1. També s’atorguen les mencions M. Encarna Sanahuja Yll a l’excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent universitària
  2. Els premis estan dotats amb 20.000 euros cadascun, que s’hauran de destinar a projectes d’innovació o de millora docent

El Govern ha concedit les distincions Jaume Vicens Vives d’enguany a tres professors i a tres projectes de diferents universitats catalanes, i dues mencions M. Encarna Sanahuja Yll, una a títol individual a una professora i una altra a títol col·lectiu a un màster interuniversitari. El lliurament d’aquests guardons tindrà lloc el 3 d’octubre en el marc de la inauguració oficial del curs acadèmic del sistema universitari català 2024-2025, que es farà a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

Els premis Jaume Vicens Vives, creats el 1996, tenen com a objectiu reconèixer la qualitat docent universitària. Les mencions M. Encarna Sanahuja Yll, que és el cinquè any que s’atorguen, reconeixen l’excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent universitària.

Els guardonats, que han estat seleccionats a partir de les propostes fetes pels consells socials de les universitats públiques o pels òrgans anàlegs de les universitats privades de Catalunya, reben un premi dotat amb 20.000 euros cadascun. Aquest import l’han de destinar a projectes d’innovació o de millora docent, en el cas de les distincions Jaume Vicens Vives, i a projectes d’innovació o de millora docent en la perspectiva de gènere, pel que fa a les mencions M. Encarna Sanahuja Yll.

Distincions Jaume Vicens Vives

Premis individuals

Pere Serra Coromina, professor de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona (UB), per la seva llarga trajectòria docent en una gran diversitat d’institucions i ensenyaments, que ha situat sempre els estudiants en el centre de la seva activitat, amb un gran esforç d’adaptació als diferents perfils de l’alumnat.

David López Álvarez, professor de la Facultat d’Informàtica de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), per la seva dedicació a la millora constant de la docència, la recerca i la innovació; per la qualitat docent mostrada al llarg dels anys; per una tasca de la màxima excel·lència, que es reflecteix en l’elevadíssim grau de satisfacció entre l’estudiantat, i per ser un exemple inspirador per a la comunitat acadèmica.

Mirela Fiori, professora dels Estudis de Dret i Ciència Política de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), pel desenvolupament d’estratègies d’innovació docent amb impacte social, en les quals el procés d’aprenentatge és transformador i proper a la comunitat, i per perseguir la generació d’una ciutadania global des del compromís social, cívic i ètic.

Premis col·lectius

Projecte ‘Formació en enginyeria per a un futur sostenible: abordant els reptes ambientals’ de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona i de l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), per l’enfocament integral de la sostenibilitat ambiental en els processos d’ensenyament-aprenentatge, emmarcats en els Objectius de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides, i per cultivar el pensament crític en els estudiants i formar els futurs enginyers i enginyeres per ser agents de canvi en la construcció d’un món més sostenible.

Projecte ‘Promoció de l’aprenentatge internacional i les competències transversals a l’Euroweek. Una oportunitat formativa transformadora en l’Espai Europeu d’Educació Superior’, de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials i de la Facultat de Turisme de la Universitat de Girona (UdG), per esdevenir un exemple pioner d’innovació docent emmarcat en els Blended Intensive Programs (BIP) i proporcionar experiències d’aprenentatge que transcendeixen el model tradicional de l’aula que prepara els alumnes per a un món més complex, interconnectat, global i divers.

Projecte LIS: acompanyant els alumnes mitjançant tècniques d’intel·ligència artificial, dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), per idear i aplicar un sistema d’aprenentatge intel·ligent adaptatiu per ajudar l’estudiantat i fer que el professorat pugui proporcionar una retroalimentació més eficaç i personalitzada, des de la interdisciplinarietat i la diversitat de gènere.

Mencions M. Encarna Sanahuja Yll

A títol individual: Ana María Romero Burillo, professora de la Facultat de Dret, Economia i Turisme de la Universitat de Lleida (UdL), per la seva llarga i brillant trajectòria com a docent, investigadora i directora del Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones durant més de deu anys; per la seva perseverança en transmetre a l’alumnat una mirada sensible sobre el sexe i el gènere, i pel seu compromís amb la igualtat efectiva entre dones i homes, especialment en l’àmbit del dret del treball.

A títol col·lectiu: màster interuniversitari en Estudis de Dones, Gènere i Ciutadania, coordinat per la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona (UB), en el qual participen vuit universitats del sistema universitari de Catalunya, pel seu caràcter interdisciplinari, que ha suposat un element transformador i motor de canvi pel coneixement, l’impuls i el desenvolupament de les polítiques d’igualtat de gènere, així com per esdevenir l’espai referent de formació per a les persones especialitzades en aquest àmbit.