1. La consellera d’Educació i Formació Professional ha informat de les línies mestres de la nova legislatura i de les principals dades del nou curs en la Comissió d’Educació del Parlament
  2. El curs ha començat sense incidències, amb més d’1,6 milions d’alumnes i un increment de la plantilla de professionals educatius
  3. Es desenvoluparà un Pla de desburocratització, per tal de reduir la càrrega burocràtica del sistema educatiu
  4. Niubó planteja grans acords en matèria educativa per assolir millores en els resultats de l’alumnat
Fotografia Comissió Educació{"name":"2024/09/19/11/24/d8eed022-f691-4006-abbc-e9f40347b0b9.jpeg","author":"Departament d'Educació","type":"0","location":"0","weight":271740}

La consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha informat de les línies mestres del Departament en la nova legislatura, i també ha repassat les principals dades del curs 2024-2025. Ho ha fet durant la compareixença en la Comissió d’Educació del Parlament de Catalunya sobre els objectius i les actuacions del Departament en la legislatura actual.

La consellera Niubó ha manifestat que són diversos els reptes del Departament per als pròxims cursos, entre els quals ha destacat per sobre de tot la necessària millora educativa de tot l’alumnat i la formació professional: “Al costat d’aquest gran repte de país que representa l’aposta per una FP moderna, integrada i capdavantera, tenim la necessària millora educativa”.

El curs 2024-2025 ha començat el 9 de setembre per a l’etapa obligatòria i en dies posteriors per a la resta d’ensenyaments. Un inici de curs que s’ha desenvolupat amb normalitat i amb més d’1,6 milions d’alumnes i un increment de la plantilla de professionals educatius.

Consensos per a la millora educativa

Esther Niubó ha ressaltat que “la principal prioritat d’aquest govern i d’aquesta conselleria en particular serà la millora educativa, el reforçament d’aprenentatges orientats a garantir l’èxit educatiu de l’alumnat”. Per això, aquest curs planteja diferents mesures com ara els documents de concreció dels aprenentatges bàsics del currículum durant el segon trimestre, el programa Florence de millora de la competència matemàtica o el Pla de comprensió lectora.

També amb l’objectiu de millorar el sistema educatiu i facilitar que els equips directius i docents puguin centrar-se en el lideratge educatiu, s’està treballant en un Pla de desburocratització. “Coneixen perfectament la sobrecàrrega de feina que afecta docents, equips directius i fins i tot inspecció educativa, i en aquest curs posarem en marxa 10 mesures on s’ofereix suport i acompanyament a les direccions, que haurien de poder centrar la seva feina sobretot en el lideratge pedagògic i en com millorar el projecte educatiu del seu centre”, ha exposat Niubó.

La titular d’Educació i Formació Professional ha recordat que el Govern ha iniciat converses amb l’OCDE per acordar un marc de col·laboració per identificar les mesures de millora dels resultats, i ha destacat que “hem de comptar amb les millors experiències a casa nostra i a escala internacional, el coneixement de polítiques i mesures concretes de millora educativa, i el millor acompanyament per desplegar-les, i sobretot, un temps on haurem i necessitem construir grans consensos amb la comunitat educativa i tots els agents implicats per la millora de la qualitat, l’equitat i els resultats en el nostre sistema educatiu”.

Niubó també ha fet esment del professorat i a la importància de recuperar la vocació docent per al sistema educatiu: “Necessitem mestres i professorat, necessitem despertar vocacions, atreure gent compromesa i implicada a la professió, i retenir els que tenim, perquè són un dels puntals més importants pel sosteniment del sistema educatiu i del model de benestar”.

Reforç de la formació professional

Esther Niubó ha exposat que la formació professional és un dels pilars de la conselleria, reflectit en la nova secretaria específica creada en la seva estructura. L’objectiu és reforçar l’orientació a l’alumnat, agilitzar l’adjudicació de places i planificar l’oferta formativa de la mà del territori i dels agents socials.

Volem bastir una FP moderna i vinculada al teixit econòmic i social i arrelada al territori, al servei del creixement i del progrés del país i sobretot dels futurs treballadors i treballadores”, ha explicat Niubó.

Així, ha avançat que es millorarà el procés d’adjudicació de places de formació professional per tal d’escurçar-lo i que aquest finalitzi el mes de juliol, i donar així tranquil·litat a les famílies i als estudiants, oferir certesa als centres i dotar de major estabilitat al sistema.

Per assolir tots aquests reptes, la consellera ha remarcat que treballarà des del consens i l’escolta activa, amb l’objectiu de facilitar als centres fer la seva feina, “intentant construir consensos i prenent decisions sustentades sobre bases àmplies. Des de la proximitat, col·laborant i teixint complicitats amb els municipis i altres entitats supramunicipals, independentment del color polític que tinguin. Amb sentit institucional. Obrint portes i no tancant finestres al territori i al conjunt de la comunitat educativa”.