Els mesos de juny i juliol són els que registren més mobilitat a la xarxa viària catalana

L’AP-7 manté un increment de la intensitat de vehicles, un 7% més el darrer any

Es redueix la sinistralitat en un 22,3% respecte al 2019 i en un 6% respecte al 2023, però el juny ha estat el mes amb més víctimes mortals, amb 18 morts


El conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, i el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, han presentat aquest matí el balanç de l’accidentalitat a la xarxa viària catalana durant els primers sis mesos d’enguany. A continuació, Elena i Lamiel han detallat les mesures previstes per a frenar el repunt de sinistralitatregistrat els mesos de maig i juny en un context d’elevada mobilitat, que caracteritza el període estiuenc.

Per una banda, el conseller Elena ha explicat que “aquest any hi ha hagut un total de 67 morts fins al 30 de juny”, un 22% menys que al 2019”. “Els col·lectius més vulnerables són ciclistes, vianants i motociclistes, amb una certa contenció d’aquests últims, que representen una tercera part”, ha afegit.

El titular d’Interior ha destacat que “hi ha mesures vinculades a la formació voluntària de conductors professionals particulars que fan bescanvi de carnet”. “Ens agradaria que la competència fos del Servei Català de Trànsit”, ha matisat Elena.

Finalment, el conseller ha confirmat “l’increment del 16% de les denúncies per consum d’alcoholèmia i drogues en l’àmbit del transport i del 35% per increment de la velocitat”. “La feina dels Mossos d’Esquadra amb més mitjans i personal s’està notant”, ha assegurat Elena.

Per altra banda, el titular de Trànsit, Ramon Lamiel, ha remarcat que “tenim una saturació i cal que es millorin les connexions entre algunes vies de la xarxa viària per augmentar-ne la capacitat i afavorir el balanceig del trànsit.” El director Lamiel ha destacat que “ara ens venen els mesos de més mobilitat i tot i que no és causa de sinistralitat sí que es correlacionen, i per això fem un toc d'atenció perquè podem tenir més accidents”.


Mobilitat

Juny, juliol i agost són els mesos amb més mobilitat a la xarxa viària catalana. Si bé la mobilitat no és la causa de la sinistralitat, sí que són dues variables que es correlacionen i, per aquest motiu, com més mobilitat, més sinistralitat.

Durant aquests mesos d’elevada mobilitat la meteorologia adversa complica la circulació i, per tant, incrementa el risc de sinistralitat.

D’una banda, la xarxa viària catalana és el conjunt de vies que suporta les intensitats més altes de tot l’Estat, tal com es pot observar en el següent quadre d’intensitat mitjana:

D’altra banda, Catalunya concentra el gruix de mobilitat de vehicles pesants de la península Ibèrica, una mobilitat, de pas i de destinació, que es barreja amb el trànsit de 4 milions de persones de la conurbació metropolitana de Barcelona.

La xarxa viària catalana, per tant, està al límit de la seva capacitat i necessita millorar urgentment les seves connexions per aprofitar al màxim tota la seva capacitat.


Sinistralitat

Fins al 30 de juny, han perdut la vida67 persones en 61 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya.

Durant el mateix període de l’any passat, van morir 71 persones en 61 sinistres mortals, i això suposa una reducció del 5,9% de les víctimes mortals. Si ho comparemamb el 2019 (any de referència), període en què van morir 82 persones en 79 sinistres, la reducció és del 22,3%. En aquests primers sis mesos s’han registrat 369 persones ferides greus en accident de trànsit,que són 25 ferits greus més que en el mateix període del 2023, un 6,7% més, però un 8,4% menys respecte al 2019, quan se’n van registrar 400.

En aquest mes de juny 18 persones han perdut la vida a la xarxa viària interurbana. Això significa que és el més amb més sinistralitat mortal d’aquest 2024 i el segueix el mes de maig, quan n’hi va haver 14.


Reducció en els col·lectius vulnerables

Es manté una reducció de les víctimes dels col·lectius vulnerables (motoristes, vianants i ciclistes). Enguany n’han mort 26, mentre que el 2023 n’eren 32 i el 2019, 34. De les 26 víctimes mortals d’enguany, 22 són motoristes, 3 vianants i 1 ciclista.

No obstant això, la proporció de motoristes morts respecte al total continua sent d’una tercera part, concretament un 32,8% (22 motoristes de 67 víctimes mortals). Tanmateix, convé destacar que es manté una lleugera contenció de la sinistralitat dels motoristes, atès que en el primer semestre de l’any passat n’havien mort 24, i 25 en el cas de 2019. Pel que fa als vianants, s’ha passat de 7 persones atropellades l’any passat a 3 aquest any. Finalment, quant als ciclistes, aquest 2024 n’ha mort 1, el mateix nombre que l’any passat i 2 menys respecte al 2019.

Per contra, cal destacar que enguany ha augmentat la sinistralitat dels accidents mortals amb furgoneta implicada. Fins al 30 de juny, han mort9 persones que viatjaven en furgoneta. En el mateix període de 2023 no es va registrar cap víctima; en canvi, el 2019 hi va haver 7 morts en furgoneta.

Pel que fa al tipus de sinistre, dels 61 accidents mortals, 19 han estat sortides de via, 19, xocs frontals i 10, xocs laterals.


Reducció a la majoria de les demarcacions

Cal destacar que es manté la reduccióde la sinistralitat a la majoria de les demarcacions respecte al 2023, tret de Barcelona, amb30 víctimes mortals, en la qual augmenta sensiblement la mortalitat respecte al 2023 (amb un mort més) i esdevé la demarcació amb més mortalitat. Les comarques amb més víctimes han estat el Bages, amb 7 morts, el Maresme, amb 5 víctimes mortals il’Anoia, amb 4.Aquest mes de juny han mort 9 persones a les carreteres barcelonines.

La segueix Tarragona, amb 17 morts, 2 menys que l’any passat. Les comarques tarragonines que acumulen més morts són l’Alt Camp i el Baix Camp, amb 5 víctimes mortals respectivament. Aquest mes de juny han mort dues persones a les carreteres tarragonines. A continuació, Lleida, demarcació on hi ha hagut 12 víctimes mortals, les mateixes que l'any 2023. La comarca del Segrià suma 6 dels 12morts i la Noguera, 3. Aquest juny han mort 3 persones a les carreteres lleidatanes. I per acabar, Girona, on han mort enguany 8 persones, tres menys que en el mateix període de l’any passat. L’Alt Empordà ha registrat 4 de les 8 víctimes mortals de tota la demarcació. Aquest mes de juny hi ha hagut 4 víctimes mortals a les carreteres gironines.


Víctimes per sexe i edat

De les 67 víctimes mortals a les carreteres catalanes aquests primers sis mesos, 58 eren homes i 9, dones, i la majoria eren els que conduïen el vehicle amb què viatjaven. Així, dels homes morts en accident, 50 eren conductors i 4 passatgers. En el cas de les 9 dones, 5 eren conductores i 3 passatgeres.

Pel que fa a l’edat de les víctimes, el 50,8% de les víctimes mortals tenien més de 55 anys. Les dues franges d’edat que acumulen més morts (el 41,5% del total) són la de 45 a 54 anys i la de 55 a 64 anys, amb 13 i 14 morts respectivament. Segueix a continuació la franja d’edat d’entre 65 i 74 anys, amb 12 víctimes mortals.


Dispersió i en franja de tarda

Si ens fixem en les carreteres on han tingut lloc els sinistres mortals, la sinistralitat a la xarxa viària continua sent força dispersa. No obstant, la C-37 acumula en aquesta primera meitat d’any 7 víctimes mortals (3 d’elles d’un mateix accident a Castellfollit del Boix). En segon lloc, l’Eix Transversal (C-25) ha registrat darrerament també diversos accidents mortals i actualment acumula 5 morts. A continuació, hi ha l’A-2, l’N-II, la C-12 i la T-310, que enguany han registrat 3 morts cadascuna.

A l’AP-7, on fins ara hi havia hagut dues víctimes mortals al Vendrell i a Castellví de Rosanes, de moment es manté una reducció de víctimes. Durant els primers sis mesos del 2019 (abans de la gratuïtat) es van produir 5 víctimes mortals. Durant el mateix període de 2022 se’n van registrar 15 i el 2023 un total de 7. Enguany, fins al 30 de juny, s’han registrat dues víctimes mortals a l’autopista.

Finalment, si analitzem les 67 morts per franja horària, 43 de les 67 víctimes mortals es van accidentar a la tarda o nit i, en concret, 29 ho van fer en tardes o nit de divendres o vigília de festiu, de cap de setmana o de festiu. Per dies de la setmana, dissabte, amb 15 morts, aglutina una quarta part de totes les víctimes mortals. Així mateix, els caps de setmana i festius, amb el 55% de víctimes mortals, continuen acumulant més de la meitat dels morts en accident de trànsit a les carreteres catalanes.


Mesures

Per un cantó, el departament d’Interior i el Servei Català de Trànsit posaran en marxa i reforçaran diverses mesures adreçades a prevenir la sinistralitat en el col·lectiu de conductors professionals:

Formació voluntària per als conductors professionals especialment per als que han bescanviat el carnet i procedeixen de països tercers de fora de laUnió Europea.

Controls ITV de vehicles pesants en carretera, que ja s’estan realitzant i que s’intensificaran.

Macrocontrols de vehicles pesants en vies d’alta capacitat.


Per un altre cantó, Interior i SCT implementaran també mesures per a prevenir i contenirla sinistralitat durant el període d’estiu, en què augmenta notablement la mobilitat:


Campanyes de distracció, alcoholèmies, velocitat i motocicletes durant aquests mesos d’estiu.

Vols d’helicòpterFalcó en les vies on es concentra més sinistralitat (C-37, C-25 i altres).

●Instal·lació de sistemes de radars en línia en les zones de més riscde sinistralitat (200 km de carretera).

●Campanya en les vies d’alta capacitat per evitar robatoris i altres delictes.

A més, també es duran a terme altres mesures a llarg termini:

●Licitació execució d’obra de la velocitat variable a la C-58/AP-7

●Redacció del projecte d’intervenció a l’AP-7 des de Maçanet de la Selva fins al Vendrell, que ja s’ha adjudicat.

●Licitació execució d’obra del projecte de l’EixPirinenc.

Instal·lació de 4 carros radar, que en aquests moments són al Centro Español de Metrologia per a una nova validació.


*Adjuntem nota de premsa amb gràfics en versió pdf


1  

Imatges

Foto

Foto 309037

1  

Fitxers adjunts

Nota PDF

Nota PDF
PDF | 275030