1. Un total de 98 persones han mort a les carreteres catalanes, un 15% menys que l’any passat
  2. Febrer, abril i setembre, amb 7 morts cadascun, són els mesos amb menys sinistralitat enguany
  3. L’AP-7 registra 3 víctimes mortals enguany, 8 menys que l’any passat


El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que aquest 2024 fins al 30 de setembre, han perdut la vida98 persones en 90 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya.

Durant el mateix període de l’any passat, van morir 115 persones en 103 sinistres mortals, el que suposa una reducció del 15% de les víctimes mortals. Si ho comparem amb el 2019 (any de referència per al compliment d’objectius), període en què van morir 136 persones en 129 sinistres, la reducció és del 28%. Tanmateix, en aquests primers nou mesos s’han registrat 620 persones ferides greus en accident de trànsit,que són un 9% més que el 2023.

Aquest mes de setembre han mort 7 persones a la xarxa viària interurbana, 4 víctimes mortals menys que l’any passat, i, juntament amb febrer i abril, són els mesos d’enguany que han registrat menys morts a les carreteres catalanes.


Els col·lectius vulnerables concentren el 45% de les víctimes mortals

El 46% de les víctimes mortals pertanyen als denominats col·lectius vulnerables (motoristes, vianants i ciclistes). En concret, enguany han mort 37 motoristes (un menys que l’any passat), 5 vianants (7 menys que el 2023) i 3 ciclistes (els mateixos que l’any passat). La proporció de motoristes morts respecte al total de víctimes continua sent d’una tercera part, és a dir un de cada tres morts, concretament un 38%.

D’altra banda, per tipologia de vehicle cal destacar que enguany es manté un augment en la sinistralitat dels accidents mortals amb furgoneta implicada. Fins al 30 de setembre, han mort10 persones que viatjaven en furgoneta. En el mateix període de 2023 es va registrar una víctima; en canvi, el 2019 hi va haver 8 morts en furgoneta.

Pel que fa al tipus de sinistre, dels 90 accidents mortals, 32 han estat accidents amb un sol vehicle implicat, 24 xocs frontals, 13 xocs laterals i 10 encalçaments.


Sinistralitat dispersa i reducció a l’AP-7

Si ens fixem en les carreteres on han succeït els sinistres mortals, la sinistralitat a la xarxa viària continua sent dispersa. No obstant, la C-37 acumula aquest any 6 víctimes mortals (3 en un mateix accident a Castellfollit del Boix). En segon lloc, l’Eix Transversal (C-25) i la C-32 han registrat també diversos accidents mortals i acumulen 5 morts cadascuna. A continuació, se situen l’A-2, la C-12 i l’N-340 que, fins al 30 de setembre, han registrat 4 morts respectivament.

D’altra banda, es manté la reducció de víctimes mortals a l’AP-7, amb 3 morts aquest 2024.Durant els primers nou mesos del 2019 (abans de la gratuïtat) es van produir 9 víctimes mortals, i 11 al mateix període de 2023.


Reducció en 3 de les 4 demarcacions

Cal destacar que es manté la reducció de la sinistralitat a la majoria de les demarcacions respecte al 2023. Barcelona, amb43 víctimes mortals, esdevé la demarcació amb més mortalitat, tot i que n’ha registrat 4 menys que l’any passat. La comarca amb més víctimes ha estat el Baix Llobregat, amb 8 morts, seguida del Bages, amb 7 morts, i el Maresme, amb 6 víctimes mortals. En aquesta demarcació han mort 20 dels 37 motoristes i 4 dels 5 vianants de tot Catalunya.

La segona demarcació amb més mortalitat és Tarragona, amb 23 morts, 7 menys que l’any passat. Les comarques tarragonines que acumulen més morts són el Baix Camp i l’Alt Camp, amb 5 víctimes mortals. Dos dels tres ciclistes morts enguany a les carreteres catalanes han perdut la vida en aquesta demarcació.

A continuació, Lleida, demarcació que ha registrat 18 víctimes mortals, una més que l’any passat, i és l’únic territori on ha augmentat l’accidentalitat mortal. La comarca del Segrià suma quasi la meitat dels morts (8) i la Noguera en registra 4. Pel que fa als col·lectius vulnerables, 6 motoristes han mort a les carreteres lleidatanes.

I per acabar, Girona, on han mort enguany 14 persones, 7 menys que en el mateix període de l’any passat, i aquest mes de setembre no ha tingut cap víctima mortal per accident de trànsit. L’Alt i el Baix Empordà són les dues comarques que han registrat més mortalitat, amb 4 i 3 víctimes respectivament. A les carreteres gironines, han mort 6 motoristes fins al 30 de setembre.


Sinistralitat mortal principalment masculina, al cap de setmana i a la tarda

De les 98 víctimes mortals a les carreteres catalanes aquests primers nou mesos, 84 eren homes i 14, dones, i la majoria eren els que conduïen el vehicle amb què viatjaven. Així, dels homes morts en accident, 73 eren conductors i en el cas de les 14 dones, 6 eren conductores.

Les dues franges d’edat que acumulen més morts enguany són la de 45 a 54 anys i la de 55 a 64 anys, amb 18 i 21 morts respectivament. Per edat també destaca l’increment registrat de 4 a 13 víctimes mortals a la franja de 65 a 74 anys.

Finalment, si analitzem els 98 morts per franja horària, un 47% es van accidentar a la tarda i és la franja que acumula més morts amb 46 víctimes, seguida del matí amb 34 morts i la nit amb 18. Així mateix, els caps de setmana i festius, amb 49 víctimes, continuen acumulant la meitat dels morts en accident de trànsit a les carreteres catalanes.