- Els treballs a l’estructura, amb un pressupost de 5,6 MEUR, han conclòs abans del previst
- Les obres han consistit en la substitució dels tirants del pont en sentit Lleida i altres actuacions per a resoldre l’alt grau de corrosió detectat en una inspecció del Departament
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, ha visitat avui el viaducte d’Osormort de l’Eix Transversal, que el Departament ha reobert al trànsit un cop finalitzada la seva reparació. Les obres, amb un pressupost de 5,6 MEUR, han resolt els problemes de corrosió que Territori va detectar en aquest pont en el marc de les inspeccions que du a terme en les estructures de la xarxa viària que gestiona.
La consellera, en aquest sentit, ha posat en valor el “treball de prevenció que fan els equips tècnics de la Conselleria, que ha permès actuar de forma efectiva i sense conseqüències no desitjades”. Ha afegit que “s’han aplicat tecnologies del segle XXI” que doten de garanties les estructures del viaducte.
La consellera també ha destacat que el Departament de Territori ha finalitzat, dos mesos abans de l’inicialment previst, els treballs per a reparar el viaducte d’Osormort. ”És fruit de l’esforç i de la bona col·laboració de les empreses”. “Era aconsellable que pogués obrir-se el més aviat millor davant d’esdeveniments com la Fira de l’Avet d’Espinelves del desembre”, que generen més trànsit a la zona.
El viaducte té una longitud de 504 de longitud –el més llarg de l’Eix Transversal– i es divideix en 13 trams. Construït en els anys 90, és un viaducte amb tauler pretesat i piles de formigó amb la singularitat que disposa d’uns tirants exteriors per sota del tauler. La inspecció de Territori va detectar un alt grau de corrosió en els tirants de l’estructura que ha requerit una important actuació de reparació.
Així, les obres han consistit en:
- Substitució de tots els tirants de l’estructura (26) per uns de més moderns i amb més elements de protecció.
- Reparació dels puntals metàl·lics de cada tram
- Reparació de l’armadura superior del tauler
- Substitució dels aparells de recolzament dels estreps
- Impermeabilització del tauler i substitució del ferm
- Millora dels embornals existents
- Instrumentació per l’auscultació de l’estructura
Finalitzada la reparació, s’ha reobert el viaducte al trànsit –per a tot tipus de vehicles– i durant les pròximes dues setmanes, el Departament treballarà per a reforçar el ferm i adequar la calçada en sentit Girona, per on s’ha vehiculat el trànsit dels vehicles lleugers mentre s’han executat els treballs al viaducte.
Anàlisi contínua de la xarxa
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica disposa de diversos sistemes de gestió i informació que permeten analitzar contínuament la xarxa de carreteres, tot enregistrant un gran nombre de paràmetres pel que fa a: ponts i estructures, seguretat viària, ferms i actius geotècnics (túnels i talussos). Quant al sistema de ponts i estructures –s’hi inclouen aquelles a partir de 3 metres de longitud– cal assenyalar que té registrades prop de 5.000 a la xarxa viària de la seva titularitat i efectua cada any unes 1.100 inspeccions.