Característiques del projecte
L’ampliació consistirà en dotar de dos carrils de 3,5 metres per sentit la via i d’uns vorals exteriors de 2,5 metres. La separació de sentits es farà amb una mitjana de 3 metres i el voral interior entre la mitjana i el carril serà d’1 metre.
El desdoblament es divideix en quatre trams:
Tram 1: Masies de Voltregà, inici de la Variant de Sant Quirze de Besora.
Té una longitud d’uns 5,3 Km. La plataforma actual es manté encara que els eixamplaments es fan per costat muntanya o costat riu en funció de la morfologia del terreny. Les connexions amb la xarxa de camins i l’accessibilitat general es dóna mitjançant un enllaç complet a Can Branques. També es preveuen els enllaços de Torelló, el de Bogunyà, i els accessos a L’Espona i a Can Balajou.
El túnel existent a l’entrada de Sant Quirze es desdobla en una longitud similar i es projecta l’ampliació de dos viaductes sobre el riu Ter amb unes longituds de 87 i 92 metres. També es proposa una segona alternativa que en traçat es igual a l’anterior però no preveu la connexió amb Borgonyà , i es soluciona l’accés mitjançant l’enllaç de Torelló i els accessos a la Mambla.
Tram 2: Correspon a la Variant de Sant Quirze - Montesquiu.
Fa 4,9 Km i ja es troba executada la primera fase que correspon a la variant de Sant Quirze de Besora.
En aquest tram es preveu els desdoblament per la banda oest de l’actual carretera , que inclou la construcció de dos túnels paral·lels als actuals d’aproximadament 230 i 335 metres de longitud.
També es preveu l’ampliació dels enllaços actuals de Sant Quirze de Besora la BP-4654 i el de la BP-4655
Tram 3: Des del final de la variant a La Farga de Bebié fins a l’entrada del túnel de Terradellas.
Té una longitud d’uns 5,3 Km. El túnel actual de La Farga es desdobla i apareix un segon túnel d’uns 420 m de longitud que travessa el Turó de Bellavista. Aquest túnel nou constituirà el desdoblament en sentit Masies de Voltregà, mentre que el sentit Ripoll seguirà el traçat existent tot millorant l’amplada de la plataforma. Els ponts actuals sobre el Ter seran desdoblats.
Entre l’últim d’aquests ponts i la connexió amb l’antiga N-152a es preveuen dues calçades laterals unidireccionals que permeten recollir tots els camins i accessos actuals i incorporar-los a la C-17 segons imposen les característiques de la via. En aquest tram també es proposa l’alternativa deixar la calçada actual com a calçada de sentit Masies de Voltregà i la calçada sentit Ripoll creua el Ter i voreja el nucli de la Farga de Bebié deixant-lo a la banda esquerre de la traça. Aquesta alternativa necessita quatre estructures per passar el riu Ter i dues més per passar la línia de FFCC. La connectivitat es dóna mitjançant els enllaços de la Farga de Bebié, el de la depuradora de Ripoll i els accessos al Camí de l’Aguilera i a Can Tarradellas (N-152a)
Tram 4: Des del Túnel de Terradellas fins a Ripoll
Presenta una longitud de 2,9 Km. La plataforma existent es manté com a sentit Ripoll. El sentit Masies de Voltregà se superposa a la calçada existent. També es proposa l’alternativa de desdoblar la calçada existent pel costat muntanya que evita la construcció d’estructures. Es preveu l’enllaç amb la C-26, de tipus "peses" que permet l’accés a la depuradora i mitjançant unes calçades laterals també a la Colònia de Santa Maria i a Cal Rovelló. També es projecta la penetració a Ripoll mitjançant unes calçades laterals i una rotonda a nivell.
Variant de les Masies de Voltregà
D’altra banda, en el desdoblament de la variant de les Masies de Voltregà està ja en fase de redacció el projecte constructiu. El cost d’aquesta actuació és de 54,5 milions d’euros.
(s’adjunta gràfic del projecte)
2