Barcelona acull, els dies 26 i 27 de març, "l’Automotive Design Summit", el primer congrés internacional que aplega el més prestigiosos dissenyadors mundials del sector de l’automoció. Més d’un centenar de participants de les principals empreses d’automoció del món com són Ford, Aston Martin, Daimler-Chrysler, Audi, Bentley, Fiat, Lotus, Mini, Renault o Volvo, entre d’altres, debatran sobre les tendències i oportunitats que ofereix actualment el sector.
El Departament de Treball, Indústria, Comerç i Turisme ha organitzat aquesta trobada, coincidint amb la celebració de l’Any del Disseny 2003. L’objectiu és consolidar el posicionament de Catalunya com a centre idoni del disseny a nivell mundial.
Aquest matí, el Director General d’Indústria, Antoni Gurguí, s’ha trobat amb els responsables de disseny de les principals marques automobilístiques al pavelló Mies Van Der Rohe de Barcelona. El Conseller de Treball, Indústria, Comerç i Turisme, Antoni Fernàndez Teixidó ha visitat aquest espai on estan exposats tres models de vehicles de les marques Seat, Renault i Volvo dissenyats a Catalunya.
Clúster del Disseny
La Generalitat, a través del Pla d’Innovació de Catalunya, vol impulsar un potent clúster del disseny, que doni servei a la resta de sectors industrials. Segons Gurguí "aquest clúster ha de comptar amb el reconeixement internacional, ha de ser capaç d’atraure activitats d’alt valor afegit i ajudar a l’exportació de serveis a l’exterior".
També s’ha anunciat una línia d’1 milió d’EUR per l’any 2003, per recolzar l’empresari català en les seves tasques de disseny industrial. Des de 2001, la Generalitat ha impulsat 25 projectes sectorials de disseny, que han aplegat 150 empreses, amb un ajut total de 600.000 EUR. Aquests recursos públics serveixen perº mobilitzar inversió privada, fins el punt que Catalunya és la comunitat autònoma que més inverteix en innovació industrial, amb un 27% del total estatal. L’any 2000 es van invertir 2,7 bilions d’EUR.
Oferta de Serveis de Disseny
L’oferta de serveis de Disseny empresarial a Catalunya compta amb nombrosos centres tecnològics. Aquest és el cas del CIM (Centre de Tecnologies de la Producció), de la UPC i del ICT (Institut Català de Tecnologia); el CIMNE (Centre Internacional de Mètodes Numèrics en Enginyeria), de la UPC; el CID (Centre d’innovació i Desenvolupament Conceptual de nous Productes); el CVC (Centre de Visió per Computador); i el CRV (Centre de Realitat Virtual), entre d’altres. Per potenciar aquesta oferta tecnològica, dins del Pla d’innovació s’ha creat una xarxa de centres de suport a la innovació tecnològica (Xarxa IT), que dona una oferta excel·lent quant a qualitat de servei i nivell de subcontractació. Actualment, aquesta xarxa compta amb 70 centres, utilitzats per unes 1.000 empreses. Catalunya també compta amb un important nombre de centres de formació en disseny —Elisava, Institut Europeu de Disseny, ESDI...—, enginyeries i altres estudis de disseny.
Pel que fa al sector de l’automoció, durant els últims anys, s’han instal·lat a Catalunya el VW Design Centre; el Nissan Technical Centre; el VOLVO Group Design Spain, que treballa en el disseny de la propera generació de vehicles; i el Centre Tècnic de Seat , que ha dut a terme els dissenys del Seat León, el Seat Salsa i el Seat Toledo III. En el Renault Design Barcelona s’han dissenyat el Renault Avantime, el Clio II i el nou Renault Scénic; i en l’Italdesign-Giugiaro, s’han dut a terme dissenys d’Aston Martin, Twenty-Twenty, Maserati Buran i Bugatti EB 112. Altres companyies com Subaru estan desenvolupant projectes integrals de disseny, juntament amb un estudi independent de disseny a Catalunya.
En àmbits diferents, la planta de Sony de Viladecavalls s’ha convertit en el centre tecnològic europeu de disseny i desenvolupament de producte, i Matsushita ha contractat l’empresa Fuore Design, també instal·lada a Catalunya, pel disseny dels seus productes i rellançament de la imatge global de la companyia. Catalunya compta amb una forta tradició de la indústria automobilística i un potent sector auxiliar relacionat. El sector d’automoció representa més de l’11% del PIB català i ocupa el 25% dels llocs de treball considerats de mitja i alta tecnologia.
3.000 empreses estrangeres a Catalunya
Segons la consultora Ernst & Young, Catalunya va ser el 2002 la segona regió europea en atracció de projectes d’inversió. Actualment operen a Catalunya unes 3000 empreses estrangeres, 600 de les quals tenen un caràcter industrial. La inversió que han generat durant els darrers 10 anys és de 41 milers de milions d’EUR, el 23% del total de l’Estat. El 2001 la inversió estrangera a Catalunya ha oscil·lat els 6.700 milions d’EUR. Els principals elements d’atracció d’inversió estrangera a Catalunya són la tecnologia i el disseny. Segons un estudi de l’any passat de KPMG, el 94% de les empreses amb seu a Barcelona van expressar la seva satisfacció per establir-se a Barcelona.