Introducció
En el marc de la millora viària es proposen noves actuacions que completen la xarxa actualment en servei. Dins d’aquestes millores s’inclou la variant de Xerta que és la darrera variant de l’Eix de l’Ebre (C-12) que quedava per executar dins el condicionament global d’aquest eix, entre Tortosa i Lleida.
Amb aquesta actuació s’ha aconseguit evitar el pas d’un tram de via de la xarxa bàsica pel nucli urbà de Xerta, millorant la comoditat i seguretat d’usuaris i vianants.
Cal destacar que la Generalitat té previst realitzar, durant l’any vinent, les obres de condicionament de l’Eix de l’Ebre entre Garcia i Ascó.
Descripció de les obres
Les obres han consistit bàsicament en la construcció d’una carretera de circumval·lació, amb una longitud aproximada de 2,3 km que voreja la població de Xerta pel costat muntanya d’aquesta població.
El traçat comença en un punt de la C-12, al sud de la població de Xerta, mitjançant una intersecció. A continuació, la traça passa per l’oest del nucli urbà i s’incorpora de nou a la C-12, al nord de Xerta. El seu encreuament amb la carretera de Paüls (TV-3541) es soluciona amb un pas a diferent nivell.
La velocitat de projecte és de 80 km/h i la variant té una amplada total de 10 m, formada per una calçada de 7 m amb dos carrils de 3,5 m cadascun i vorals exteriors d’1,5 m.
Les obres inclouen, com s’ha esmentat, el pas inferior de l’enllaç amb la TV-3541 (carretera de Paüls) que permet passar per sota del tronc de la variant. Consisteix en un marc de formigó de forma rectangular que té 16 m de longitud i 11,3 m d’amplada.
A més, s’ha construït un pont, de 30 m de longitud, damunt la Vall de les Vinyasses i un aqüeducte per restituir l’antiga canalització d’aigua d’abastament a Xerta, procedent de les fonts de Paüls.
Aquesta actuació s’ha completat amb la instal·lació de la nova senyalització horitzontal i vertical.