La nova instal·lació generarà biocombustible a partir d’olis d’origen vegetal, com el d’oliva, soja o gira-sol, procedents principalment de la indústria alimentària, hosteleria i habitatges particulars. El combustible obtingut es destinarà a la seva utilització en motors dièsel, sense necessitat de modificar els motors i amb les mateixes prestacions. La planta de Reus, que ha suposat una inversió d’uns 10 milions d’euros, produirà unes 50.000 tones de biodièsel a l’any. Amb aquest combustible, es podrien recórrer més de 3.000 milions de quilòmetres, l’equivalent a donar 79.000 vegades la volta al món. La instal·lació inaugurada avui a Reus ha permès la creació de 30 nous llocs de treball directes, altament qualificats, i pot esdevenir una plataforma per a noves inversions en aquest camp.
Reus, Amposta i l’Ametlla de Mar són les tres poblacions de les comarques de Tarragona que compten ja amb benzineres que expedeixen combustible biodièsel. Amb la posada en funcionament de la nova planta que avui s’ha inaugurat a Reus, es preveu que aviat més més benzineres del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre subministrin aquest carburant.
Per a la construcció i explotació d’aquesta nova planta s’ha constituït la societat Bionet Europa, S.L., que està participada per l’Institut Català de l’Energia de la Generalitat, ICAEN; l’Instituto para la Diversificación y Ahorro de Energía, IDAE; Reciclaje de aceites y grasas, REAGRA, i AT Agrar Technik.
El biodièsel és un producte renovable i l’impacte que el seu cicle de producció i combustió provoca en el medi és beneficiós atès que no genera emissions extra de CO2 i, per tant, contribueix a no incrementar l’efecte hivernacle. Pel que fa a les seves prestacions, el biodièsel supera les del dièsel convencional ja que, a més de reduir sorolls, afavoreix la lubricació del motor, allargant-ne la vida útil. A Catalunya hi ha ja actualment 21 benzineres que comercialitzen mensualment prop de 3 milions i mig de litres biodièsel. El Pla de l’Energia a Catalunya preveu que l’any 2010 un 8% del combustible consumit per vehicles dièsel sigui biodièsel.
D’acord amb la normativa europea, el biodièsel gaudeix d’una exempció fiscal en l’Impost Especial d’Hidrocarburs, element que permet que aquest combustible tingui el mateix preu que el dièsel. L’objectiu d’aquesta normativa és promoure el desenvolupament i la utilització del biocombustible als països membres. El Departament de Treball, Indústria, Comerç i Turisme, aposta per la utilització del biodièsel. Per aquest motiu, ha endegat la campanya “Viatgem amb biodièsel”, per tal de crear consciència entre els usuaris sobre la importància de circular amb un carburant renovable en els vehicles particulars.