- El traspàs de les infraestructures de l’R2 i R3 començarà a tramitar-se abans del desembre de 2025
El procés per al traspàs a la Generalitat de la infraestructura de l’R1 de Rodalies al Maresme començarà el gener de 2025 i la de les línies Sant Vicenç de Calders-Barcelona (R2) i el Papiol-l’Hospitalet-Vic-Puigcerdà (R3), el desembre del mateix any. Són dues de les fites que s’han fixat avui el Govern i l’Estat en la reunió de la comissió de seguiment per al traspàs integral de Rodalies que s’ha desenvolupat avui telemàticament. Així mateix, han acordat estudiar la inclusió de les infraestructures de l’R4 (Barcelona-Manresa-Lleida) i R16 (l’Aldea-Tortosa) en els trams a transferir a la Generalitat.
La reunió d’avui ha servit per avaluar l’avanç dels diversos grups de treball per al traspàs integral de Rodalies. Així, pel que fa al traspàs d’infraestructures, es preveu enllestir tota la documentació tècnica que analitza la infraestructura, elements de seguretat, senyalització i estacions de l’R1 al Maresme abans del 31 d’octubre d’aquest any i l’anàlisi de les línies R2 i R3 es tancarà abans del 31 de desembre.
El traspàs de l’operadora és un altre dels aspectes del qual s’ha fet seguiment. Pel que fa a aquest punt, s’està treballant en la definició dels elements substancials de l’operadora que substituirà Renfe com a prestadora del servei de Rodalies i en els seus estatuts. Així mateix, respecte al Pla de Rodalies, s’està treballant en un nou pla d’inversió de Rodalies per al període 2026-2030.
Composició de la comissió de seguiment
La comissió de seguiment per al traspàs integral de Rodalies està formada, per part de la Generalitat, pel secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas i Alcantarilla; el director general de Transports i Mobilitat, Oriol Martori i Gallissà; el director general d’Infraestructures i Mobilitat, David Prat i Soto; el director general d’Ifercat, Ricard Martínez i Monteagudo; el comissionat per al Traspàs Integral de Rodalies, Pere Macias i Arau; la directora general de Pressupostos del Departament d'Economia i Hisenda, Esther Pallerols i Llinàs; el director general de Coordinació Interdepartamental del Departament de Presidència, Marc Ramentol i Sintas; i un representant del Gabinet Jurídic de la Generalitat.
Pel que fa a l’Estat, en formen part la secretària general del Transport Terrestre, Marta Serrano Balbuena; el Director General del Sector Ferroviari, Carlos María Juárez Colera, i la Directora General de Transport per Carretera, Roser Obrer Marco, així com representants d’Adif i de Renfe Operadora, de l’Advocacia de l’Estat, i dels Ministeris d’Hisenda i de Política Territorial.
1