El dispositiu s’ha instal·lat a l’N-340 a Sant Cugat Sesgarrigues i té per objectiu millorar la seguretat viària del tram

Les cruïlles intel·ligents són un sistema que serveix per avisar de manera dinàmica els conductors en interseccions de vies convencionals o interurbanes. Aquestes cruïlles consten de dos tipus de dispositius:


  1. Sensors per a la detecció de vehicles: estan instal·lats en les proximitats de la intersecció i permeten activar el sistema d’alerta als conductors.


  1. Senyals dinàmics d'advertència: amb l’impuls dels sensors, aquests senyals permeten alertar els vehicles que circulen per la via principal mitjançant l’activació de la senyalització dinàmica.


D’aquesta manera, quan un vehicle s’aproxima a la via principal des de la carretera secundària activa una de les espires instal·lades en aquesta via. Aquesta activació provoca l’encesa del senyal full matrix RGB instal·lat a la via principal que avisa de la presència d’un vehicle a la cruïlla i s’encén amb un missatge que principalment és un pictograma de perill de creuament associat a un recordatori del límit de velocitat de la via, amb l’objectiu d’augmentar la seguretat.


En aquest sentit, un cop el vehicle s’incorpora a la via i deixa d’activar l’espira, el senyal instal·lat a la via principal s’apaga. Així mateix, el senyal roman apagat i només s’encén en el moment que detecta un vehicle a la intersecció. Concretament el sistema de cruïlla intel·ligent està instal·lat 200 metres abans de l’encreuament, situat al punt quilomètric 1.216 de l’N-340.


L’alimentació de tot el sistema es fa mitjançant plaques fotovoltaiques i el projecte es va adjudicar per un valor aproximat de 33.000 €. La ubicació d’aquesta primera cruïlla intel·ligent ha estat seleccionada conjuntament amb el titular de la via, el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, per tal d’incrementar la seguretat de l’encreuament i evitar accidents.


En el marc del Pla de seguretat viària 2024-2026 està prevista la instal·lació de nous sistemes de cruïlla intel·ligent a velocitat variable per a la reducció de sinistralitat en encreuaments viaris amb un risc elevat.