Un total de 80 persones han mort a les carreteres catalanes, un 13% menys que l’any passat

El mes de juliol ha registrat 13 morts, 8 menys que el mateix mes de l’any passat

SCT{"name":"2024/08/01/09/33/4ec72539-6f37-4639-8c09-d42495f4d13b.png","author":"SCT","type":"0","location":"0","weight":109775}

El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que fins al 31 de juliol, han perdut la vida 80 persones en 73 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. Durant el mateix període de l’any passat, van morir 92 persones en 81 sinistres mortals, el que suposa una reducció de l’13% de les víctimes mortals. Si ho comparem amb el 2019 (any de referència), període en què van morir 101 persones en 95 sinistres, la reducció és del 21%. En aquests primers set mesos s’han registrat 485 persones ferides greus en accident de trànsit, que són 58 ferits greus més que en el mateix període del 2023, gairebé un 17% més.

En aquest mes de juliol, 13 persones han perdut la vida a la xarxa viària interurbana, quan en el mateix mes de l’any passat en van ser 21.

Reducció en els col·lectius vulnerables

Es manté una reducció de les víctimes dels col·lectius vulnerables (motoristes, vianants i ciclistes). Enguany n’han mort 33, mentre que el 2023 n’eren 43 i el 2019, 40. De les 33 víctimes mortals d’enguany, 28 són motoristes, 4 vianants i 1 ciclista.

No obstant, la proporció de motoristes morts respecte al total continua sent d’una tercera part, concretament un 35% (28 motoristes de 80 víctimes mortals). Tanmateix, convé destacar que es manté una lleugera contenció de la sinistralitat dels motoristes, atès que durant els primers set mesos de l’any passat n’havien mort 32, i 30 en el cas de 2019. Pel que fa als vianants, s’ha passat de 10 persones atropellades l’any passat a 4 aquest any. Finalment, quant als ciclistes, aquest 2024 n’ha mort 1, el mateix nombre que l’any passat i 3 menys respecte al 2019.

Per contra, cal destacar que enguany ha augmentat la sinistralitat dels accidents mortals amb furgoneta implicada. Fins al 31 de juliol, han mort8 persones que viatjaven en furgoneta. En el mateix període de 2023 no es va registrar cap víctima; en canvi, el 2019 hi va haver 7 morts en furgoneta.

Pel que fa al tipus de sinistre, dels 73 accidents mortals, 23 han estat sortides de via, 22 xocs frontals i 12 xocs laterals.

Reducció a la majoria de les demarcacions

Cal destacar que es manté la reducció de la sinistralitat a la majoria de les demarcacions respecte al 2023. Barcelona, amb35 víctimes mortals, esdevé la demarcació amb més mortalitat, tot i que n’ha registrat 5 menys que l’any passat. Les comarques amb més víctimes han estat el Bages, amb 7 morts, el Maresme, amb 6 víctimes mortals i l’Anoia, amb 4. Aquest mes de juliol han mort 5 persones a les carreteres barcelonines.

La segueix Tarragona, amb 19 morts, 5 menys que l’any passat. Les comarques tarragonines que acumulen més morts són l’Alt Camp i el Baix Camp, amb 5 víctimes mortals respectivament. Aquest mes de juliol han mort dues persones a les carreteres tarragonines. A continuació, Lleida, demarcació on hi ha hagut 14 víctimes mortals, les mateixes que al 2023. La comarca del Segrià suma 7 dels 14 morts i la Noguera, 3. Aquest juliol han mort 2 persones a les carreteres lleidatanes. I per acabar, Girona, on han mort enguany 12 persones, dues menys que en el mateix període de l’any passat. L’Alt Empordà ha registrat 4 de les 12 víctimes mortals de tota la demarcació. Aquest mes de juliol hi ha hagut 4 víctimes mortals a les carreteres gironines.

Víctimes per sexe i edat

De les 80 víctimes mortals a les carreteres catalanes aquests primers set mesos, 67 eren homes i 13, dones, i la majoria eren els que conduïen el vehicle amb què viatjaven. Així, dels homes morts en accident, 58 eren conductors i 3 passatgers. En el cas de les 13 dones, 6 eren conductores i 3, passatgeres.

Pel que fa a l’edat de les víctimes, el 47,5% de les víctimes mortals tenien més de 55 anys. Les dues franges d’edat que acumulen més morts són la de 45 a 54 anys i la de 55 a 64 anys, amb 15 i 17 morts respectivament. Segueix a continuació la franja d’edat d’entre 65 i 74 anys, amb 13 víctimes mortals.

Dispersió a les vies

Si ens fixem en les carreteres on han tingut lloc els sinistres mortals, la sinistralitat a la xarxa viària continua sent força dispersa. No obstant, la C-37 acumula en aquest any 7 víctimes mortals (3 d’elles d’un mateix accident a Castellfollit del Boix). En segon lloc, l’Eix Transversal (C-25) ha registrat darrerament també diversos accidents mortals i actualment acumula 5 morts. A continuació, hi ha l’A-2, l’N-II, la C-12 i la T-310, que enguany han registrat 3 morts cadascuna.

A l’AP-7, on fins ara hi ha hagut dues víctimes mortals al Vendrell i a Castellví de Rosanes, de moment es manté una reducció de víctimes. Durant els primers set mesos del 2019 (abans de la gratuïtat) es van produir 8 víctimes mortals. Durant el mateix període del 2023 un total de 8. Enguany, fins al 31 de juliol, s’han registrat dos morts a l’autopista AP-7, ambdós camioners.

Finalment, si analitzem les 80 morts per franja horària, 52 de les 80 víctimes mortals es van accidentar a la tarda o nit. Així mateix, els caps de setmana i festius, amb més del 50% de víctimes mortals, continuen acumulant més de la meitat dels morts en accident de trànsit a les carreteres catalanes.