El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Felip Puig, ha presentat avui l’estudi de les obres de construcció del túnel de Comiols. Amb aquesta actuació la Generalitat pretén eixamplar i millorar el traçat de les carreteres L-512, L-911, L-913, C-1412b i LP-9132. D’aquesta manera es milloraran les comunicacions del Pallars Jussà amb la Noguera i amb el conjunt de les comarques barcelonines.

La comunicació entre La Noguera i el Pallars Sobirà es realitza a través de dues carreteres; una, l’L-512 des d’Artesa de Segre, i l’altra, la C-1412b des de Ponts. Totes dues conflueixen a Folquer i entren el Pallars Sobirà a través del Coll de Comiols.

Aquests itineraris són també els que serveixen per accedir el Pallars des de l’àmbit metropolità.

Actualment, aquestes carreteres tenen un traçat sinuós, poc còmode per la conducció i  tots impliquen el pas pel Coll de Comiols a una alçada de 1.140 m. Per aquest motiu s’ha realitzat l’estudi d’alternatives per tal de millorar aquests accessos i, en especial, s’ha analitzat la particularitat del Túnel de Comiols.

Cinc alternatives de traçat

Les alternatives contemplen l’eixamplament i millora de traçat de les carreteres sobre les que se situen, així com la construcció d’un túnel sota el Coll de Comiols. La millora de traçat haurà d’assolir velocitat específica 60 km/h i la secció transversal formada per 2 carrils de 3,5 metres d’amplada i vorals d’1,5 metres, amb vies lentes en els trams on es presentin rampes pronunciades i contínues.

S’han estudiat les alternatives següents:

Alternativa 1. Segueix la carretera LP-9132 fins a Vilanova de Meià. A partir de Vilanova de Meià es projecta un nou traçat que segueix un tram de la carretera L-913, a continuació túnel sota el Montsec de Rúbies, i per últim el condicionament de les carreteres L-911 i L-912 per Sant Salvador de Toló. Té una longitud de total 33,3 Km, dels quals 12,2 km són de nova construcció. Està dissenyada amb un radi mínim de 150 metres i un pendent màxim de 7,5 %. El túnel resultant és de 3.950 metres de longitud.

Alternativa 2. Fins a Vilanova de Meià segueix la carretera LP-9132, a l’igual que l’alternativa anterior. A partir de Vilanova es projecta un nou traçat, que inclou un túnel sota el Montsec de Rúbies, i posteriorment empalma el tram de la C-1412b recentment executat entre Biscarri – Figuerola d’Orcau. En el tram final segueix l’actual C-1412b. Té una longitud de 35,26 Km, dels quals 15,5 km són de nova construcció. Està dissenyada amb un radi mínim de 120 metres i un pendent màxim de 7,5%. El túnel resultant és de 3.260 metres de longitud.

Alternativa 3. El tram inicial segueix la carretera L-512 fins al creuament amb la C-1412b. A partir d’aquest punt es projecta un nou traçat que segueix un tram de la C-1412b, inclou un túnel sota Comiols i al final empalma amb el tram de Biscarri-Figuerola d’Orcau. També inclou les variants de Vall-llebrera i Montargull. A l’igual que l’anterior el tram final segueix l’actual C-1412b. Té una longitud de 35,22 Km, dels quals 14,06 km són de nova construcció. Està dissenyada amb un radi mínim de 120 metres i un pendent màxim de 7,0%. El túnel resultant és de 5.930 metres de longitud.

Alternativa 4. El tram inicial és idèntic a l’alternativa anterior. A partir del creuament amb la C-1412b es projecta un nou traçat a l’oest de l’anterior que també inclou un túnel sota Comiols i posteriorment empalma amb el projecte ja esmentat en el mateix punt que l’alternativa 2. Té una longitud de 34,05 Km, dels quals 16,6 km són de nova construcció. Està dissenyada amb un radi mínim de 120 mestre i un pendent màxim de 7,0%. El túnel resultant és de 5.100 metres de longitud.

També s’ha estudiat els traçats que permetin enllaçar la població de Ponts amb les alternatives anteriors per tal de millorar l’itinerari des de l’àrea metropolitana de Barcelona fins a Tremp, atès que té el menor recorregut utilitzant la carretera C-1412b fins a Ponts.

Les alternatives estudiades per aconseguir aquest últim objectiu són les següents:

Ramal 1. Consisteix en el condicionament de la carretera C-1412b entre Gualter i el creuament amb la L-512 on empalma amb les alternatives 3 i 4 i és el tram  corresponent entre Pont i Folquer. Inclou dues variants, la de Gualter i la de la Serra de Rialb, i la rectificació del tram al seu pas per la zona de Gombaus. Té una longitud de 20,07 Km, dels quals 2,3 km són de nova construcció. Està dissenyada amb un radi mínim de 100 metres i un pendent màxim de 7,2%.

Ramal 2. Correspon a un vial de nou traçat que enllaça la carretera C-14, al sud de Ponts amb la carretera L-512 (alternatives 3 i 4) al nord de Vall-llebrera. Inclou un túnel sota el Turó del Pas dels Llops (1.080 m) i un viaducte sobre el Segre.

El pressupost estimat per les alternatives és de :

        Alternativa 1:   76,5 MEUR

        Alternativa 2:   85,0 MEUR

        Alternativa 3:   94,6 MEUR

        Alternativa 4:   95,1 MEUR

        Ramal 1:       14, 8 MEUR

        Ramal 2:       27,5 MEUR

2  

Imatges

Secció túnel Comiols

Secció túnel Comiols 321

Foto presentació túnel Comiols

Foto presentació túnel Comiols 184

1  

Fitxers adjunts

Plànol túnel Comiols

Plànol túnel Comiols
PDF | 859