Durant aquests dies, tècnics de la Direcció General de Boscos i Biodiversitat, del Departament de Medi Ambient, han analitzat la zona cremada pels incendis de la setmana passada a Maçanet per avaluar quines són les actuacions més imminents a realitzar. La majoria dels boscos afectats són de propietat privada i per tant hi haurà dues vies d’actuació: els propietaris podran acollir-se al sistema d’ajuts per retirar la fusta o bé, a través de convenis, s’executaran els treballs i la gestió des de l’administració.
Els boscos afectats són majoritàriament pinedes. El pins que han resultat més afectats, la fusta dels quals ja no resulta comercial, es tallaran deixant els troncs al bosc en troços d’entre un metre i un metre i mig i s’acordonarà la zona seguint les corbes de nivell per protegir el bosc de l’erosió i facilitar la regeneració. El sòl d’aquestes zones ha quedat desestructurat després de l’incendi i les pluges que puguin caure s’endurien la terra avall si no es mantinguessin les soques. Deixant els troncs al bosc, la terra queda més assentada, cosa que facilitarà la regeneració natural, minimitzant el risc d’erosió.
El bosc de Maçanet també és ric en alzines, roures i alzines sureres. Els tècnics consideren que les actuacions en aquests tipus d’arbres és millor fer-les a la tardor, perquè així es deixa marge per observar com reaccionen durant els mesos posteriors a l’incendi. Les alzines i roures afectats s’hauran de tallar per facilitar-ne el rebrot i intentar que es regenerin de forma natural. En concret, l’alzina surera compta amb una escorça que li serveix de protecció i, en general, sobreviu molt millor al foc que d’altres espècies.
L’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), del Departament de Medi Ambient, ha iniciat avui els treballs de neteja de les lleres dels torrents i rieres de Maçanet per evitar que les fustes i restes de l’incendi puguin obstruir el pas de l’aigua en cas de pluja.
Les actuacions, que duraran uns vint dies, han començat en un dels dos torrents que té la urbanització Mas Altaba, concretament al torrent Mas Gavatx. En aquest torrent i en el de la Dona Morta es faran treballs de neteja, de manera que el terreny, que és de sauló, no es desestabilitzi i evitar que, si plou, es desfaci i arrossegui molta sorra. També es netejarà el punt on conflueixen aquests dos torrrents.
A la riera Torderola, que travessa el municipi, es netejaran tots els ponts i passos, com el que passa per l’autopista o el de la urbanització El Molí, per evitar obstruccions en cas de riuada.
A banda de tots aquests treballs de neteja de lleres i tractaments al bosc, el Departament de Medi Ambient col.laborarà amb l’ajuntament de Maçanet. Durant un mes es farà un estudi que permetrà comptabilitzar i detallar amb exactitud l’estat actual de les parcel·les que hi ha a les diferents urbanitzacions del municipi.