Amb el lema “Que l’únic que pugi aquest estiu sigui la temperatura i no els ciberatacs”, l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya ha iniciat una acció comunicativa per conscienciar la ciutadania de la necessitat d’adoptar algunes mesures de seguretat de cara a les vacances estivals.

Durant l’estiu és habitual que les persones viatgin o es desplacin a altres llocs, canviïn algunes rutines i adquireixin nous hàbits. En aquest context, l’Agència vol incidir en la necessitat de seguir algunes recomanacions per evitar ensurts i estar més segurs. Així, aconsella evitar connectar-se a xarxes wifi públiques, activar l’autenticació de doble factor per prevenir accessos il·legítims als comptes, fer còpies de seguretat dels dispositius o fer servir lectors de codis QR que tinguin l’opció de verificar l’accés abans d’obrir-lo.

Durant aquesta època de l’any també es recomana no exposar-se en excés a les xarxes socials: fer publicacions del lloc on s’està pot suposar un increment del risc de patir un robatori al domicili. També és aconsellable controlar en tot moment on estan els dispositius, ja que un descuit no només pot suposar perdre el telèfon o la tauleta, sinó també totes les dades que hi ha emmagatzemades a dins.


Estafes relacionades amb les vacances

En l’àmbit específic del sector del turisme, durant l’estiu poden tenir major incidència els fraus relacionats amb la compra de serveis d’allotjaments turístics, bitllets d’avió o paquets de viatges.

Els ciberdelinqüents fan servir diverses tècniques per estafar, com per exemple la suplantació de les empreses de serveis turístics, on els criminals es fan passar per l’empresa que els clients ja han contractat i tornen a demanar-los el pagament amb qualsevol excusa. També és freqüent la publicació d’ofertes falses en portals d’allotjaments. En aquest cas, els cibercriminals envien els usuaris fora del portal per fer el pagament amb l’excusa d’estalviar-se comissions.

Per evitar aquestes situacions, la recomanació és adquirir els serveis o els productes a través de canals oficials i desconfiar sempre de missatges o correus electrònics en què es demanen dades o pagaments, fins i tot si es produeixen dins de la mateixa plataforma de compra. En cas de tenir dubtes, cal contactar directament amb el proveïdor del servei per descartar situacions fraudulentes.


Enllaç a la web "Estiu cibersegur": https://ciberseguretat.gencat.cat/ca/ciutadania/estiu-cibersegur/

Enllaç al vídeo: La ciberchecklist de l'estiu - YouTube