- Des de març de 2021, el nombre de persones sordes ateses a través de l’aplicació mòbil del 061 Salut Respon ha augmentat un 119,77%
- L’App del 061 Salut Respon permet que les persones sordes puguin rebre atenció sanitària per vídeotrucada les 24 hores del dia
- Aquesta funcionalitat garanteix l'accessibilitat al sistema de salut i fomenta una comunicació efectiva entre els professionals sanitaris i les persones sordes
Avui se celebra el Dia Internacional de la Llengua de Signes, una jornada essencial per reconèixer la importància de les llengües de signes com a mitjà de comunicació per a les persones sordes. En aquest context, el 061 Salut Respon ha consolidat l'atenció sanitària en llengua de signes amb la seva aplicació mòbil on, a través d’una videotrucada, pot resoldre les consultes de salut de les persones sordes. Aquest servei està disponible les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any.
Des que el 061 Salut Respon va començar a donar aquest servei, el març de 2021, l’equip de professionals sanitaris han atès gairebé 5.000 persones sordes, la qual cosa representa un increment d’un 119,77%. Així, s’ha passat de 723 atencions sanitàries en llengua de signes durant el 2021 a 1.040 el 2022; 1.604 el 2023 i 1.589 fins a mitjans de setembre de 2024.
Aquest increment continu en l'ús de l'aplicació mòbil per part de les persones sordes no només indica una major conscienciació i accés a serveis adaptats, sinó que també reflecteix la confiança que les persones sordes han dipositat en el 061 Salut Respon. La capacitat d'un intèrpret en llengua de signes per gestionar consultes urgents i administratives, i actuar com a transmissor d'informació entre professionals sanitaris i pacients, és fonamental per garantir una atenció sanitària adequada.
“Estem compromesos a garantir que totes les persones, independentment de les seves capacitats auditives, tinguin accés a serveis sanitaris de qualitat. La consolidació de l’ús de l’app 061 Salut Respon per part de les persones sordes és una evidència de la facilitat i usabilitat d’aquest accés, el que fa que hagin integrat que és una eina clau en el seu dia a dia”, explica Catalina Serra, Cap del 061 Salut Respon.
Com funciona la videotrucada en llengua de signes?
A Catalunya hi ha gairebé 35.000 persones amb discapacitat auditiva que es poden beneficiar d’aquest servei, que engloba tant una trucada per a la realització d’un tràmit administratiu, per resoldre un dubte de salut, per fer una consulta sanitària o, inclús, per gestionar una urgència o emergència que pugui implicar l’activació d’un metge a domicili, una ambulància o un helicòpter medicalitzat del SEM.
Quan es tracta de qüestions de salut, l'intèrpret es connecta amb un tècnic/a, infermera o metge/ssa del 061 Salut Respon per comunicar la sol·licitud, actuant com a intermediari entre el professional sanitari i el pacient.
La videotrucada per a persones amb discapacitat auditiva es pot activar mitjançant la configuració de l'aplicació, seleccionant l'opció de “llengua de signes”. A la mateixa pantalla inicial, els usuaris poden triar l'idioma de signes en què desitgen ser assistits, ja sigui català o castellà.
L’App 061 Salut Respon
L’App 061 Salut Respon permet geolocalitzar l’usuari de manera immediata a través d’una trucada, proporcionant el punt exacte on es troba la persona que necessita assistència. Aquesta funcionalitat és especialment important en situacions d'emergència, ja que permet actuar al 061 Salut Respon amb més rapidesa i precisió, el que garanteix que els equips d'emergències arribin al lloc correcte el més aviat possible. Això és especialment útil quan la persona afectada no pot descriure amb detall on es troba, per exemple en àrees aïllades o desconegudes.
A més, és idoni enregistrar-hi les dades personals i la numeració de la Targeta Sanitària Individual (Codi CIP), el que permet a l’equip de professionals del 061 Salut Respon accedir a la Història Clínica Compartida de Catalunya durant la videotrucada i tenir així tota la informació clínica de l’afectat al moment, oferint una atenció més completa i personalitzada.
També inclou un xat que garanteix l’anonimat i que permet comunicar-te amb els professionals sanitaris, un mapa per localitzar els centres de salut, equipaments i desfibril·ladors més propers. A més, hi trobaràs consells de salut, vídeos sobre els primers auxilis més comuns, i un apartat de Preguntes Freqüents que pot ser de gran utilitat en el dia a dia.