1. El cap de l’Executiu ha encapçalat l’acte de restitució del Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat, que ha recuperat el seu aspecte original un cop enretirades totes les pintures que s’hi van afegir en els anys de la dictadura de Primo de Rivera
  2. L’objectiu del projecte, que s’ha fet en setze mesos, ha estat recuperar al màxim l’estat renaixentista original del Saló ideat pel mestre Pere Blai, tant en la forma com en els materials
El president Aragonès durant la seva intervenció a l'acte de restitució del Saló de Sant Jordi | Fotografia: Jordi Bedmar
El president Aragonès durant la seva intervenció a l'acte de restitució del Saló de Sant Jordi | Fotografia: Jordi Bedmar
{"name":"2024/07/31/13/45/e99094ff-2ef2-4fe6-b5ce-5e23d12f8079.jpg","author":"Jordi Bedmar","type":"0","location":"0","weight":123762}

El president de la Generalitat, Pere Aragonès i Garcia, ha presidit aquest matí l’acte de restitució del Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat que avui recupera el seu aspecte original, un cop ha culminat el procés de retirada de la decoració pictòrica que s’hi va afegir en temps de la dictadura de Primo de Rivera. “La dignificació del Saló de Sant Jordi, per damunt de tot, és un acte de memòria i de compromís democràtic”, ha afirmat el cap de l’Executiu, que ha subratllat la necessitat que hi havia de “reconciliar aquest espai amb el passat, amb la memòria del país, amb el llegat de totes les generacions que ens han precedit” i posar-lo “a l'alçada de la institució que l'acull i del país que representa”.

“Dignificar el Saló de Sant Jordi era i és recuperar la seva llum i despendre's d'una imatgeria imposada per la dictadura de Primo de Rivera, que no es correspon amb l'imaginari de la nostra història ni amb els valors de la nació catalana”, ha subratllat Aragonès.

En aquest sentit, el president ha destacat que un dels espais més nobles del Palau, “símbol de la sobirania del país”, no podia estar presidit “per un relat pictòric que enaltís l'imperialisme, el nacionalcatolicisme espanyol i el colonialisme”. Un relat històric que “el catalanisme popular sempre ha combatut, contraposant-hi els valors més essencials del progrés, la prosperitat, la democràcia, l'humanisme, la fraternitat i la llibertat”, ha defensat.

Aragonès ha recordat que el 1932, quan el president Josep Tarradellas era conseller de Governació de la Generalitat de Catalunya, ja es va iniciar la retirada d’algunes de les pintures nacionalcatòliques del Saló de Sant Jordi, amb l’objectiu de restituir el Palau. Un projecte que es va reimpulsar de forma definitiva sota la residència de Quim Torra, present també a l’acte, a qui Aragonès ha agraït “l’impuls i la iniciativa”.

L’agraïment també l’ha fet extensiu a tots els arquitectes, historiadors de l’art, restauradores i tècnics de diferents àmbits que han participat en el projecte, de qui ha subratllat la seva contribució a “recuperar una part essencial del patrimoni artístic i cultural del nostre país”. “Gràcies per retornar la llum al Saló de Sant Jordi”, els ha dit.


La recuperació del Saló dissenyat per Pere Blai

Saló Sant Jordi
El president durant la seva intervenció. Fotografia: Jordi Bedmar
{"name":"2024/07/31/13/47/d01dd7b0-188a-416f-b239-eec2db75551c.jpg","author":"Jordi Bedmar","type":"0","location":"0","weight":74356}

Els treballs per retirar les pintures dels anys 1926 i 1927 s’han fet en setze mesos, en els quals els tècnics i restauradors han extret les pintures a l’oli sobre tela situades als paraments i a una part del sostre del Saló. Es tractava de 24 pintures de gran format ubicades a les parets laterals i 45 obres de format inferior ubicades a les voltes del sostre, que suposaven, aproximadament, un total de 860 m² de superfície de pintura.

El projecte d’adequació s’ha basat a recuperar, fins on ha estat possible, l’arquitectura del mestre Pere Blai i el seu estat renaixentista original, tant en la forma com en els materials. Per això, un cop retirades les pintures de la dictadura, s’han prioritzat les tasques de neteja, consolidació i recuperació de l’estuc de calç original renaixentista i la restauració de la policromia renaixentista apareguda als arcs del sostre. Una actuació que ha permès recuperar l’amplitud, lluminositat i lleugeresa perdudes amb les intervencions fetes al llarg dels anys. 

La decisió de treure les pintures del Saló es va prendre el 2019 per acord de la Comissió per a l’Estudi de la Decoració Pictòrica del Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat, creada i presidida pel president Quim Torra i Pla.

La vintena d’experts que la van conformar assenyalaven que la decoració pictòrica es podia retirar perquè no es tractava d’una pintura artística, sinó de pintures que representaven un relat històric altament connotat per continguts polítics i ideològics, de caràcter integrista, autoritari i antidemocràtic i que el seu contingut no s’adequava al Saló de Sant Jordi. Els actuals murals del Saló tenien un fort caràcter bèl·lic i incloïen escenes de batalles del Bruc, Lepant i Navas de Tolosa, així com l’arribada de Colom a Barcelona davant els Reis Catòlics. Els experts també van constatar la necessitat de recuperar l’espai renaixentista de Pere Blai i la retirada de les pintures en qüestió també es considera un gest de reparació i reconeixença envers l’obra de Torres-García.

En arribar a la presidència de la Generalitat, Pere Aragonès va entomar i prioritzar aquest projecte, finalitzant els tràmits administratius i requisits tècnics necessaris i començant formalment els treballs.

Trobareu els detalls del projecte clicant en el següent enllaç: El Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat reneix