La Línia d’atenció a les dones en situació de violència és un servei gratuït i confidencial que informa, assessora i facilita l’expressió dels casos de violència contra les dones les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any.

El telèfon 900 900 120 ha rebut 4.650 trucades durant els primers sis mesos de 2004, fet que representa un 51% d’increment respecte el mateix període de l’any passat.

Des que la línia 900 900 120 es va posar en funcionament el 25 de juliol de 2001 el servei ha rebut un total de 18.792 trucades.

Augment de trucades

Des de l’Institut Català de la Dona es valora molt positivament l’augment de trucades a la Línia d’atenció a les dones en situació de violència ja que implica que les dones perden la por a informar-se, fet que genera també un augment de denúncies.

La presidenta de l’Institut Català de la Dona, Marta Selva, considera que "les dones s’informen i denuncien més, i més regularment, perquè a poc a poc són més i millors els recursos que hi ha per garantir l’atenció a les dones. Ara cal posar els mecanismes per actuar més coordinadament i ampliar aquells recursos més necessaris a tot el territori, reequilibrant els dèficits específics".

Des del Govern de la Generalitat s’està treballant de forma integral per tal d’incidir sobre les estructures socials de la violència contra les dones, ja que, segons Marta Selva, "la violència contra les dones està profundament arrelada a les estructures socials de la nostra societat, i si no s’incideix sobre aquestes, la violència no desapareixerà". 

El Govern de la Generalitat de Catalunya ja ha elaborat el primer esborrany del Pla Operatiu contra la violència vers les dones (2005-2008), que s’aprovarà a la tardor.

Perfil de la persona que truca

El 86% de les persones que truquen a la línia 900 900 120 són dones. Hi ha un 7% d’homes i un 7% de persones professionals i/o associacions. En un 75% dels casos truca la mateixa persona interessada, un 9%és un familiar, un 7%és un amic/ga, un 1%és un veí o veïna, i el 8% restant són altres persones.

El 40% de les persones que truquen tenen entre 31 i 40 anys, un 22% entre 41 i 50 anys, el 21% tenen més de 51 anys i un 17% menys de 30 anys.

Del total de trucades, un 60% fan referència a maltractaments psíquics, un 37% a físics i un 3% a agressions sexuals.

La Línia d’atenció telefònica a les dones en situació de violència compta també amb professionals de l’advocacia i la psicologia que atenen de forma especialitzada els casos que així ho requereixin. Com a mitjana, un 13,7% de les trucades es deriven a aquests serveis telefònics.

Així mateix, quan per part de les professionals del servei telefònic es detecta la necessitat d’una assistència presencial de tipus psicològic o jurídic, s’ofereixen hores concertades del Servei d’atenció psicològica o al Servei d’assessorament jurídic, respectivament, que s’ofereix a totes les oficines territorials de l’Institut Català de la Dona i a la seu central de Barcelona.

Aquest telèfon atén peticions d’informació efectuades per dones que viuen situacions de violència, peticions d’informació sobre els recursos existents a Catalunya en matèria d’assistència a la violència de gènere, i sol·licituds d’assessorament procedents de particulars i/o professionals sobre possibles actuacions a realitzar davant una situació de violència de gènere.

En els casos en què és necessari, i quan truca la persona afectada de la situació de violència, es deriva la trucada als serveis d’urgències mèdiques, policies, etc. La Línia d’atenció a les dones en situació de violència compta amb professionals de la medicina, l’advocacia, la psicologia, etc. que atenen de forma especialitzada els casos que així ho requereixin. També es facilita que les persones que truquin a aquest servei es puguin expressar en català, castellà, francès, anglès, italià, àrab o rus.

1  

Fitxers adjunts

Dades 900 900 120 per mesos 2003-04

Dades 900 900 120 per mesos 2003-04
DOC | 92