1. Un total de 67 persones han mort en aquests sis mesos a les carreteres catalanes
  2. El mes de juny ha estat el que ha concentrat més víctimes mortals d’aquest primer semestre amb 18 morts


El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que fins al 30 de juny, han perdut la vida 67 persones en 61 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya.

Durant el mateix període de l’any passat, van morir 71 persones en 61 sinistres mortals, el que suposa una reducció del 5,9% de les víctimes mortals. Si ho comparem amb el 2019 (any de referència), període en què van morir 82 persones en 79 sinistres, la reducció és del 22.3%. En aquests primers sis mesos s’han registrat 369 persones ferides greus en accident de trànsit,que són 25 ferits greus més que en el mateix període del 2023, un 6,7% més, però un 8,4% menys respecte al 2019, quan se’n van registrar 400.

En aquest mes de juny 18 persones han perdut la vida a la xarxa viària interurbana. Això significa que és el mes amb més sinistralitat mortal d’aquest 2024 i el segueix el mes de maig, quan n’hi va haver 14.

Reducció en els col·lectius vulnerables

Es manté una reducció de les víctimes dels col·lectius vulnerables (motoristes, vianants i ciclistes). Enguany n’han mort 26, mentre que el 2023 n’eren 32 i el 2019, 34. De les 26 víctimes mortals d’enguany, 22 són motoristes, 3 vianants i 1 ciclista.

No obstant, la proporció de motoristes morts respecte al total continua sent d’una tercera part, concretament un 32,8% (22 motoristes de 67 víctimes mortals). Tanmateix, convé destacar que es manté una lleugera contenció de la sinistralitat dels motoristes, atès que en el primer semestre de l’any passat n’havien mort 24, i 25 en el cas de 2019. Pel que fa als vianants, s’ha passat de 7 persones atropellades l’any passat a 3 aquest any. Finalment, quant als ciclistes, aquest 2024 n’ha mort 1, el mateix nombre que l’any passat i 2 menys respecte al 2019.

Per contra, cal destacar que enguany ha augmentat la sinistralitat dels accidents mortals amb furgoneta implicada. Fins al 30 de juny, han mort 9 persones que viatjaven en furgoneta. En el mateix període de 2023 no es va registrar cap víctima; en canvi, al 2019 hi va haver 7 morts en furgoneta.

Pel que fa al tipus de sinistre, dels 61 accidents mortals, 19 han estat sortides de via, 19, xocs frontals i 10, xocs laterals.

Reducció a la majoria de les demarcacions

Cal destacar que es manté la reducció de la sinistralitat a la majoria de les demarcacions respecte al 2023, tret de Barcelona, amb 30 víctimes mortals, en la qual augmenta sensiblement la mortalitat respecte el 2023 (amb un mort més) i esdevé la demarcació amb més mortalitat. Les comarques amb més víctimes han estat el Bages, amb 7 morts, el Maresme, amb 5 víctimes mortals i l’Anoia, amb 4. Aquest mes de juny han mort 9 persones a les carreteres barcelonines.

La segueix Tarragona, amb 17 morts, 2 menys que l’any passat. Les comarques tarragonines que acumulen més morts són l’Alt Camp i el Baix Camp, amb 5 víctimes mortals respectivament. Aquest mes de juny han mort dues persones a les carreteres tarragonines. A continuació, Lleida, demarcació on hi ha hagut 12 víctimes mortals, les mateixes que al 2023. La comarca del Segrià suma 6 dels 12morts i la Noguera, 3. Aquest juny han mort 3 persones a les carreteres lleidatanes. I per acabar, Girona, on han mort enguany 8 persones, tres menys que en el mateix període de l’any passat. L’Alt Empordà ha registrat 4 de les 8 víctimes mortals de tota la demarcació. Aquest mes de juny hi ha hagut 4 víctimes mortals a les carreteres gironines.

Víctimes per sexe i edat

De les 67 víctimes mortals a les carreteres catalanes aquests primers sis mesos, 58 eren homes i 9, dones, i la majoria eren els que conduïen el vehicle amb què viatjaven. Així, dels homes morts en accident, 50 eren conductors i 4 passatgers. En el cas de les 9 dones, 5 eren conductores i 3 passatgeres.

Pel que fa a l’edat de les víctimes, el 50,8% de les víctimes mortals tenien més de 55 anys. Les dues franges d’edat que acumulen més morts (el 41,5% del total) són la de 45 a 54 anys i la de 55 a 64 anys, amb 13 i 14 morts respectivament. Segueix a continuació la franja d’edat d’entre 65 i 74 anys, amb 12 víctimes mortals.

Dispersió i en franja de tarda

Si ens fixem en les carreteres on han tingut lloc els sinistres mortals, la sinistralitat a la xarxa viària continua sent força dispersa. No obstant, la C-37 acumula en aquesta primera meitat d’any 7 víctimes mortals (3 d’elles d’un mateix accident a Castellfollit del Boix). En segon lloc, l’Eix Transversal (C-25) ha registrat darrerament també diversos accidents mortals i actualment acumula 5 morts. A continuació, hi ha l’A-2, l’N-II, la C-12 i la T-310, que enguany han registrat 3 morts cadascuna.

A l’AP-7, on fins ara hi havia hagut dues víctimes mortals al Vendrell i a Castellví de Rosanes, de moment es manté una reducció de víctimes. Durant els primers sis mesos del 2019 (abans de la gratuïtat) es van produir 5 víctimes mortals. Durant el mateix període de 2022 se’n van registrar 15 i el 2023 un total de 7. Enguany, fins al 30 de juny, s’han registrat dos morts a l’autopista AP-7, ambdós camioners.

Finalment, si analitzem les 67 morts per franja horària, 43 de les 67 víctimes mortals es van accidentar a la tarda o nit i, en concret, 29 ho van fer en tardes o nit de divendres o vigília de festiu, de cap de setmana o de festiu. Per dies de la setmana, dissabte, amb 15 morts, aglutina una quarta part de totes les víctimes mortals. Així mateix, els caps de setmana i festius, amb el 55% de víctimes mortals, continuen acumulant més de la meitat dels morts en accident de trànsit a les carreteres catalanes.

1  

Imatges

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 30 de juny de 2024

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 30 de juny de 2024 1673096