- S’incrementa la plantilla docent amb 82.277 dotacions, gairebé un miler més que el curs passat
- Es despleguen diferents programes de millora educativa en matemàtiques i llengües i que es desprenen de les propostes del Grup Impulsor de Mesures de Millores Educatives
- Es posarà en marxa un Pla de desburocratització, per tal de reduir la càrrega burocràtica del sistema educatiu
- Tot el segon cicle d’infantil tindrà ràtios reduïdes i majoritàriament els grups dels centres públics tindran 20 o menys alumnes per aula
- Entren en vigor per a tots els centres les instruccions per a l’ús dels telèfons mòbils
- S’aplica la nova llei de formació professional, que implica nous currículums. Tot l’alumnat cursarà l’FP en modalitat dual
El proper dilluns arrenca el nou curs escolar 2024-2025 amb una previsió d’alumnat d’1.610.346 alumnes en els diferents ensenyaments. Un curs centrat en el desenvolupament de programes endegats amb l’objectiu d’assolir la millora educativa de l’alumnat. Així ho ha exposat la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, durant la presentació del nou curs escolar. “La principal prioritat d’aquest govern i d’aquesta Conselleria en particular serà la millora educativa i el reforçament d’aprenentatges orientats a garantir l’èxit educatiu de l’alumnat”.
Malgrat que les dades generals d’alumnat creixen respecte a l’any anterior, no és el cas de l’etapa obligatòria, que presenta menys alumnes. Per contra, creix la previsió d’alumnat de batxillerat (+10.910) i de formació professional (+3.706).
Més personal educatiu per als centres
Per fer front a l’escolarització de l’alumnat, hi haurà una plantilla de professorat de 82.277 dotacions, que creix respecte al curs passat en 942 dotacions. Del total de personal docent, 38.865 dotacions són d’infantil i primària, i 43.412 ho són de secundària i ensenyaments postobligatoris. Cal destacar que el sistema educatiu comptarà amb 18.295 docents estabilitzats en les oposicions ordinàries i extraordinàries del passat curs. D’aquesta manera, a finals d’any l’índex d’interinitat s’haurà reduït fins al 5,57 %.
Als centres hi haurà més personal docent però també més personal d’administració i serveis (PAS) amb 4.408 dotacions (+80), i més personal d’atenció educativa (PAE) amb 3.681 dotacions (+321), per tal de donar resposta a les noves necessitats i realitats de les aules catalanes.
Millora educativa
Els centres desenvoluparan un seguit de programes dissenyats amb l’objectiu d’assolir la millora educativa de tot l’alumnat, especialment en els àmbits lingüístic i matemàtic, i que van alineats amb les propostes del Grup Impulsor de Mesures de Millores Educatives, plantejades el mes de març.
Així, durant el segon trimestre, el Departament d’Educació i Formació Professional enviarà als centres els documents de concreció dels aprenentatges bàsics de les diferents àrees del currículum de l’etapa obligatòria. Es començarà amb les matemàtiques i les llengües oficials.
A partir d’aquest setembre es posa en marxa el Programa de millora de la competència matemàtica Florence als 87 centres seleccionats, que s’ampliarà fins a 200 centres durant el primer trimestre. Durant el passat juliol, s’han format els 12 referents territorials, que aquest mes iniciaran la diagnosi als centres assignats en cadascun dels territoris. El programa, a més, s’amplia amb una dotació de 7,9 milions d’euros per part del Govern d’Espanya.
Pel que fa a l’àrea lingüística, es reforça el Pla de comprensió lectora i es posa en marxa alguns dels projectes vinculats al Pla:
- Xarxa de comprensió lectora a 342 centres i que permetrà identificar els components de la competència lectora i establir estratègies de millora.
- Pla de millora de biblioteques en un pla pilot de 50 centres, per fomentar la presència de biblioteques escolars als centres educatius, així com la seva dinamització.
S’incrementen les aules d’acollida (1.282 dotacions), s’incorporen 2 aules d’acollida accelerada a Barcelona i se’n posen en marxa 5 en altres indrets de Catalunya en format pilot.
Aquest setembre entren en vigor per a tots els centres les instruccions per a l’ús dels telèfons mòbils que deixen fora aquest dispositiu de les aules a primària i ESO, amb l’objectiu de potenciar la convivència als centres i minimitzar els aspectes disruptius d’aquests dispositius.
Menys burocràcia als centres
La consellera Niubó ha explicat que es posarà en marxa un Pla de desburocratització per tal de reduir la càrrega burocràtica del sistema educatiu, en què s’ofereix suport i acompanyament a les direccions de centres pel curs 2024-25. El pla preveu 10 mesures específiques: aplicacions de gestió de centres; calendari de processos i procediments; dades anuals; horaris; contractació; contractació dels centres educatius; interfície organitzada per àmbit; suport documental; nova app de gestió de personal docent i píndoles autoformatives.
“Coneixem perfectament la sobrecàrrega de feina que afecta docents, equips directius i fins i tot inspecció educativa, i en aquest curs posarem en marxa 10 mesures on s’ofereix suport i acompanyament a les direccions, que haurien de poder centrar la seva feina sobretot en el lideratge pedagògic i en com reforçar el projecte educatiu del seu centre”, ha afirmat la consellera.
Educació infantil, menys ràtios i gratuïtat a I2
El curs 2024-2025 tindrà tot el segon cicle d’infantil amb les ràtios reduïdes, i majoritàriament els grups dels centres públics tindran 20 o menys alumnes per aula: un 94 % dels centres públics i un 79 % dels centres concertats. De fet, a infantil 3, la ràtio mitjana de Catalunya serà de 18 alumnes per aula.
Pel que fa al primer cicle d’infantil, s’implanta per tercer curs consecutiu la gratuïtat de l’infantil 2 per tal de beneficiar els infants i les seves famílies, i per augmentar l’escolarització a les edats més primerenques. Des del curs 2021-2022, primer curs d’implantació de la mesura, fins al curs passat 2023-2024, l’increment de la matrícula en infants de 0-3 anys va ser del 18,23 %.
La titular d’Educació i Formació Professional ha remarcat que “hem de continuar treballant per augmentar l’escolarització en edats primerenques perquè és una etapa clau per la reducció de desigualtats, on es detecten de manera precoç dificultats diverses que pot ajudar molta reduir fracassos escolars posteriors”.
Nous centres i millora d’equipaments escolars
Aquest setembre hi haurà 3 centres nous: l’Institut Escola Mas Lluí (Sant Just Desvern), l’Escola Joan Domènech i Moner (Lloret de Mar) i l’Escola Pedraforca (Saldes). Obriran les portes 13 nous edificis arreu del territori, i durant el curs se’n preveuen 2 més. Durant el 2024, s’acabaran obres en 447 centres —siguin noves construccions, grans ampliacions o actuacions de millora— amb una inversió de 79,8 M€.
Mesures de promoció de l’equitat
L’equitat i la lluita contra la segregació escolar és una altra de les prioritats del Departament, amb el tercer curs d’implementació de les motxilles econòmiques per a l’alumnat vulnerable, de manera que arriba a cobrir sis cursos (tot el segon cicle d’infantil i de 1r a 3r d’ESO). Es destinaran a aquest fi un total de 88 M€, 8 milions més que l’any anterior.
En l’àmbit de la coeducació i el benestar emocional de l’alumnat, s’implementa per segon any la figura del referent de coeducació, convivència i benestar emocional (COCOBE), una a cada centre educatiu (3.400 referents). Es tornarà a realitzar la formació per als nous docents que assumeixin la coordinació aquest curs, i cada trimestre s’oferirà un bloc d’aprofundiment. A més, es dotarà cada servei territorial d’un treballador social —amb un total d’11 dotacions—, que serà la persona referent de violències a cada territori.
S’activa el canal de compartició de dades d’abandonament de l’alumnat amb els municipis, que ha de servir per intercanviar informació amb l’objectiu de lluitar contra l’abandonament escolar prematur. Durant el curs es faran els darrers tràmits del Decret d’orientació educativa, amb l’objectiu marcat per la Unió Europea d’assolir una taxa d’abandonament escolar prematur per sota del 9 %.
Pel que fa a l’educació inclusiva, es reforça l’atenció a l’alumnat amb la contractació per primera vegada de personal laboral de logopèdia (fins ara una tasca que duien a terme els mestres d’audició i llenguatge o els mestres amb formació de logopedes). També s’internalitzen els intèrprets de llengua de signes amb la incorporació de 18 places d’aquest perfil professional.
Durant el curs es presentarà el full de ruta per a la transformació dels centres d’educació especial en CEEPSIR (Centres d’Educació Especial Proveïdors de Serveis i Recursos), un treball en col·laboració amb diferents agents implicats.
Més alumnes de formació professional
El nou curs tindrà 161.240 alumnes de formació professional i 130.020 alumnes d’ensenyaments de règim especial. Un curs amb tots els cicles formatius que presenten nous currículums en aplicació de la llei d’FP de 2022. Per aquest mateix motiu, tota la formació professional serà en modalitat dual. L’alumnat farà formació a les empreses en alguna de les dues modalitats previstes (FP general i FP intensiva).
S’implanta del nou mòdul de Català Professional als cicles amb atenció a les persones: Administració i Gestió, Comerç i Màrqueting, Hoteleria i Turisme, Sanitat, Serveis Sociocultural i a la Comunitat, i es crea el Centre de Recursos Pedagògics d’FP, per millorar la qualitat de l’ensenyament de la formació professional i proporcionar suport pedagògic als centres en aquest àmbit.
Respecte als centres d’FP, entren en funcionament 4 centres específics d’FP a Barcelona: l’Institut del Disseny i Arts Gràfiques de Barcelona, l’Institut de Seguretat i Mobilitat de Barcelona La Guineueta, l’Institut de Formació Empresarial de Barcelona i l’Institut d’FP Sanitària Vall d’Hebron. Alhora, es posen en marxa 2 nous centres d’excel·lència: l’Institut Compte de Rius (Tarragona) i l’Institut Tecnològic de Barcelona. Amb aquests, ja seran 5 els centres d’aquesta tipologia.
* Les dades del nou curs es poden consultar al dossier adjunt a la nota de premsa.
6 de setembre de 2024
1