Territori

La Generalitat posa en funcionament l'intercanviador de Quatre Camins

query_builder   4 juliol 2003 12:48

event_note Nota de premsa

La Generalitat posa en funcionament l'intercanviador de Quatre Camins

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Felip Puig, ha presidit aquest matí la posada en funcionament de l’intercanviador de Quatre Camins. El nou intercanviador comporta la creació de noves línies d’autobusos que, gràcies a la integració tarifària, afavoriran l’aportació de viatgers al ferrocarril (FGC) procedents de Cervelló, Corbera de Llobregat, la Palma de Cervelló, Torrelles de Llobregat i Vallirana. Als actuals servei d’autobusos cap a Barcelona s’hi afegiran els nous serveis d’aportació a l’intercanviador de Quatre Camins, i també a l’estació de Renfe de Molins de Rei, millorant la freqüència global d’aquests municipis fins a Barcelona.

L’intercanviador de Quatre Camins té com a finalitat l’accés al servei del Metro del Baix Llobregat, facilitar l’intercanvi entre diferents modes de transport, públic i privat, i dinamitzar, d’aquesta manera, l’ús del transport públic. L’intercanviador dóna servei a quatre sistemes de transport amb la integració d’una estació de ferrocarril, una estació d’autobusos, un aparcament de vehicles lleugers i un aparcament de bicicletes del tipus Biceberg (d’alta seguretat). D’altra banda, Quatre Camins s’ha concebut com un intercanviador energèticament sostenible, on una planta fotovoltàica produeix un volum d’energia renovable equivalent al consum de les instal·lacions.

En l’acte de posada en funcionament de l’intercanviador, el conseller Felip Puig ha afirmat que “el govern de la Generalitat fa una aposta decidida per la intermodalitat dels grans sistemes de transport públic col·lectiu. Aquesta nova infraestructura és una aposta per atreure els ciutadans a la xarxa de transport públic i per disminuir així l’ús del vehicle privat”

Característiques de les instal·lacions

Estació ferroviària

L’estació ferroviària està formada per dues andanes laterals de 4 metres d’amplada i 120 metres de llargada, cobertes per una marquesina com a element de protecció. La comunicació entre andanes per als usuaris és mitjançant un pas inferior, on s’hi pot accedir amb ascensors, rampes i escales de formigó fixes.

A Quatre Camins s’ha modificat la platja de vies existent. A més de les dues vies principals, s’hi ha afegit una via d’apartador per a cadascuna de les vies generals, que servirà per regular el tràfic de trens dependents de l’hora o del tipus de servei. Això ajuda a millorar la qualitat del servei del Metro del Baix Llobregat i permet la seva futura intensificació.

L’obra realitzada també inclou tots els equipaments tècnics per al funcionament de l’estació, com ara la senyalització (enclavament, senyals, sistema de frenat puntual i telecomandaments que assegurin les circulacions amb el nou esquema de vies), les màquines de venda automàtica de bitllets o les barreres tarifàries. Totes les instal·lacions de l’intercanviador estan adaptats per a persones amb mobilitat reduïda.

Estació d’autobusos, aparcament i Biciberg

L’intercanviador el completen l’aparcament de correspondència, l’estació d’autobusos, l’aparcament de bicicletes i els accessos viaris.

L’aparcament per a vehicles d’ús privat té capacitat per a 145 vehicles, més 4 places adaptades per a persones de mobilitat reduïda i 13 places de motocicleta. L’estació d’autobusos està formada per 5 andanes en bateria. A més dels accessos viaris ja construïts, per als usuaris de les línies que no accedeixen directament a l’interior de l’intercanviador està prevista l’execució d’una passera per vianants, amb ascensors per a persones de mobilitat reduïda. Això permetrà un accés directe a l’intercanviador des de les parades d’autobús existents a l’encreuament de l’antiga N-340 amb la N-IIa. L’entrada en servei d’aquesta passera és prevista per finals de 2003.

L’aparcament per a bicicletes d’alta seguretat (Biciberg) és un sistema d’aparcament intel·ligent que rep i torna la bicicleta a peu de carrer. Tindrà capacitat per a 49 bicicletes.

Centre de Serveis

La Direcció General de Ports i Transports està elaborant un pla especial per a la construcció d’un futur Centre de Serveis annex a l’aparcament, que inclourà activitats vinculades amb l’intercanviador i que complementarà l’oferta de serveis per als usuaris.

Inversió

La inversió total per a la construcció de l’intercanviador de Quatre Camins ha estat de 11,9 MEUR. D’aquesta quantitat, dues terceres parts han estat finançades per la Generalitat de Catalunya i una tercera part per l’Administració General de l’Estat

Oferta de serveis de transport col·lectiu

La freqüència de servei del Metro del Baix Llobregat a Quatre Camins serà d’un tren cada 15’ en hora vall i d’un tren cada 12’ en hora punta del matí (de 7h a 9h).

Pel que fa als serveis de transport interurbà per carretera, a les línies actuals que arriben a Barcelona s’hi afegiran noves línies d’aportació a Quatre Camins i Molins de Rei (RENFE), que milloraran les freqüències com es mostra a aquesta taula:

Freqüència hora punta Freqüència hora vall Nombre total de serveis (anada i tornada)

 Actual Juliol 03 Actual Juliol 03 Actual Juliol 03

Vallirana-Cervelló 30’ 20’ 30’ 20’ 64 98

Corbera de Llobregat-la Palma de Cervelló 30’ 20’ 60’ 30’ 34 68

Torrelles de Llobregat 60’ 30’ 60’ 30’ 34 51

Corbera de Llobregat-Sant Andreu de la Barca - 75’ - 75’ - 26

Nombre total de serveis     132 243

Nombre d’usuaris potencials de l’intercanviador de Quatre Camins

El nombre de viatgers que passaran diàriament per l’intercanviador de Quatre Camins serà d’uns 3.000 en dia feiner, la qual cosa suposa un flux total d’uns 800.000 viatgers/any. Aquesta demanda és comparable a la d’altres estacions del Metro Lleuger, com ara Molí Nou o Magòria-la Campana.

L’intercanviador de Quatre Camins

L’intercanviador de Quatre Camins s’ubica en un punt estratègic de confluència d’itineraris per carretera i per ferrocarril, entre les estacions de Can Ros i Pallejà, en una comarca on l’augment de la població i l’ocupació l’han convertida en un dels pols dinamitzadors més importants de la Regió Metropolitana de Barcelona. L’anomenat Metro del Baix Llobregat, un dels eixos de transport que vertebra aquest àmbit territorial, ha tingut amb un augment continuat de viatgers -amb taxes anuals de creiexement de l’ordre del 15%- gràcies a les inversions realitzades en la línia Llobregat-Anoia per la Generalitat de Catalunya, parcialment cofinançades per l’Administració General de l’Estat des de l’any 1995. El nombre de viatgers que FGC va transportar a la línia Llobregat-Anoia l’any 2002 fou de 16,5 milions.

El passat mes de març, el Govern de la Generalitat va aprovar el Pla de Transports de Viatgers de Catalunya (PTV). El PTV és un pla director que defineix les directrius i les accions que articularan la política de transport públic col·lectiu del Govern de la Generalitat. El pla contempla, entre d’altres objectius, l’establiment d’una xarxa de serveis i equipaments de transport col·lectiu de viatgers completa, coordinada i sostenible, i la promoció d’accions específiques que afavoreixin la integració dels modes i les línies de transport en un sistema multimodal de funcionament coordinat.

La construcció de l’intercanviador de Quatre Camins és un dels instruments previstos al PTV per assolir els anteriors objectius. El sistema d’intercanviadors impulsat pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya en el marc del PTV té com a objectiu principal augmentar l’ús del transport públic amb la integració en xarxa de les diferents línies i amb la captació d’usuaris del transport privat, mitjançant l’augment de les alternatives de viatge. A la vegada, i com a conseqüència de la implantació dels intercanviadors i l’increment d’ús del transport públic, s’aconsegueix la descongestió de les vies principals, sobretot en els accessos de les zones urbanes, i la reducció del consum energètic i de la contaminació atmosfèrica i acústica.

Una vegada finalitzat l’acte, totes les autoritats assistents s’han dirigit a Barcelona mitjançant un dels serveis de tren del Metro del Baix Llobregat (FGC) que des d’avui té aturada a la nova estació de Quatre Camins.

1  

Imatges

Plànol

Plànol 89

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia