1. Aquestes places se sumen a les 900 de l’última convocatòria mitjançant concurs d’oposició lliure de l’escala bàsica del cos feta i aprovada a principis de setembre
  2. Amb aquest augment s’arribarà a un increment de 1.300 policies


El Govern ha aprovat avui l’increment de 400 noves places de Mossos d’Esquadra que, sumades a les 900 de la darrera convocatòria feta a principis de mes de setembre, suposaran 1.300 policies de la categoria de mosso/a de l'escala bàsica del Cos.

Aquesta ampliació d’agents dona resposta a les actuals necessitats en matèria de seguretat, atès que els riscos als quals s’enfronta la societat i la Policia de la Generalitat-Mossos d’Esquadra l’any 2024 poc tenen a veure amb les previsions basades en els típics indicadors de referència que fins ara s’han utilitzat per calcular plantilles d’efectius policials.

A conseqüència d’això, s’ha anat arrossegant un dèficit estructural d’efectius que limita les possibilitats de donar la millor resposta possible a les necessitats de seguretat de les ciutadanes i els ciutadans de Catalunya.

En aquest sentit, el Departament d’Interior i Seguretat Pública s’ha marcat com a objectiu revisar el sostre de 22.006 efectius que es va fixar l’any 2021 a la Junta de Seguretat de Catalunya. Es volen estudiar altres opcions per assegurar que, efectivament, la plantilla que finalment es consideri adequada i es decideixi corregeix els dèficits estructurals i que, al mateix temps, serveix per millorar i reforçar la capacitat i el nivell de servei del Cos i, amb això, la seguretat publica en Catalunya, almenys a mitjà termini.

El nou sostre de plantilla haurà de ser capaç d’atendre tres necessitats de la seguretat pública de Catalunya:

  1. Corregir els actuals dèficits de capacitat de la Policia de la Generalitat - Mossos d’Esquadra: la policia catalana ha desenvolupat un model i estil propi d’atenció i seguiment de les víctimes, de proximitat i de relacions amb la comunitat. S’han creat serveis especialitzats com els Grups d’Atenció a les Víctimes (GAV), les Oficines de Relacions amb la Comunitat (ORC), etc. D’aquesta forma, la protecció i proximitat a la víctima i als ciutadans més vulnerables s’han convertit en un atribut de qualitat i un segell de la mateixa Institució policial. A més d’aquests serveis, s’han creat noves especialitats, s’han posat en funcionament 10 noves oficines d’atenció directa al ciutadà i diverses Comissaries de Districte.
  2. Adaptar la capacitat a les noves necessitats socials i la demanda de seguretat: a la gestió ordinària de la seguretat ciutadana i la necessitat de reforçar-la a través de les Àrees regionals de Recursos Operatius (ARRO) i al manteniment de l’ordre públic, cal afegir l’abordatge i gestió de fenòmens i riscos, actuals i emergents, complexos tant des del punt de vista del seu origen i causes com de la dificultat per treballar-los, ja que tenen múltiples dimensions i derivades. Es tracta de qüestions com: el terrorisme i la radicalització; el cibercrim; el hacktivisme i la ciberseguretat; les violències contra la dona, les minories i col·lectius vulnerables; la delinqüència urbana i la multireincidència; el tràfic d’estupefaents i el crim organitzat; l'ocupació il·legal de propietats; la propensió social a la intolerància i al conflicte; l’incivisme i la polarització social i política (extrema dreta); l’emergència climàtica i els desastres naturals; la migració i els refugiats, i la seguretat en grans manifestacions.
  3. Complir amb la responsabilitat i el compromís adquirit amb els ciutadans de lliurar-los uns serveis públics de la millor qualitat: en aquest sentit, cal tenir en compte que la proximitat és intensiva en factor humà i requereix plantilles amb la dimensió suficient per poder ser veritablement presents als carrers i les viles i accessibles als ciutadans.