Territori

La Generalitat inicia a la plaça Lesseps les obres de la L9 a Barcelona

query_builder   15 juliol 2003 14:30

event_note Nota de premsa

La Generalitat inicia a la plaça Lesseps les obres de la L9 a Barcelona

· La Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona han acordat iniciar avui les obres de l’estació de la L9 per facilitar el procés de remodelació de la plaça· Aquesta estació disposarà de llum natural que arribarà per dues obertures situades al centre de la plaça· Ja ha quedat definida la ubicació de pràcticament totes les estacions de la línia

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Felip Puig, ha presidit avui l’acte d’inici de les obres de construcció de les estacions de la L9 a Barcelona en un acte que ha tingut lloc a la plaça Lesseps.

L’estació de Lesseps serà la primera de les estacions de la L9 que es construirà a Barcelona. La Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona han acordat començar per aquest punt de la ciutat perquè està previst que el consistori barceloní faci una profunda remodelació urbanística de la plaça. Les obres de la plaça Lesseps s’aniran realitzant per fases entre la Generalitat i l’Ajuntament amb l’objectiu de minimitzar les afeccions al trànsit. La primera fase s’acabarà l’octubre del 2004. A mitjans del 2005 el túnel de la L9 arribarà a Lesseps. Es preveu que les obres en superfície s’acabin el 2006.

En total hi haurà 25 estacions a la capital catalana del conjunt de 46 que integren la línia. 

Estació de Lesseps

Serà una de les estacions singulars de la L9 ja que el vestíbul tindrà llum natural que penetrarà per les dues obertures que es construiran al centre de la plaça que, a més, seran dos dels accessos a l’estació. Aquests accessos es complementen amb dos més: un a l’Avinguda República Argentina (entre Príncep d’Astúries i la Ronda Gral. Mitre) i un altre entre l’Avinguda República Argentina i l’Avinguda Hospital Militar.

L’accés del vestíbul a andanes (la profunditat des de la plaça a nivell de carril de l’andana superior serà de 16 metres) es farà a través de sis ascensors de gran capacitat.

L’estació tindrà correspondència amb la L3.

Avançament de les obres

El mètode constructiu emprat a la L9 fa que el pou de l’estació de Lesseps hagi d’estar acabat abans que arribi la tuneladora a la plaça (es preveu que a mitjans de 2005). Tot i això, les obres del pou tenen una durada mínima d’un any, per la qual cosa s’hauria de començar a executar com a molt tard a mitjans del 2004. Aquest fet interferiria l’inici de les obres municipals de remodelació de la plaça.  Per aquest motiu, s’ha acordat amb l’Institut Municipal d’Urbanisme avançar les obres de la Generalitat que produeixin afectació superficial.

Aquesta primera fase, prevista fins a principis del 2004, s’ha coordinat entre la Generalitat de Catalunya, l’enginyer municipal en cap i el gerent de l’IMU. El procés constructiu s’ha adaptat per a minimitzar les afeccions al trànsit i no disminuir la capacitat de la plaça. Així, inicialment, s’executaran les obres de l’estació que permetran continuar treballant sota terra i possibilitant l’actuació municipal en superfície.

Afectació en el trànsit

En aquesta fase, s’haurà d’habilitar un encreuament provisional per als vehicles que surten de la Ronda del General Mitre i els que baixen de l’Avinguda  República Argentina. Actualment, els vehicles que surten en aquest punt a la Ronda del General Mitre creuen per sota de l’Avinguda de la República Argentina. Durant les obres, l’encreuament serà per la part superior, per això es construirà una estructura metàl·lica provisional.

Característiques de les estacions de la L9

A causa del llarg recorregut de la línia, els diferents susbsòls que es troba i el fet que ja existeixin infraestructures anteriors, la línia 9 s’ha fet a gran profunditat. Aquest fet i els avanços tècnològics atorguen a les seves estacions algunes característiques específiques:

·        Vies a dos nivells

El túnel que fan les tuneladores té uns 12 metres de diàmetre i permet col·locar una via en un pis i l’altra en el pis superior. Aquest sistema és pioner a tot el món i té uns grans avantatges tècnics i de seguretat.

·        El mateix procés de tunelació deixa l’espai fet per a les andanes

L’avantatge de fer el túnel d’aquestes dimensions és que permet construir l’andana al mateix temps que s’executa el túnel. Això evita haver de fer una nova excavació per a l’andana (fet que implicaria grans molèsties i nombroses expropiacions en suerfície).

·        Estacions a nivell i fins a 75 metres sota terra

Les estacions de la L9 estan situades a una profunditat variable: des de les estacions en viaducte de la Zona Franca a les de la zona alta de Barcelona que arriben a 75 metres de fondària. Les raons de la gran profunditat d’algunes de les estacions i de la línia en general són: en primer lloc que la línia ha de creuar totes les línies de metro i altres serveis existents; en segona instància per tractar-se d’una línia que arrenca de la banda del mar i arriba el peu de Collserola, fent que la inclinació del terreny sigui superior a la que poden fer els combois de metro. A més, la major part de la línia discorre per un territori molt urbanitzat i això dificulta trobar àrees lliures per a la construcció de túnels a cel obert.

·        Accessos innovadors i molt segurs

Per fer arribar els usuaris des del vestíbul a l’andana, es fa un pou circular d’uns 26 metres de diàmetre on hi ha disposats els ascensors d’alta velocitat i els ascensors per a persones amb mobilitat reduïda. Els ascensors tenen un sistema de seguretat que en cas d’avaria els fa aturar en una zona entre pis i pis que té accés directe a la sortida d’emergència.

Els ascensors estan programats de forma que la major part d’aquests sempre siguin a peu d’andana quan arribi un comboi.

·        Mampares de protecció a les andanes i conducció automàtica

La L9 incorporarà un sistema de seguretat que ja s’aplica en alguns metros del món que consisteix en protegir els viatgers d’una possible caiguda a la via amb la instal·lació d’unes portes que només s’obren en arribar els combois. Això permet la conducció automàtica (sense conductor) dels trens. Aquesta mesura també té efectes preventius en cas d’incendi ja que permet aïllar el túnel de les estacions.

Ubicació estacions L9

Els noms de les estacions són de projecte. El nom definitiu s’establirà després que passin per la comissió de toponímia de l’ATM.

- Terminal entre pistes

Aeroport de Barcelona

El Prat de Llobregat

 

- Terminal actual

Aeroport de Barcelona

El Prat de Llobregat

- Mas Blau

Polígon industrial Mas Blau (prop de la ctra. d’accés a l’aeroport B-202 i l’Avda. Onze de setembre)

El Prat de Llobregat

 

- Sant Cosme

C/ del Llobregat, entre carrer del Xúquer i carrer del Túria

El Prat de Llobregat

- Plaça de Catalunya

Plaça de Catalunya

El Prat de Llobregat

-El Prat

El Prat de Llobregat

(pendent d’ubicació)

 

- Verge de Montserrat

(pendent d’ubicació)

El Prat de Llobregat

 

- Mercabarna

C/ K (entre carrer Número 40 i carrer de la Feixa Llarga)

Mercabarna

Barcelona

- Parc Logístic

Av. Parc Logístic amb c/ Número 24

Barcelona

- Fira

C/ Pedrosa cantonada c/ Botànica

L’Hospitalet de Llobregat

 

- Amadeu Torner

C/ Amadeu Torner cantonada av. Gran Via

L’Hospitalet de Llobregat

 

- Gornal

c/Narcís Monturiol amb c/ Ferrer i Guàrdia

L’Hospitalet de Llobregat

- Torrassa

Metro Torrassa L1

Av. Catalunya cantonada Torrent Gornal

L’Hospitalet de Llobregat

- Collblanc

Metro Collblanc L5

C/ de Sants/carretera de Collblanc (cantonada Travessera de les Corts)

 

- Campus Sud

Av. Del Doctor Marañón amb Av. De Xile

Barcelona

- Zona Universitària

Metro Zona Universitària L3

Av. Diagonal amb av. Doctor Marañón

Barcelona

 

- Campus Nord

Av. De l’Exèrcit cantonada Tinent Coronel Valenzuela (al costat de la plaça d’Eusebi Güell)

Barcelona

- Zona Franca Zal

C/ A (entre c/ Núm. 4 i c/ Núm. 3)

Barcelona

 

- Zona Franca Port

C/ A (entre el c/ Núm. 3 i el c/ Núm. 2)

Barcelona

 

- Zona Franca Litoral

C/ A (entre el c/ Núm. 1 i el c/ Núm. 2)

Barcelona

 - Zona Franca Foc Cisell

Passeig de la Zona Franca amb c/ del Foc

Barcelona

 

- Zona Franca Foneria

Passeig de la Zona Franca amb c/ de la Foneria

Barcelona

- Ildefons Cerdà

Av. Gran Via amb c/ Aprestadora

L’Hospitalet de Llobregat

 

- Provençana

C/ Aprestadora amb c/ de la Independència

L’Hospitalet de Llobregat

- Manuel Girona

C/ Manuel Girona amb C/ del Doctor Ferran

Barcelona

 

- Prat de la Riba

Passeig Sant Joan Bosco  (als Jardins de Joan Vinyoli)

Barcelona

- Sarrià

Via Augusta amb C/ de Pau Alcover

Barcelona

 

- Mandri

C/Mandri amb Passeig de la Bonanova

Barcelona

 - El Putxet

Plaça Joaquim Folguera

Barcelona

- Lesseps

Plaça de Lesseps

Barcelona

 

- Muntanya

Travessera de Dalt (als Jardins Menéndez Pelayo)

Barcelona

 

- Sanllehy

Plaça Sanllehy

Barcelona

- Guinardó

Ronda Guinardó amb c/Sant Quintí

Barcelona

 

 - Maragall

Plaça de Maragall

Barcelona

 -  Sagrera Meridiana

c/Sant Antoni Maria Claret amb c/Honduras

Barcelona

- Onze de Setembre

Rambla de l’Onze de Setembre (a l’alçada del Pavelló Municipal del Sant Andreu)

Barcelona

 

- Bon Pastor

c/ de Sant Adrià amb c/ Enric Sanchís

Barcelona

 

- Llefià

Ronda de Sant Antoni de Llefià amb Avinguda d’Amèrica

Badalona

 

- La Salut

Avinguda del Marquès de Sant Mori (davant del Mercat de La Salut)

Badalona

- Gorg

Avinguda del Marquès de Mortroig amb c/Antoni Bori

Badalona

 

- Can Peixauet

Avinguda de Can Peixauet (davant Camp de la Grama)

Santa Coloma de Gramenet

-Santa Rosa

Avinguda de Dalt del Banús

Santa Coloma de Gramenet

 

- Fondo

Camí Fondo (Metro L1 Fondo)

Santa Coloma de Gramenet

 

- Esglèsia Major

Plaça dels Enamorats

Santa Coloma de Gramenet

- Singuerlín

Passatge Sedó-Salvatella (davant Mercat del Singuerlín)

Santa Coloma de Gramenet

 

- Can Zam

Avinguda de Francesc Macià amb c/ Girona

Santa Coloma de Gramenet

 

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
DOC | 939