En l’acte d’inauguració el conseller Puig ha volgut destacar que“aquesta és una carretera molt important que vertebra el Baix i l’Alt Empordà. Des del Govern de la Generalitat treballem de manera decidida per millorar la mobilitat d’aquesta comarca”. El conseller ha acabat la seva intervenció agraint el diàleg, per part de tots, en els tràmits d’aquesta carretera. El conseller ha destacat que“el diàleg mantingut amb totes les entitats, grups ecologistes i Unió de Pagesos, encapçalats pels ajuntaments i el Consell Comarcal, han permès que aquesta carretera tingués una solució satisfactòria per a tothom”.
L’itinerari d’unió entre les capitals del Baix Empordà (la Bisbal d’Empordà) i l’Alt Empordà (Figueres) està format per la carretera C-252 entre Corçà i Verges i la carretera C-31 entre Verges i Figueres.
Fins ara, la carretera C-252 disposava d’una amplada variable, de l’entorn de 7 m, i tenia punts conflictius a les cruïlles que la unien amb diferents nuclis de població.
És per això que la Generalitat ha impulsat el condicionament de la C-252 entre Corçà i Verges, millorant la seguretat viària i el nivell de servei de la carretera en aquest tram.
A més de les obres que s’inauguren avui, s’estan fent les obres de condicionament de la C-31 entre Torroella de Fluvià i Figueres, que actualment es troben en fase d’execució i s’acabaran el proper mes de juliol. També està en fase de projecte el condicionament del tram de Verges a Torroella de Fluvià.
Descripció de les obres
Les obres han consistit bàsicament en el condicionament del tram de la carretera C-252 comprès entre les poblacions de Corçà i Verges, aprofitant, al màxim possible, el seu traçat anterior. Aquest tram té una longitud aproximada de 8 Km. Així doncs, s’han millorat les seves característiques geomètriques per tal d’assolir, fora dels nuclis urbans, una velocitat de 80 Km/h.
El projecte té el seu inici a la intersecció amb la carretera C-66, que va de La Bisbal d’Empordà a Girona, i finalitza abans de creuar el riu Ter.
El condicionament de la carretera s’ha aconseguit mitjançant les següents actuacions: eixamplament de la calçada, millora de l’estat del paviment i millora de les cruïlles.
Eixamplament de la calçada
La nova carretera està formada per dos carrils de 3,5 m i dos vorals de 2,5 m, en la major part del traçat. Únicament no es compleix aquesta secció en el tram de la travessera del municipi de Parlavà, on la carretera passa a tenir una secció de dos carrils de 3,5 m i vorals d’1 m. La transició es realitza gradualment fins a l’inici i final del casc urbà.
Com a conseqüència del condicionament de la carretera, s’ha fet necessària l’ampliació d’estructures i ponts existents al llarg del traçat. En gairebé tots els casos, l’ampliació de la calçada s’ha realitzat a una banda de la carretera actual, ja que s’aprofita l’estructura existent.
Millora de les cruïlles
El condicionament de la carretera, millora les interseccions als nuclis urbans, de manera que en alguns casos, per tal de completar qualsevol tipus de moviment, s’han incorporat passos inferiors de calçada, juntament amb les interseccions.
S’han millorat les següents interseccions:
· Rotonda a l’inici de l’obra, a la intersecció entre la C-66 i la C-252, a Corçà.
· L’accés nord de Corçà.
· 2 accessos a Casavells.
· 3 accessos a Ultramort, dels quals el nord està format per una rotonda.
A més de les interseccions millorades s’han fet les estructures que s’enumeren a continuació:
· 1 pas inferior a Corçà per donar continuïtat a un camí.
· 1 pas inferior de Casavells sud.
· 2 passos inferiors de vianants a Ultramort.
· 1 pas inferior per a tractors a Ultramort.
El condicionament de la carretera preveu la possibilitat de compatibilitzar un circuit de cicloturisme, que en la major part del seu traçat aprofita el nou voral de 2,5 m de la carretera. Allà on aquest voral no és practicable per les bicicletes, i per tal de garantir la seguretat dels ciclistes, el circuit s’ha desviat per la xarxa de camins rurals.