent novell, posar en valor el centre educatiu com entorn d’aprenentatge professionalitzador, reconèixer la mentoria, i promoure l’avaluació autoreguladora, són alguns dels elements clau
Fotografia consellera{"name":"2024/06/27/14/28/ea043737-bd28-4c4b-8fb3-423462074d22.jpeg","author":"Departament d'Educació","type":"0","location":"0","weight":144515}


El Programa de residència inicial docent Sensei ha celebrat aquest matí el tancament de la seva primera edició en un acte celebrat al Campus EXE de la Universitat Autònoma de Barcelona, amb la participació de les direccions dels centres educatius, docents novells, mentors i col·laboradors del programa. Aquest primer any de funcionament del programa ha rebut una valoració inicial positiva per part dels centres i docents participants, segons un primer informe dut a terme per l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques Ivàlua.


La consellera d’Educació, Anna Simó Castelló, ha participat en la cloenda de la Jornada, i s’ha adreçat als docents participants: “Sou pioners, sou pioneres en el desplegament d’un programa que considerem essencial per a la millora de la docència i, per tant, per a la millora del sistema educatiu del país”. Simó ha destacat la importància de conjugar l’expertesa del professorat amb el coneixement dels nous docents: “Sumar tota la il·lusió i els coneixements de les persones que comencen amb l’experiència i el saber fer dels que ja són als centres des de fa temps. L’acompanyament docent és motor de la millora educativa. Per això us agraeixo la implicació demostrada aquest darrer curs i que avui vulgueu compartir el temps i l’experiència”.


L’avaluació inicial a càrrec d’Ivàlua ha analitzat la implementació del programa, per entendre com s‘ha desplegat de cara a introduir millores futures. El proper curs, durà a terme l’avaluació de l’impacte en una segona fase d’estudi, i permetrà valorar en quina mesura el Sensei millora, per exemple, les pràctiques docents o els resultats de l’alumnat.


Els resultats principals de l’anàlisi inclouen: aspectes formatius, laborals, mentoria, codocència, centres, docents novells i aspectes generals del programa. Els aspectes positius i els punts de millora detectats són els següents:



Aspectes positius

Punts de millora

Aspectes formatius

Utilitat de la documentació generada a partir de la reflexió sobre la pràctica docent.

Facilitar el trasllat de la formació a la pràctica docent.


Aspectes laborals

Estabilitat durant tot un curs escolar.

Equilibrar la càrrega de feina.

Mentoria

Relació mentor-novell basada en la confiança i el tracte igual.

Satisfacció amb l’acompanyament.

Espais formals per la planificació i la coordinació.

Definir el rol del docent col·laborador.

Centres que aprenen

Utilitat de les formacions per a tot el claustre.

Espais per al traspàs de la formació al claustre.

Avaluació docents novells

Assoliment competencial superior als docents de la via ordinària.

Concretar els criteris i continguts que són avaluats.

Aspectes generals

Necessitat de seguir apostant per programes d’inducció docent com el Sensei.

Continuïtat dels criteris, i comunicació de les informacions.



247 docents novells i 85 mentors


En el primer any de funcionament del programa, han participat 55 centres educatius arreu del territori, i un total de 247 novells seleccionats i 85 docents mentors.


Serveis Territorials

Docents novells

Ed. Infantil

Docents novells

Ed. Primària

Docents novells

Ed. Secundària

Alt Pirineu-Aran

1

2

0

Baix Llobregat

5

10

20

Barcelona Comarques

3

6

6

Catalunya central

2

9

11

Consorci de Barcelona

10

17

9

Gironès

6

12

12

Lleida

4

8

9

Maresme-Vallès Oriental

4

7

9

Penedès

0

6

4

Tarragona

2

4

9

Terres de l’Ebre

5

5

2

Vallès Occidental

6

13

9

TOTALS

48

99

100



La finalitat del Programa de residència inicial docent és capacitar el professorat que s’inicia en la docència i assentar de manera pràctica les competències i aprenentatges clau per al creixement professional del professorat. Els objectius d’aprenentatge del programa són:

  1. Context educatiu català. Integrar els trets identitaris del sistema educatiu català en el disseny i l’avaluació de l’acció educativa en el marc del projecte de centre.
  2. Pràctiques d’aprenentatge. Desenvolupar pràctiques d’aprenentatge informades en l’evidència.
  3. Gestió d’aula. Generar un clima d’aula per afavorir la participació, l’aprenentatge i el desenvolupament personal de l’alumnat.
  4. Avaluació. Desenvolupar l’avaluació per a la presa de decisions de l’aprenentatge de l’alumnat.
  5. Desenvolupament professional. Créixer en una comunitat professional d’aprenentatge per ajudar al docent novell en el desenvolupament de la identitat docent.
  6. Gestió socioemocional. Incorporar estratègies que afavoreixen un bon clima socioemocional per al benestar comú.


El Sensei, que continuarà el proper curs, ha comptat amb la implicació de diferents agents educatius i ha suposat:


-Acompanyament i suport al docent novell en el desenvolupament de la pràctica educativa en el marc de l’equitat, la innovació i la transformació social.

-Fer del centre educatiu un entorn d’aprenentatge professionalitzador.

-Reconèixer i professionalitzar l’acompanyament a través de la mentoria.

-Promoure l’avaluació autoreguladora de l’aprenentatge docent.

-Impulsar la col·laboració entre els agents implicats.


Aquest programa és una prova pilot cofinançada pel Fons Social Europeu Plus (FSE+) al 95%.



27 de juny de 2024

Fons europeus{"name":"2024/06/27/14/22/342b6042-445b-44f3-993b-928411506506.jpg","author":"Departament d'Educació","type":"0","location":"0","weight":32430}


El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia