1. La intervenció s’ha dut a terme en el marc dels 900 anys de la consagració de les esglésies de Sant Climent i Santa Maria de Taüll
Restaurat un fragment de pintura mural romànica amb una escena de El Bany de Jesús de Santa Maria de Taüll.{"name":"2024/07/19/15/23/63b80b5e-086a-4181-89ec-700e639bcf1f.jpg","author":"Departament de Cultura","type":"0","location":"0","weight":406442}

Avui s’ha presentat la restauració del fragment de pintura mural de El Bany de Jesús provinent de l’església de Santa Maria de Taüll. L’escena de El Bany de Jesús s’ha fixat al mur de la nau central, utilitzant un sistema segur i reversible.

La presentació ha anat a càrrec de la directora general del Patrimoni Cultural, Sònia Hernández, l’alcaldessa de la Vall de Boí, Sònia Bruguera, la directora del Centre de Restauració de Béns Mobles, Mireia Mestre i el comissari de l’Any Taüll, Eduard Riu, en un acte obert, coincidint amb la festa major del poble de Taüll.

En els treballs de restauració arquitectònica, dirigits per l’arquitecte Alejandro Ferrant, de l’església de Santa Maria de Taüll efectuats en la dècada de 1960 es va localitzar un significatiu fragment de pintura mural romànica amb la representació d’una escena que els estudiosos de l’art han anomenat el Bany de l’Infant. Aquesta obra estava ubicada sobre una columna de les arcades que separen la nau central de la lateral sud o de migdia, pròxima a la capçalera.

El 1971, acabades les obres, amb la voluntat de preservar el fragment del Bany de Jesús, s’extreu mitjançant la tècnica strappo i es va transferir a tela. Aquest plafó va estar exposat durant anys a l’església de Sant Climent de Taüll, aïllat de la resta de pintures. El plafó es va traslladar al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya per dur a terme un estudi i una proposta de conservació-restauració.

A finals del 2023, en el marc de la commemoració dels 900 anys de la consagració de les esglésies de Taüll, es va endegar el procés de conservació-restauració amb l’objectiu de retornar-lo a la seva ubicació original.

Procés de conservació-restauració

L’equip de conservació-restauració del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya ha estat el responsable de la salvaguarda de la pintura. També s’ha aprofitat l’ocasió per modificar la il·luminació de l’església.

Una de les finalitats de la intervenció del CRBMC ha estat retornar el caràcter mural a aquesta pintura que havia deixat de ser part integrant d’un cicle narratiu de la infància de Jesús per convertir-se en un quadre emmarcat i penjat a la paret. Amb aquest objectiu, s’ha substituït el conglomerat de format regular sobre el qual estava adherit, per un suport inert i aïllant. Aquest segueix el contorn irregular del fragment i el rodeja d’un morter, similar al de l’arrebossat sobre el qual van treballar els pintors de principis del s. XII.

El CRBMC ha fet un examen científic amb diverses radiacions i anàlisis fisicoquímiques de la pintura que han permès conèixer, tant els materials constitutius originals, com els afegits en la restauració anterior. En base als resultats obtinguts, s’ha perfilat una proposta d’intervenció adequada i es podran establir comparacions amb la resta de pintures de Santa Maria estudiades pel Museu Nacional d’Art de Catalunya MNAC.

Entre els pigments identificats, carbonatats gràcies a la calç, destaquen el negre carbó, el blanc de calç, el vermell cinabri, la terra ocre i el blau aerinita, un pigment mineral que es troba en moltes altres pintures murals romàniques dels Pirineus.

L’estudi del fragment de pintura mural amb fluorescència ultraviolada ha posat en evidència que la superfície de la pintura acumulava brutícia adherida que l’enfosquia considerablement. També, que s’havien fet nombrosos retocs cromàtics sobre les pèrdues de pintura que s’havien alterat amb el temps i que, en algun cas, interpretaven erròniament les restes originals.

En les fotografies d’arxiu que mostren la pintura en la ubicació original, s’aprecien unes pèrdues sistemàtiques en tota la superfície. Es tracta d’un repicat del moment de la reforma barroca per facilitar l’aplicació d’un nou arrebossat. Aquestes marques de martellejat, ben visibles a les fotografies en blanc i negre, afecten punts sensibles de l’escena i s’havien retocat cromàticament, esborrant aquest testimoni del passat.

La intervenció de conservació-restauració s’ha executat seguint els criteris internacionals que promou el CRBMC: tenint en compte les mesures de conservació preventiva, respectant la integritat de l’obra, garantint la llegibilitat i la reversibilitat de la intervenció, utilitzant materials compatibles i estables i treballant interdisciplinàriament amb arquitectes i científics del patrimoni.

  1. Pots veure el vídeo de la col·locació del fragment aquí: Restaurat un fragment de pintura mural romànica a Santa Maria de Taüll (youtube.com)

4  

Imatges

Fragment de pintura mural romànica amb una escena de 'El Bany de Jesús'.

Fragment de pintura mural romànica amb una escena de 'El Bany de Jesús'. 658916

Treballs de restauració arquitectònica.

Treballs de restauració arquitectònica. 902075

Treballs de restauració arquitectònica.

Treballs de restauració arquitectònica. 807116

Treballs de restauració arquitectònica.

Treballs de restauració arquitectònica. 747580