1. El text es podria aprovar abans d’acabar l’any
  2. Preveu dotar d’orientadors els centres concertats i l’etapa postobligatòria, i que cada centre disposi d’un tècnic d’integració social o educador social
  3. La memòria econòmica preveu una inversió de 232 milions d’euros durant 7 cursos, per assolir una taxa d’abandonament inferior al 9 % el 2030


El Govern de la Generalitat en funcions ultima el Decret d’orientació educativa, que ha de servir per donar resposta a l’alumnat que acaba l’escolaritat obligatòria sense una idea clara i fonamentada d’allò que vol fer en el futur i també reduir les taxes d’abandonament i de fracàs educatiu postobligatori.


Les línies d’actuació que el decret estructurarà i impulsarà són les següents:


  1. Garantir una orientació educativa adequada i accessible a tot l’alumnat del sistema educatiu de Catalunya.
  2. Articular les accions d’orientació de centre, integrades al currículum i com a activitats complementàries, per acompanyar l’alumnat en la seva trajectòria.
  3. Sistematitzar els processos de transició entre etapes i el treball pedagògic coordinat entre els professionals dels diferents ensenyaments i etapes educatives.
  4. Contribuir a reduir el nombre d’alumnes en situació de fracàs escolar i d’alumnes que no accedeixen o abandonen els estudis postobligatoris.
  5. Articular una adequada oferta i utilització dels recursos públics per facilitar l’orientació educativa al llarg de la vida.


Inversions contingudes a la proposta de Decret


El decret planteja, en la memòria econòmica, un desplegament a 7 anys, fins el curs 2030-2031, en línia amb l’objectiu marcat per la Unió Europea d’assolir una taxa d’abandonament escolar prematur per sota del 9 %. Aquesta memòria preveu una inversió superior als 232 milions d’euros durant aquests 7 anys.


Concretament, preveu dotar d’orientadors els centres d’ensenyaments postobligatoris, amb un total de 492 dotacions, i els centres de formació de persones adultes, amb 128 dotacions. Aquestes 620 dotacions suposen un cost anual aproximat de 30 milions d’euros. Pel que fa als centres concertats, es planteja una dotació de 478 professionals orientadors a l’ESO i 80 per a la postobligatòria, amb un cost d’uns 27 milions d’euros.


També servirà per estructurar el personal d’atenció educativa (PAE) enfocat a l’orientació i l’acompanyament a les famílies: tots els centres d’educació primària disposaran d’un tècnic d’integració social (TIS), amb un total de 1.468 dotacions per als centres públics i 548 per als concertats, i els de secundària d’un educador social (ES), amb una dotació necessària de 705 professionals per a centres públics i 478 per a concertats. L’impacte econòmic total de les dotacions de PAE és, aproximadament, de 122,07 milions d’euros.


Per últim, la memòria econòmica també planteja una retribució per a la cotutoria. Es tracta d’un canvi de model per a l’educació secundària recollit a la proposta de decret, definit com l’acompanyament i suport personalitzat a cada alumne o alumna en tots els àmbits de desenvolupament, a càrrec d’un docent que pot ser diferent al tutor de grup, o no. En cas que el docent assumeixi la tutoria de grup i la cotutoria, els dos complements salarials s’acumularan. La implantació de les cotutories implicaria una inversió de 32,4 milions d’euros per als centres públics, i 7,5 per als concertats. Aquesta va ser una mesura prioritària pel grup impulsor de mesures de millora dels resultats educatius.


El Govern, actualment en funcions, té previst seguir treballant en aquest decret. Les següents passes inclouen encarregar-ne un dictamen al Consell d’Educació de Catalunya i informar-ne la Junta Central de Direccions. Amb tot, es preveu que es pugui aprovar abans d’acabar l’any.


31 de juliol de 2024