- Territori posa en marxa les noves línies R6, R7 i R8, que completen el desplegament al Ripollès
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, conjuntament amb l’operador de transport públic Transports Mir SA, posarà en funcionament aquest pròxim dilluns 30 de setembre el servei de transport a la demanda Clic.cat a la Vall de Ribes, al Ripollès. Es tracta de tres noves línies que funcionaran de dilluns a divendres feiners i que uniran 26 nuclis de població.
Són la R6, que enllaçarà Ribes de Freser amb Tosses; la R7, que farà quatre recorreguts diferents per enllaçar, respectivament, Ribes de Freser amb Queralbs, Pardines, Campelles i Bruguera; i la R8, que unirà Ripoll i Gombrèn. Les reserves dels viatges s’hauran de fer a través de l’aplicació ‘Nemi’, disponible per a IOS i Android, fins a una hora abans de la sortida de la primera parada del servei o bé a través del telèfon 972 70 30 12.
En la presentació del servei, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha explicat que el Clic.cat a la Vall de Ribes “ha d’ajudar als joves a trobar feina, a connectar persones i moure's de manera més sostenible”. “És un pas endavant per millorar la mobilitat de la comarca”.
La consellera, d’altra banda, ha recordat que “el Ripollès ha de tenir un Pla de mobilitat que posi sobre la taula les necessitats de la comarca en connectivitat”. En aquest sentit, ha assegurat que el Govern estarà al costat d’aquest territori en els treballs en favor de la millora de la mobilitat.
Desplegament completat
Les tres noves línies completen el desplegament del Clic.cat al Ripollès, que va iniciar-se al novembre de 2022 amb la posada en marxa de les línies R1, R2 i R3, que enllacen, respectivament, Camprodon amb Setcases, Camprodon amb Beget i Ripoll amb Vallfogona del Ripollès. Al 2023 va començar a funcionar la R4, que uneix Ripoll i la Farga de Bebié. Al març de 2024 es va posar en funcionament la R5, que enllaça Ripoll i Ogassa. Aquestes cinc línies han comptabilitzat, de gener a agost de 2024, un total de 2.374 usuaris, un 24% més d’usuaris que el mateix període de l’any passat.
El Clic.cat
El Clic.cat és el servei de transport a la demanda digitalitzat, és a dir, que funciona a través d’una aplicació mòbil que permet fer la reserva, veure en temps real la ubicació del vehicle, l’itinerari, el temps de recorregut o l’hora prevista d’arribada.
En zones rurals, el Clic.cat ajuda a lluitar contra el despoblament, facilita la connexió entre les persones i els seus entorns socials i millora la cohesió territorial reduint la sensació d'aïllament, unint pobles i persones que comparteixen serveis i territori.
Amb les noves línies de la Vall de Ribes, Catalunya disposarà de 41 línies Clic.cat en funcionament. Durant el 2023, els serveis Clic.cat van tenir una demanda de 106.513 viatgers, un 36% més que l’any 2022.
L’objectiu és anar digitalitzant i transformant en Clic.cat tota la xarxa de transport a la demanda de la Generalitat, que està formada per 243 línies que arriben a 751 municipis. Els serveis que encara no són Clic.cat funcionen via telefònica.
El transport a la demanda té els recorreguts i els horaris establerts, però només es presta si hi ha reserves prèvies. D’aquesta manera, els vehicles i les rutes es poden ajustar a la demanda real, evitant recorreguts ineficients i emissions de CO2.