1. La mesura forma part del Model d’atenció ciutadana que impulsa el Govern per reduir la bretxa digital en l’accés als serveis públics

El telèfon d’informació a la ciutadania, que també dona suport en la realització de tràmits en línia, és gratuït per als usuaris a partir d’avui, 10 de juliol. Amb aquesta mesura es dona compliment a l’Acord de Govern de l’11 de juliol de 2023, en què es va aprovar el Model d’atenció ciutadana vigent i que va incorporar la gratuïtat del telèfon 012 en el termini màxim d’un any.

La iniciativa forma part d’un model d’atenció a les persones, dissenyat pel Govern, que vol afavorir les relacions entre la ciutadania i l’Administració. Pren com a base, d'una banda, els principis d’igualtat, accessibilitat, atenció integrada i agilitat; i de l’altra, el fet que els serveis digitals sempre han de beneficiar les persones i evitar ser un obstacle.

El 012 ajuda les persones a accedir als serveis digitals amb l’objectiu de garantir-ne l’autonomia més enllà del seu nivell de competència digital, i ofereix informació general de qualsevol àmbit propi de la Generalitat: conèixer l’estat dels tràmits de la ciutadania, el pagament d’impostos o sancions, demanar cita per a les oficines d’atenció presencial i acompanyament en la tramitació digital, entre d’altres.

Així doncs, la gratuïtat del 012 és una mesura, impulsada per la Secretaria de Telecomunicacions i Transformació Digital, des de la Direcció General Serveis Digitals i Experiència Ciutadana, que permet l’apoderament de les persones i l’accés universal als serveis públics, la democratització de les solucions tecnològiques i l’atenció més adequada a les demandes socials.

És amb accions com aquesta que es busca atendre tots els col·lectius, especialment els més vulnerables, així com desenvolupar un pla per superar la bretxa digital per tal d’avançar en el desenvolupament social i econòmic del país i la plena igualtat d’oportunitats.