Objectiu de les obres
L’objectiu d’aquesta actuació és el desdoblament de la línia de Catalans dels FGC entre el nou baixador de Palau a Sant Andreu de la Barca (actualment en execució), i l’estació Martorell Enllaç. Per a l’execució de les obres s’aprofitarà al màxim el traçat actual de la línia i també un tram de l’actual ramal de mercaderies, des de l’esmentada estació Martorell Enllaç cap a les fàbriques de Solvay i Cerestar.
Actualment Martorell Enllaç és en procés de renovació i modernització de la seva funcionalitat. D’altra banda, el traçat del TGV per Martorell ocuparà una gran part de la plataforma ferroviària actual dels FGC entre les estacions de Martorell Enllaç i Martorell Vila. Com a conseqüència d’aquesta ocupació i per a que el servei ferroviari no quedi afectat, cal restituir la plataforma mitjançant la construcció d’una variant per Martorell Central i un nou pont sobre el riu Llobregat fins a enllaçar amb l’actual traçat a les proximitats de l’estació Martorell Vila pel pas inferior a l’autovia N-II.
Descripció de les obres
Les obres comencen a l’extrem del costat Martorell del nou baixador de Palau, al terme municipal de Sant Andreu de la Barca.
Entre el punt d’origen del projecte i l’estació de Martorell Vila (aproximadament al punt quilomètric 3,6) hi ha alguns trams on es rectifica el traçat per a possibilitar la inserció de la segona via.
A partir de la carretera de Terrassa, punt fix del recorregut, el traçat comença a girar fins al riu Llobregat, configurant l’inici de l’única variant de traçat. Aquesta variant implica un desplaçament de la via existent entre els punts quilomètrics 4,116 i 4,225.
A partir del punt quilomètric 4,225, es desenvolupa íntegrament la variant de traçat en doble via. En aquest punt es porten a terme les següents actuacions:
· Nou pont sobre el traçat de RENFE a Sant Vicenç de Calders per Vilafranca del Penedès.
· Nou pas sota la carretera BV-1201 a Olesa.
· Nou pont sobre el riu Llobregat per tal de possibilitar el pas sota l’autovia del Baix Llobregat.
El nou traçat en via doble passa per l’antiga estació de Martorell Central i continua fins a l’estació de Martorell Enllaç, finalitzant al punt quilomètric 6,38. A Martorell Enllaç es preveu l’ampliació del pas provisional sobre l’antic traçat de Renfe.
D’altra banda, als terrenys de Martorell Central es construirà una nova estació que millorarà l’accessibilitat global dels habitants de Martorell al Metro del Baix Llobregat i, alhora, funcionarà com a un intercanviador de transports que permetrà enllaçar amb serveis interurbans d’autobús i la línia C4 de rodalies de Renfe. Disposarà de Park&Ride adjacent i possibilitarà la construcció d’una nova estació d’autobusos amb accessibilitat total. Finalment, la construcció de la variant de traçat farà necessària de modificació de la platja de vies de Martorell Central per tal de mantenir les funcions del ramal industrial de la factoria de Solvay. En el programa d’execució d’obres es prioritzaran les actuacions que tenen interdependències amb les obres de construcció de la línia del TGV per tal que aquestes puguin dur-se a terme en el termini previst pel Ministeri de Foment.